تلاش های انتخاباتی برای حفظ صندلی سبز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حدود ۵۴ روز تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و در این زمان بررسی لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه به عنوان مهم‌ترین مواردی که باید در صحن بررسی شود در دستورکار قرار گرفته است. نکته جالب توجه اینجاست که نمایندگان کنونی مجلس بیشتر از اینکه نگران بررسی این موارد باشند دغدغه فائق آمدن بر رقبای انتخاباتی را دارند و از کوچک‌ترین فرصت برای حضور در حوزه انتخابیه خود استفاده می‌کنند و برعکس سایر اوقات ۴ سال گذشته آن‌ها را اغلب می‌توان در این مناطق مشاهده کرد. هم‌اکنون این جمله به کرات از آنها شنیده می‌شود که مردم مشکلات مختلف را منتسب به نمایندگان کنونی مجلس می‌دانند و این در حالی است که همه دستگاه‌ها باید برای رفع این موانع ورود کنند و نهاد قانونگذاری کشور در ایجاد این مشکل کمترین تقصیر را دارد. اما اینجا این سوال ایجاد می‌شود که چطور نمایندگان نتوانستند در طول ۴ سال گذشته نقش موثری در رفع این ابهام داشته باشند؟! هم‌اکنون به غیر از برنامه‌های تبلیغاتی چه عنوانی می‌توان برای علت حضور مداوم نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود برگزید و به غیر از اینکه انتخابات بهانه‌ای برای بیداری بیشتر آنها بعد از خوابی طولانی در کرسی‌های نرم و گرم صحن شده است چه تصوری باید در ذهن پروراند؟! در این بخش از گزارش پاسخ به سوالات ایجاد شده را به نمایندگان کنونی مجلس سپردیم که ضمن دیدار مردمی در حوزه انتخابیه پاسخ این سوال را دادند و تعدادی از نمایندگان هم به دلیل کثرت این دیدارها نتوانستند زمانی حتی اندک را به مصاحبه در مورد این موضوع اختصاص دهند.

برخی با انتساب مشکلات به نمایندگان کنونی در حق آنها اجحاف می‌کنند
حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی که در خاش حضور داشت در بیان علت سفر به حوزه انتخابیه خود به «ابتکار» گفت: یک سری کارهای نیمه تمام هست که باید به آنها رسیدگی کنم ضمن‌اینکه برای دیدارهای مردمی و رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلات آنها به حوزه انتخابیه آمده‌ام. 
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که انجام فعالیت‌های تبلیغاتی یا رسیدگی به امورات مجلس کدام باید در اولویت اقدامات نمایندگان کنونی مجلس در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه این فرهنگ غلط و روشی اشتباه است که نمایندگان مجلس در فصل انتخابات به رصد مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود بپردازند اما آنچه مسلم است نمایندگان در ۲ سال دوم حضورشان در مجلس می‌توانند در جهت خدمات‌رسانی و نظارت بر اوضاع به درددل مردم گوش کنند. وی افزود: امسال از خردادماه فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده ولی ما کاری به انتخابات نداریم و به وظایف ذاتی نمایندگی خود می‌رسیم ضمن‌اینکه بنده بعد از حضور در سه دوره از مجلس نیاز به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی ندارم چراکه مردم این منطقه با عملکردم آشنا هستند و به طور قطع آنها در شناخت افراد پیشگام هستند و توجهی به حرکات نمایشی و تبلیغاتی ندارند بنابراین بهتر است بدون اینکه به سمت و سوی خاصی برای موفقیت در انتخابات حرکت کنیم در فضایی تعاملی انتخاب را به شعور و درک مردم واگذار کنیم. عضو فراکسیون اهل سنت مجلس تاکید کرد: رسیدگی به امور مردم از سوی نمایندگان کنونی حق‌الناس است و ما باید حق و حقوق مردم را رعایت کنیم ضمن‌اینکه معتقدم در این شرایط در حق نمایندگان کنونی اجحاف می‌شود چراکه مردم همه مشکلات را منتسب به نماینده مجلس می‌دانند و این در حالی است که مشکلات به کل دستگاه‌ها برمی‌گردد و فقط مربوط به قوه مقننه نیست. پشنگ با بیان اینکه من قسم خورده‌ام که تا ۷ اسفندماه به فعالیت عادی خود به عنوان نماینده در زمینه قانونگذاری و نظارت ادامه دهم و به فعالیت‌های تبلیغاتی هم ورود نمی‌کنم در مورد دستورکار هفته آینده صحن مجلس یادآورشد: دستورکار که شنبه اعلام می‌شود اما بحث بیمه شخص ثالث نیمه‌کاره ماند که ادامه بررسی قطعا در دستورکار قرار دارد ضمن‌اینکه نمایندگان خود را برای بررسی بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه آماده کرده‌اند البته انتظار نمایندگان این بود که بررسی برنامه ششم توسعه به بعد از انتخابات مجلس موکول شود که در شرایط بهتری مصوب شود که با توجه به کاهش قیمت نفت بتوانیم برنامه بودجه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مطابق با نظر دولتی‌ها اقتصادمان وابسته به نفت نباشد و در سال ۹۵ هم با چالش‌های اقتصادی کمتری مواجه شویم. 
یک شام و ناهار موجب تغییر رای مردم نمی‌شود
حبیب برومند ‌داشقاپو نماینده مردم مغان در مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این سوال که در تعطیلات مجلس کجا حضور دارید به «ابتکار» گفت: در حوزه انتخابیه هستم و هم‌اکنون بعد از دیدار مردمی در یکی از روستاهای اطراف به سمت شهر در حرکت هستم. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در بیان علل این دیدار با مردم حوزه انتخابیه خود اذعان کرد: مقدمات انتخابات را فراهم کرده و مردم را تشویق به حضور در انتخابات می‌کنم و این ذهنیت که نمایندگان را مقصر مشکلات اقتصادی می‌دانند به گونه‌ای خنثی می‌‌کنم که با اطلاع از اوضاع سیاسی و اقتصادی موجود در کشور فقط این مشکلات را منتسب به ما ندانند. عضو فراکسیون روحانیون مجلس در مورد اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی یا رسیدگی به امور کنونی مجلس کدام باید در اولویت کار نمایندگان مجلس نهم قرار گیرد، تاکید کرد: مردم برای این به ما رای دادند که ۴ سال در مجلس کار قانونگذاری انجام دهیم من هم همه‌جا اعلام کرده‌ام تا آخرین روز باقی‌مانده از این دوره به امورات مجلس در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی رسیدگی می‌کنم و هر ۴ هفته یکبار برای سرکشی در حوزه انتخابیه حاضر می‌شوم و برنامه‌های انتخاباتی هم نباید به فعالیت‌هایم در مجلس لطمه وارد سازد ضمن‌اینکه مردم فهیم هستند و با یک شام و ناهار از سوی کاندیدای انتخاباتی رای و نظرشان را تغییر نمی‌دهند.
نمایندگان جهت دیدار مردمی برای رفع ایراد شرعی از مرخصی استفاده کنند 
از سوی دیگر سیدسعید حیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در تعطیلات مجلس کجا حضور دارید در حالی که اشاره کرد به دلیل ازدیاد دیدارهای مردمی نمی‌تواند مفصل صحبت کند به «ابتکار» گفت: برای دیدار مردمی که موضوع آنها اغلب پیرامون کمک مالی، وام و اشتغال است در حوزه انتخابیه حضور دارم. عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد اینکه برخی نمایندگان، فعالیت‌های انتخاباتی را به انجام امورات مجلس ترجیح داده‌اند، تصریح کرد: البته رسیدگی به امورات مردم باید در اولویت اقدامات نمایندگان باشد اما برای انجام آن ضروری است که از مرخصی استحقاقی استفاده کنند تا نبود آنها در صحن اشکال شرعی نداشته باشد. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد پیش‌بینی دستورکار صحن در هفته آتی اظهارکرد: ادامه بررسی موضوع بیمه شخص ثالث به طور قطع در دستورکار قرار خواهد گرفت.
انجام وظایف نمایندگی، بهترین تبلیغ برای دوره بعد
در مجموع به نظر می‌رسد هر چند اغلب نمایندگان مجلس نهم در زمره کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار دارند و رسیدگی به امور تبلیغاتی و انتخاباتی نیز از حقوق آن‌هاست، اما با توجه به این که هنوز موعد تبلیغات رسمی انتخابات فرانرسیده و این چهره‌ها همچنان در جایگاه نمایندگی مجلس حضور دارند، اولویت آن‌ها باید رسیدگی به امور نمایندگی و پرداختن به طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس باشد. رسیدگی به امور نمایندگی به نحو احسن تا روز پایانی مسئولیت می‌تواند خود به عنوان نمونه‌ای از عملکرد مثبت یک نماینده، تبلیغی رایگان برای وی محسوب شود تا مردم در دوره بعد نیز باز هم به او اطمینان کنند و رای‌شان را در سبد آن نماینده بریزند.

بخش نظردهی بسته شده است..