کاهش استقبال از آموزش صنایع دستی:

ناامیدی دانش‌آموختگان صنایع دستی از اشتغال در یزد

بالا بودن قیمت مواد اولیه برای تولید صنایع دستی در کنار وارد‌شدن فشار اقتصادی به صنعتگران این حوزه، باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و کاهش تقاضای مردم برای خرید محصولات شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان از گذشته تاکنون یکی از قطب‌های صنایع دستی کشور محسوب می‌شود اما صنعتی شدن صنایع دستی، موجب کاهش استقبال مردم از تولیدات دستی و همچنین کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای تولید شده است.
به این ترتیب، صنایع دستی استان روز به روز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و اکنون بسیاری از مردم با هنرهای بومی و سنتی شهر خود آشنا نیستند.
«محمدمهدی شرافت» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیش از این در اظهار نظری گفته بود که «یزد به ‌عنوان قطب صنایع دستی کشور معرفی می‌شود و تحقق این مهم، راهکاری برای احیای هنرهای بومی و دستی این استان است.» از این‌رو، روزنامه همشهری به‌سراغ چند نفر از صنعتگران صنایع دستی استان می‌رود تا از مشکلات هنرمندان این عرصه و جایگاه یزد برای تبدیل شدن به قطب صنایع دستی کشور گزارش دهد.

هنرمندان صنایع دستی؛ نیازمند حمایت
یکی از هنرمندان صنایع دستی در رشته معرق و منبت‌کاری، تهیه مواد اولیه منبت‌کاری را یکی از مهم‌ترین مشکلات این هنر-  صنعت در استان می‌داند و می‌گوید: هزینه حمل ‌و نقل و زمان‌بر بودن، از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان این رشته است. «نجما فتاحی» می‌افزاید: منبت‌کاران استان، چوب خود را از شهرستان آباده در استان فارس تهیه می‌کنند که باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات آنها به مراتب افزایش یابد. وی که ۵ سال در حوزه این هنر فعالیت کرده است، ادامه می‌دهد: تنها ۲ مغازه چوب‌فروشی در استان وجود دارد که مواد اولیه را به قیمت گزافی عرضه می‌کنند و خرید از آنها برای صنعتگران این رشته مقرون به صرفه نیست.
این هنرمند می‌گوید: قیمت چوب منبت‌کاری در یزد چند برابر سایر استان‌هاست؛ چراکه چوب یزد به دلیل اقلیم گرم و خشک آن، کیفیت مناسبی ندارد و باید از استان‌های دیگر از جمله استان‌های شمالی تامین شود.
فتاحی با بیان اینکه یزد یکی از قطب‌های صنایع دستی کشور است و گردشگران خارجی نیز صنایع دستی یزد را به خوبی می‌شناسند، پیشنهاد می‌دهد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محلی را برای استقرار دائمی هنرمندان صنایع دستی در نزدیکی بافت تاریخی اختصاص دهد.  وی که مربی این رشته صنایع دستی هم هست، تاکید می‌کند: منبت‌کاران یزدی نیازمند حمایت هستند و شایسته است که دولت و مردم از هنرهای دستی حمایت کنند.
به گفته وی، مربی‌ صنایع دستی نباید دغدغه مالی داشته باشد تا بتواند بدون محدودیت، هنر خود را در اختیار هنرجو قرار دهد.

«عهدیه نصیری‌فرد» که از هنرمندان عرصه سفال است نیز می‌گوید: هرچند تعداد نمایشگاه‌های صنایع دستی استان کم است اما به نظر می‌رسد در صورت برگزاری دائمی نمایشگاه‌، نه‌تنها گردشگران بلکه مردم یزد نیز با هنرهای دستی استان بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه تهیه سفال نسبت به سایر هنرهای دستی هزینه کمتری دارد، می‌گوید: از میان ۲۰ دانشجوی سفالگری، تنها ۴ نفر تولید ظروف سفالی را ادامه داده‌اند.
این هنرمند می‌افزاید: در صورت حمایت مسئولان برای حل مشکلات کوره‌داران و آموزش و عرضه صنایع‌دستی، دانش‌آموختگان این رشته نیز امید بیشتری به آینده حرفه‌ای و شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا خواهند کرد.

کمبود کوره در استان
یکی از هنرمندان یزدی  رشته میناکاری نیز با بیان اینکه نداشتن کوره مشکل اصلی این رشته صنایع‌دستی در استان است، می‌گوید: ظرف‌های خام یا لعاب این رشته باید از استان اصفهان تهیه شود که بسیار زمان‌بر است.
«پریسا فرامرزی» می‌گوید: این هنر – صنعت در یزد نمایندگی فروش ندارد و این موضوع موجب آشنایی پایین شهروندان با هنر زیبای میناکاری شده است. به گفته این هنرمند، بسیاری از بازدیدکنندگان در مورد جنبه کاربردی این ظروف آگاهی ندارند و گمان می‌کنند که این ظروف تنها جنبه تزئینی دارد.
فرامرزی درباره برگزاری نمایشگاه‌های عرضه صنایع دستی نیز می‌گوید: شرکت هنرمندان صنایع در نمایشگاه‌ها خوب و لازم است نمایشگاه‌ها این فرصت را ایجاد می‌کنند که افراد با هنرهای دستی آشنا و حتی علاقه‌مندان به فراگیری برخی از رشته‌ها نیز جذب شوند.

مدیر یکی از آموزشگاه صنایع دستی نیز می‌گوید: اکنون آموزشگاه‌های هنرهای دستی به بخش‌خصوصی واگذار شده و این واگذاری در عین حال که نقاط مثبتی دارد، مشکلاتی را در بین متقاضیان آموزش ایجاد کرده است.
«مریم منتظری» می‌گوید: کلاس‌های صنایع دستی در رشته‌های بومی رایگان هستند اما متقاضیان باید برای فراگیری سایر رشته‌ها، شهریه بالایی بپردازند که این موضوع، موجب استقبال پایین شهروندان از برخی رشته‌های صنایع دستی شده است.
وی با بیان اینکه آموزشگاه‌های صنایع دستی استان در رشته‌های قلم‌زنی روی مس، میناکاری، معرق‌کاری، منبت‌کاری و پیکرتراشی هنرجو می‌پذیرد، می‌گوید: این رشته‌ها بومی استان نیستند و هنرجویان باید بابت آموزش آن هزینه پرداخت کنند. وی یکی دیگر از مشکلات صنعتگران صنایع دستی را کمبود مواد اولیه عنوان می‌کند و می‌افزاید: ساخت برخی وسایل صنایع دستی نیاز به مواد مرغوب دارد که باید از دیگر استان‌ها خریداری شود.
منتظری ادامه می‌دهد: تهیه چوب مرغوب برای رشته‌هایی مانند قلم‌زنی از این جمله است که دسترسی به مواد اولیه را کاهش می‌دهد و موجب افزایش قیمت مصنوعات دستی می‌شود.
وی می‌گوید: مواد اولیه صنایع دستی در بازار یزد با قیمت بالایی عرضه می‌شود و در نتیجه با افزایش قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات، استقبال مردم از خرید نیز کاهش زیادی یافته است.
منتظری به ذکر مثالی می‌پردازد و می‌افزاید: برای تولید صنایع دستی میناکاری نیاز به کوره خاصی است که در استان وجود ندارد. هنرمندان این رشته باید برای استفاده از کوره میناکاری به استان‌های اطراف مانند اصفهان سفر کنند و همین موضوع، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

جای خالی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان
مدیر یکی از آموزشگاه‌های صنایع دستی می‌گوید: استادکاران خوبی در رشته‌های صنایع دستی در استان حضور دارند و امکان اشتغال هنرجویان آموزش دیده در کارگاه‌های مختلف نیز هست. «مریم منتظری» یزد را یکی از قطب‌های صنایع دستی در کشور می‌داند اما جای نمایشگاه دائمی صنایع دستی را در استان، خالی می‌بیند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..