حذف کوه‌های هریشت با بهره‌برداری معادن:

کلنگ نابودی برکوه‌های هریشت

شهروندان اردکانی مدتی است به برداشت‌های ذره‌ذره از کوه‌های هریشت در بخش مرکزی این شهرستان حساس شده‌اند و خواستار کنترل این وضعیت هستند؛ درحالی‌که مدیر منابع‌طبیعی این شهرستان مدعی است که برداشت‌ معادن در این منطقه براساس مجوز قانونی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)مردم این شهرستان که دلشان به همین چند رشته‌کوه و بیابان‌های اطراف آن خوش است، درمورد حفاظت از منابع‌طبیعی این منطقه احساس مسئولیت می‌کنند و خواستار برخورد با متخلفان هستند.
آنها که به‌دلیل نزدیکی هریشت به مرکز شهرستان اردکان، هر روز شاهد محو شدن بخشی از کوه‌های این منطقه هستند، این وضعیت را با سیاست‌های کشور مبنی بر حفاظت از عرصه‌های طبیعی در تضاد می‌دانند.
به نظر آنها برداشت بی‌رویه از عرصه‌های طبیعی به هر دلیلی مانند برداشت خاک و مواد معدنی توجیه‌پذیر نیست و دولت نباید به هیچ قیمت، مجوز بهره‌برداری و تخریب عرصه‌های طبیعی را به متقاضیان و سودجویان بدهد.

گلایه مردم اردکان از تخریب کوه‌ها
یکی از شهروندان اردکانی با بیان این‌که کوه‌های هریشت، تنها جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود، تخریب کوه‌های این منطقه را به بهانه برداشت ماسه پذیرفتنی نمی‌داند.
«رضا فتاحی» با اشاره به خسارت جبران‌نشدنی صدور مجوز معدن در عرصه‌های طبیعی شهرستان اردکان، می‌گوید: این وضعیت مردم را به فعالیت معادن بسیار بدبین کرده است؛ چراکه روزی می‌رسد که دیگر نشانی از کوه‌های هریشت باقی نمی‌ماند.
وی با اشاره به تخریب عرصه‌های طبیعی منطقه هریشت، می‌افزاید: متاسفانه این وضعیت با واکنش‌های مردمی هم مواجه‌شده اما مسئولان تاکنون زحمت یک پاسخ خشک و خالی به این اعتراضات را هم به خود نداده‌اند.
این شهروند اردکانی با تایید ظرفیت‌های معدنی شهرستان اردکان می‌گوید: صدور بی حساب و کتاب و بدون ‌برنامه مجوز بهره‌برداری از معادن، بسیاری از شهروندان اردکانی را از عملکرد دولت بدبین کرده است و این شیوه برخورد، شایسته عرصه‌های طبیعی این شهرستان نیست.
یکی دیگر از شهروندان اردکانی با اشاره به خسارت‌‌های جبران‌ناپذیر ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی آلوده در شهرستان اردکان، نگهداری از منابع‌طبیعی را ضروری می‌داند.
«ابراهیم توکلی» می‌افزاید: اگر همه عرصه‌های طبیعی به بهانه زرخیز بودن نابود شوند، چه جوابی برای نسل‌های آینده که چشم امید به این منابع دوخته‌اند، خواهیم داشت.
وی با بیان این‌که عرصه‌های طبیعی اردکان به‌اندازه کافی تخریب شده‌اند، اظهار می‌کند: تخریب کوه‌های منطقه هریشت در مقابل چشمان مردم اردکان، قابل تحمل نیست.
این شهروند بابیان این‌که اداره منابع طبیعی شهرستان باید نسبت به صدور مجوز معدن در این مناطق حساس باشد، ادامه می‌دهد: اگر این تخریب‌ها همین‌گونه ادامه یابد، حتی به بیابان‌های شهرستان هم تعرض می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان اردکانی هم با اشاره به صدور بی‌شمار مجوز معدن در این شهرستان می‌گوید: بسیاری از متقاضیان، محدوده‌ای را تصاحب و تخریب کرده و آن را به حال خود رها کرده‌اند. «ناصر یوسفی» با بیان این‌که هیچ‌یک از این تخریب‌ها جبران‌کردنی نیست، ادامه می‌دهد: اداره منابع‌طبیعی باید به‌طور جدی، صلاحیت متقاضیان و تجربه آنها را بررسی کند تا عرصه‌های طبیعی برای سودجویی افراد غیرمتخصص، تخریب نشود.
وی با بیان این‌که عرصه‌های طبیعی شهرستان اردکان به جولانگاه معدنکاران تبدیل شده است، می‌افزاید: دل مردم به همین طبیعت بی آب و علف خوش است و اگر همین جلوه‌های طبیعی نیز از شهرستان حذف شود، دیگر منبعی برای امیدبه‌زندگی در شهرستان وجود نخواهد داشت.

مدیر منابع‌طبیعی شهرستان اردکان برداشت از کوه‌های منطقه هریشت را بر اساس مجوز قانونی، مجاز اعلام می‌کند و می‌افزاید: معادن همواره با تخریب و باطله برداری همراه هستند.
«مرتضی افخمی» می‌افزاید: این ۲ معدن لاشه ‌سنگ آهکی بر اساس مجوز و در محدوده کروکی قانونیِ تعیین شده از سوی کارشناسان منابع‌طبیعی شهرستان در حال فعالیت هستند.
وی با بیان این‌که نظارت بر فعالیت این معادن در محدوده قانونی به عهده اداره منابع‌طبیعی است، اظهار می‌کند: میزان برداشت معادن بر اساس مجوز صادر شده اداره صنعت، معدن و تجارت ارزیابی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این ۲ معدن به‌صورت قانونی در حال برداشت مواد معدنی هستند که ممکن است فعالیت آنها در آینده به حذف کوه‌های منطقه هریشت نیز منجر شود.
این مسئول می‌گوید: تنها تخلف یکی از این معدنکاران، قراردادن دستگاه سنگ‌شکن در زمین‌های دولتی بوده که اداره منابع‌طبیعی شهرستان از این تخلف شکایت کرده است و پرونده آن در حال بررسی است.
مدیر منابع‌طبیعی شهرستان اردکان با بیان این‌که هریشت در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع شده است، می‌گوید: تعداد معادن این منطقه کمتر از دیگر مناطق شهرستان است، اما چون مردم برداشت‌ از این معادن را با چشم خود دیده‌اند به آنها حساس‌تر شده‌اند.
وی با بیان این‌که عمده معادن شهرستان اردکان در بخش عقدا و خرانق قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: عمده مواد معدنی این شهرستان سنگ‌های ساختمانی، سنگ آهن، باریت، انواع خاک‌های صنعتی و لاشه سنگ‌آهکی است.
این مسئول می‌افزاید: ۵۰۰ کروکی معدن از سوی اداره منابع‌طبیعی شهرستان اردکان تهیه شده است که تنها ۲۵ معدن فعال هستند و عمده متقاضیان به دلیل دست نیافتن به مواد معدنی مناسب، معادن را به حال خود رها کرده‌اند.

ضرورت توقف برداشت‌ از کوه‌های هریشت
برداشت از کوه‌های منطقه هریشت در شهرستان اردکان، گلایه‌های مردمی را درپی داشته است و شهروندان اردکانی عقیده دارند برداشت از منابع‌طبیعی شهرستان اردکان بیش از اندازه است و معدنکاران به جان کوه‌های منطقه افتاده‌اند. آنها خواستار توقف برداشت‌ها حتی در صورت قانونی بودن مجوزها هستند تا این شهرستان بیش از این به جولانگاه معادن تبدیل نشود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..