آب چشمه غربال بیز مهریز جاری شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بخشدار مرکزی مهریز از جاری شدن دوباره آب چشمه غربال بیز این شهرستان خبر داد و گفت: بارش مناسب نزولات جوی در چند روز اخیر در سطح منطقه و ارتفاعات بخش مرکزی مهریز موجب جاری شدن دوباره آب در این چشمه شد.

سید عباس طباطبایی با اشاره به اینکه چشمه غربال بیز از چشمه های مهم استان در جوار روستای مدوار در بخش مرکزی مهریز اظهار کرد: جاری شدن دوباره آب چشمه غربال بیز موجب خوشحالی مردم و حضور دوباره مردم استان به این تفرجگاه طبیعی شد.

وی چشمه غربال بیز و اطراف آن را بخاطر وجود برخی آثار تاریخی و طبیعی از مناطق گردشگری و طبیهی مهم استان یزد عنوان و اظهار کرد: آب چشمه غربال بیز بعد از جاری در منطقه و روستای مدوار به روستاهای تابعه و حوالی بخش مرکزی جاری می شود و به مصرف کشاورزان می رسد .
این مسئول خاطرنشان کرد: بارندگی های روزهای اخیر در این بخش و بخصوص دهستان میانکوه، روستاها همجوار و منشاد نسبت به سایر مناطق بیشتر بوده است .
طباطبایی اضافه کرد: بارندگی های روزهای اخیر نقش مهمی در تامین آب سفره های زیر زمینی و پایین دست این بخش و اکثر روستاهای سایر دهستانها دارد .
وی همچنین از جاری شدن سیل در برخی از مناطق روستایی و حومه مهریز در روزهای اخیر خبر داد .
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر سال در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه در آن جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق ها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.
مجموعه گردشگری غربال بیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار در مجاورت روستای مدوار و در دامنه کوهی به همین نام با چشم اندازی زیبا و طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه ای که آب را از حفره های داخل کوه در محل جاری می سازد، از نخستین مجتمع های زیستی انسان در منطقه به شمار می رود.
غربال بیز یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان مهریز بشمار می رود که هر سال بویژه در ایام نوروز مسافران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند.
غربال بیز و روستای مدوار در مجاور آن با دو هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..