معاون میراث فرهنگی در یزد:

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو ارسال می‌شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه ۳ قنات یزد ثبت جهانی می‌شود از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو تا ۲۵ دی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدحسن طالبیان در نشست شورای اداری استان یزد با اشاره به ثبت جهانی یزد، اظهار داشت: سه پرونده در دولت تدبیر و امید برای کارهای فرهنگی، جهانی و حفاظت از میراث فرهنگی حاضر شده است.

وی پرونده شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و پرونده ارس باران را شامل این سه پرونده دانست و گفت: معمولا یک پرونده بیشتر درست می‌کنیم که اگر کم و زیادی شد، بتوانیم از سهمیه آن سال استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برای سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود، گفت: تلاش شبانه‌روزی شده که انشاالله تا آخر هفته آینده این پرونده آماده شود و تا ۲۰ یا ۲۵ دی ماه به یونسکو ارسال شود.

طالبیان گفت: پرونده یزد در اولویت قرار گرفته، گفت: یزد اولین پرونده شهر تاریخی است که برای ثبت جهانی در کشور به یونسکو ارسال می‌شود و از سختی‌های بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تا سال ۲۰۱۷  ارزیابی و کمیته‌های مختلفی برگزار می‌شود و کارشناسان در سطح دنیا این پرونده را بررسی می‌کنند تا برای تیرماه سال ۹۶ مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در این کار وظایف همه دستگاه‌ها مشخص می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پرونده قنات‌ هم برای سال ۲۰۱۶ آماده شده و ۳ قنات در این پرونده هم مربوط به استان یزد است، نگاه ویژه‌ای به این استان شده است.

طالبیان قنات را دنیایی از نبوغ در زیر زمین دانست و گفت: حفظ منظر شهری یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همدلی مردم و مسئولان لازمه تحقق این کار است.

تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..