بازار کساد اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) با وجود اجرایی شدن پرداخت وام مسکن ۶۰ میلیون تومانی از اول دی ماه در شعب بانک مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن با تقاضای چندانی مواجه نشده و قیمت آن نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است.

 با ابلاغ رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش وام مسکن به بانک مسکن و اجرایی شدن پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن از ابتدای دی ماه، شرایط جدیدی نیز برای اوراق تسهیلات مسکن در نظر گرفته شد و قیمت این اوراق در ابتدای کار تغییر کرد.

 

به این ترتیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن که قبل از اعلام شرایط جدید در محدوده ۶۷ تا ۶۹ هزار تومان معامله می شد، بعد از آغاز پرداخت وام مسکن و همچنین اعلام جزئیات خرید و معامله، با رشد نسبی مواجه شد و به قیمت های بالای ۷۰ هزار تومان رسید.

 

اما بر خلاف هیجان روزهای اولیه ابلاغ وام مسکن که قیمت این اوراق را تا محدوده ۷۵ هزار تومان افزایش داد، اکنون به دلیل ادامه رکود بخش مسکن تقاضای چندانی برای خرید این اوراق وجود ندارد و قیمت این اوراق در محدوده ی ۷۳ هزار تومان باقی مانده است و بازار این اوراق نیز همانند بازار مسکن راکد و کساد است.

 

بر این اساس در حالی که انتظار می رفت همانند سال های گذشته بعد از افزایش میزان وام مسکن، تحرکات بسیار مثبتی در قیمت اوراق و افزایش تقاضا به وجود آید تا کنون این اتفاق در بازار " تسه" ها رخ نداده است؛ به طوری که هم اکنون تسه ( نماد اوراق تسهیلات مسکن) آذر ۱۳۹۴ به قیمتی بالاتر از بقیه داده ستد شده و در قیمت های ۷۴ هزار تومان در حال معامله است.

 

در این میان تسه‌های اردیبهشت، شهریور و مهر ۱۳۹۴ و همچنین اسفند پارسال نیز در قیمت های ۷۳ هزار تومان معامله می شود و دیگر تسه های سال ۱۳۹۳ شامل تسه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و دی ماه پارسال همگی در محدوده ۷۲ هزار تومان در حال معامله هستند.

 

طبق شرایط جدید معامله اوراق، کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام ۳۵ میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند، اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

 

در مصوبه جدید که ابلاغ شده است، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان و معادل ۱۲۰ ورقه ۵۰۰ هزار تومانی، در مراکز استانها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان معادل ۱۰۰ ورقه و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان معادل ۸۰ ورقه تعیین شده است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..