مزرعه‌نو روستایی زنده و پویا با قدمتی ۲۵۰ ساله

no-thumbs

روستای مزرعه‌نو شهرستان اردکان، روستایی زنده و پویا با قدمتی 250 ساله است که به رغم ظرفیت‌های فراوان برای توسعه و شکوفایی، محروم مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) روستای مزرعه‌نو شهرستان اردکان، روستایی زنده و پویا با قدمتی ۲۵۰ ساله است که به رغم ظرفیت‌های فراوان برای توسعه و شکوفایی، محروم مانده است. این روستا در ۵۵ کیلومتری اردکان و ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و فاصله آن با نزدیک‌ترین شهر و مرکز بخش شهرستان اردکان به نام عقدا، ۱۵ کیلومتر است.
مزرعه‌نو، روستایی در ارتفاعات بخش عقدا در منطقه‌ای تقریبا کوهستانی، واقع شده است و همین کوهستانی بودن منطقه، آب و هوای خوب و خنکی به روستا بخشیده و آن را به ییلاقی خنک در فصل گرم سال تبدیل کرده است.
این روستا اکنون ۱۱۰۰ نفر جمعیت دارد اما جمعیت شناور آن از ۳ هزار نفر هم تجاوز می‌کند. این افراد برای اشتغال به شهرهای دور و نزدیک رفته‌اند اما محل زندگی آنها هنوز روستای مزرعه‌نو است. اگرچه برخی از ساکنان در سال‌های گذشته از روستا مهاجرت کرده‌اند؛ اما نه تنها زرق و برق زندگی شهری دل آنها را نبرده است بلکه در تلاش برای بازگشت به روستا هستند.
بسیاری از مهاجران روستا بعد از دوران بازنشستگی به روستا بازگشته و به دامداری و کشاورزی مشغول شده‌اند و مابقی روزهای عمر خود را در طبیعت روستا سپری می‌کنند.
روستای مزرعه‌نو، دارای جاذبه‌های بصری بسیاری است. از خیابان اصلی روستا، نهر آبی گذر می‌کند که منبع آن قناتی به طول ۱۰ کیلومتر است که آب کشاورزی روستاییان را تامین می‌کند. در گذشته‌هایی نه‌چندان دور آب آشامیدنی روستا نیز از قنات تامین می‌شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌با پیگیری‌های اهالی روستا و تلاش مسئولان و عبور خط اول انتقال آب استان از کنار روستا، آب شرب روستاییان از انشعاب این خط انتقال، تامین شد. قنات روستا که همسن خود روستاست با عبور از خیابان اصلی و کوچه باغ‌های سرسبز و درختان توت، سیمایی وصف‌ناشدنی به روستا بخشیده است.
بخشی از آب قنات از همان زمان جاری شدن در روستا، برای امور خیریه از جمله ساخت مسجد، حسینیه، حمام و برگزاری مراسم مذهبی وقف شده است تا آیندگان هم از آن بهره‌مند باشند؛ اما اهالی این روستای زیبا، بهره‌مند و دارای ظرفیت، با مشکلاتی مواجه هستند که روستا را از مسیر توسعه خارج کرده است.

خواسته‎‎های ساکنان محله
کمبود آب آشامیدنی

یکی از ساکنان روستا به کمبود آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: اگر چه در سال‌های گذشته، یک مخزن جدید ذخیره آب در ارتفاعات روستا ساخته شده است اما پاسخگوی نیاز روستائیان نیست و در روزهای شلوغ، اهالی روستا با کمبود آب شرب مواجه هستند. «زینل مرادی» گفت: با توجه به فرسوده بودن لوله‌های آب روستا که تقربیاً ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد، بخشی از آب آشامیدنی روستا به هدر می‌رود. وی ادامه داد: مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار بود که شبکه داخل روستا را اصلاح کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. این روستایی گفت: فرسودگی شبکه آب روستا در کنار هدر رفت آب، خسارت‌هایی هم برای روستاییان به همراه داشته است.

 مرمت حسینیه قدیمی روستا
یکی از بانوان روستا خواستار توجه ویژه به حسینیه قدیمی روستا شد و افزود: حسینیه قدیمی‌ روستا بازمانده‌ای از دوران قاجاریه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. «فاطمه مرادی» ادامه داد: این حسینیه در ایام عزاداری محل اصلی برگزاری مراسم اهالی روستا است اما به شدت نیازمند مرمت است. وی گفت: خیران و اهالی روستا در این سالها در حال ساخت حسینیه بزرگتری به حسینیه بقیه الله در جوار حسینیه قدیمی هستند اما فضای داخلی حسینیه قدیمی، نیازمند مرمت و بازسازی است. این بانوی ساکن روستای مزرعه‌نو به اهمیت ایجاد فضای سبز عمومی در روستا تاکید کرد و افزود: فضاهای سبز ایجاد شده از سوی شورا و دهیاری در چند نقطه روستا، فضای لذت‌بخشی در روستا به وجود آورده است اما لازم است که به وسایل بازی کودکان نیز تجهیز شود. وی افزود: این فضاهای سبز کوچک، محیطی مناسب برای بازی کودکان است و لازم است که مسئولان شهرستان و روستا برای تامین تجهیزات آن اقدام کنند.

 تامین اعتبار برای ساخت استخر ذخیره آب
یکی دیگر از ساکنان روستا به کمبود آب کشاورزی و هدر رفت آب قنات روستا اشاره و بر ضرورت حمایت از محصولات کشاورزی روستا و رفع نیازهای کشاورزان تاکید کرد. «حسن حکیمی» محصول اصلی کشاورزی روستای مزرعه‌نو را انار معرفی کرد و گفت: همین موضوع باعث نامگذاری این روستا و توابع آن به نام دهستان نارستان شده است. وی افزود: کشاورزان این روستا در کنار تولید انار، به کاشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو، پیاز و سیر هم مشغول هستند. این ساکن روستای مزرعه‌نو یکی دیگر از محصولات زراعی مرغوب و با کیفیت این روستا را زعفران معرفی کرد و افزود: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی اردکان و پیگیری شورای اسلامی‌ روستا با توجه به هدر رفت بخشی از آب قنات، به اجرای طرح جامع برای مدیریت آب در بخش کشاورزی روستا منجر شد. وی با اشاره به ساخت اولین استخر ذخیره آب روستا در بخش بالادست چشمه، ادامه داد: به این ترتیب آب چشمه در استخر ذخیره می‌شود تا در طول سال برای جبران کم‌آبی، مورد بهره‌برداری قرار گیرد. حکیمی گفت: قطعا این طرح، انگیزه‌ای برای افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد بود، از این رو لازم است که اعتبار مورد نیاز برای ساخت دیگر استخر ذخیره این طرح نیز به‌زودی تامین شود.

 تقویت سیستم آموزشی روستا
یکی دیگر از ساکنان روستا بر ضرورت تقویت سیستم آموزشی تاکید کرد و افزود: در ۳ سال گذشته مدارس با توجه به کم شدن تعداد دانش‌آموزان و تعطیلشدن برخی از آنها، مدارس با کمبود معلم مواجه شده است. «سیدسعید طبائی» افزود: در ۲ سال گذشته شورا و دهیاری با به کارگیری ۲ معلم بازنشسته از تجمیع پایه‌های درسی و ادغام ۳ کلاس ابتدایی با هم از تعطیلی مدارس جلوگیری کرده‌اند. وی ادامه داد: تدریس یک معلم در یک پایه مشکلاتی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده که موجب اعتراض خانواده‌ها شده است. این ساکن روستای مزرعه‌نو افزود: این روند باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود؛ این در حالی است که دانش‌آموختگان این روستا و منطقه در گذشته با کسب درجات بالای علمی‌ در عرصه مختلف در جای جای ایران زمین مشغول به خدمت بوده‌اند. طبائی افزود: دانش‌آموزان گذشته مدارس این روستا یا در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند یا فارغ التحصیل شده و مشغول کارند. این ساکن روستای مزرعه نو همچنین به ضرورت تجهیز کتابخانه روستا تاکید کرد و افزود: این کتابخانه به همت اهالی و مسئولان مجتمع دینی بقیه الله این روستا بنا شده و تا حدودی نیز تجهیز شده است. وی ادامه داد:این کتابخانه به تجهیزات بیشتری به ویژه سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و برخی اقلام نیاز دارد.

 ارتقای تجهیزات درمانی روستا
یکی دیگر از ساکنان این روستا از نبود پزشک دائم در روستا انتقاد کرد و افزود: اقدامات و تجهیزات درمانی و پزشکی روستا قابل تقدیر است؛ اما لازم است که پزشک به صورت دائم در روستا مستقر باشد. «علی مرادی» گفت: مرکز خدمات درمانی حضرت ابوالفضل(ع) در ساختمانی بزرگ و محوطه‌ای وسیع در ورودی روستا قرار دارد و به امکانات و تجهیزات درمانی از جمله آمبولانس و خدمات دندانپزشکی مجهز است و ۴ نفر نیرو دارد. وی ادامه داد: خانه بهداشت روستا نیز در سمت دیگر خیابان ورودی روستا قرار گرفته و دارای امکانات بهداشتی و ۲ بهورز است که همه دهستان را پوشش می‌دهند. وی گفت: اگرچه نباید از خدمات و زحماتی که پرسنل و مجموعه بهداشت و درمان شهرستان اردکان در این روستا انجام می‌دهند، چشم بپوشیم اما روستائیان با همه این امکانات به دلیل نداشتن یک پزشک دائمی ‌با مشکل مواجه هستند. به گفته مرادی، تا چند سال پیش پزشک به صورت دائم در روستا مستقر بوده اما نبود پزشک دائمی در این روستا، کاستی‌هایی را در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است.

 تقویت صنایع کشاورزی در روستا
یکی دیگر از ساکنان این روستا نیز گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری در بخش کشاورزی روستا وجود دارد که می‌توان از آنها برای ایجاد ظرفیت‌های پایدار اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، بهره برد. «محمدرضا حکیمی» با اشاره به تصمیم برخی از اهالی روستا برای ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در روستا گفت: این روستا فرصت‌های مناسبی برای اجرای طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی دارد و باید از این ظرفیت برای تقویت فرصت‌های شغلی در روستا استفاده کرد. این ساکن روستای مزرعه‌نو، همچنین به اصلاح مسیر رفت و آمد مردم روستا به عقدا و اردکان تاکید کرد و افزود: عرض این جاده بسیار کم است. وی افزود: این جاده با توجه به بهره‌برداری از معادن اطراف روستا، به محل عبور خودروهای سنگین و ماشین‌آلات معادن تبدیل شده است. حکیمی اضافه کرد: عبور این خودروهای سنگین از داخل روستا، مشکلاتی برای روستاییان ایجاد کرده و آمار تصادفات را افزایش داده است. به گفته حکیمی، با توجه به فوت برخی از ساکنان روستا در اثر برخورد با این خودروها، اهالی طوماری از نارضایتی خود به مسئولان شهرستان نوشته‌اند. وی افزود: مردم خواستار ایجاد جاده کمربندی و کنارگذر برای روستا و عریض کردن جاده عقدا-مزرعه نو هستند که تاکنون تنها قول آن داده شده و اقدامی صورت نگرفته است.

پاسخ مسئولان
مرمت حسینیه روستا در سال گذشته
رئیس شورای روستای مزرعه‌نو، امکاناتی همچون شبکه آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت پرسرعت، دفتر خدمات روستایی آی.سی.تی و شعبه پست بانک در این روستا را جزو شاخص‌های روستای مزرعه‌نو معرفی کرد. «سیدحسن ‌هاشمی» گفت: به تازگی هم دستگاه خودپرداز در پست بانک روستا قرارداده شده که باعث تسهیل در انجام امور بانکی اهالی روستا شده است. وی درباره رسیدگی به بنای حسینیه قدیمی روستا گفت: دهیاری در سال گذشته به مرمت پشت‌بام این حسینیه قدیمی اقدام کرده است. این مسئول گفت: این اقدامات با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان و برای جلوگیری از تخریب بیشتر انجام شده اما هنوز فضاهای داخلی حسینیه نیازمند مرمت است.

کمبود اعتبار برای اصلاح شبکه آب شرب روستا
رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان اردکان در مورد تامین آب آشامیدنی این روستا گفت: تامین آب آشامیدنی روستا مشکلی ندارد و ادعای ساکنان روستا بی‌اساس است. «عباس شاکری» درباره اصلاح شبکه فرسوده روستا نیز اظهار کرد: فرسودگی شبکه مورد تایید است؛ اما اعتبار لازم برای اصلاح شبکه موجود نیست. رئیس جهاد کشاورزی اردکان درباره تسری در ساخت استخر ذخیره آب روستا نیز گفت: روستای مزرعه‌نو از معدود روستاهایی است که آب هرز زمستانه دارد و برای رفع این مشکل مخزنی به متراژ ۱۵ هزار مترمکعب ساخته شده است.  «علیرضا احمدی» افزود: چون این روند تاثیر خوبی در کشاورزی روستا داشته، دهیاری روستا فاز دوم این طرح را آغاز کرده است و در صورت تامین اعتبار، ساخت استخر ذخیره آب از سوی دهیاری دنبال خواهد شد. این مسئول درباره تقویت صنایع کشاورزی در این روستا نیز گفت: به دلیل محدودیت آب، توسعه کشت در روستا ممنوع است و باید منابع آبی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های کشاورزی تامین باشد. وی درباره تقاضای برخی اهالی برای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای نیز افزود: اگر دهیاری تفاهم نامه‌ای با مالکان قنات روستا منعقد کند، می‌توان مجوزهای لازم را برای ایجاد گلخانه در این روستا صادر کرد.

اجبار در مدیریت چند پایه درسی در یک کلاس
رئیس اداره آموزش و پرورش اردکان درباره مشکل چندپایه بودن دانش‌آموزان مدارس روستا گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزان مدارس، مدیریت چند پایه درسی در یک کلاس را اجباری کرده است. «محمد اشرافیان» اضافه کرد: سیستم حقوقی با توجه به کمبود دانش‌آموز، اجازه نمی‌دهد که یک مدرسه با تعداد دانش‌آموز کم، به صورت چند پایه با چند کلاس اداره شود، درحالی که این اتفاق در روستای مزرعه‌نو نیز افتاده است. وی با تشکر از معلم مدرسه روستای مزرعه‌نو افزود: بخشنامه‌ای برای جذب معلم جدید برای روستا ابلاغ نشده است.

تجهیز کتابخانه از سوی خیران
رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ اردکان بر ضرورت تجهیز کتابخانه روستا به سیستم گرمایشی از سوی خیران تاکید کرد. «حسین پایدار» افزود: این کتابخانه از سوی خیران ساخته شده و سیستم سرمایشی آن نیز با نصب کولر، تجهیز شده است. وی گفت: سوخت گاز کتابخانه برای تامین گرمایش به دلیل قطع شدن انشعاب گاز مجتمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) روستا به دلیل بدهی، قطع است؛ از این‌رو تامین سیستم گرمایشی آن به تعویق افتاده است. این مسئول افزود: با توجه به مکاتبات انجام شده با دهیاری و شورا، امیدواریم تا پایان فصل سرما، سیستم گرمایشی این کتابخانه تامین شود. وی درباره دیگر تجهیزات مورد نیاز کتابخانه نیز گفت: این کتابخانه مشکلی از نظر تجهیزات ندارد و حداقل‌ها از جمله منابع، قفسه و دیگر تجهیزات برای آن تامین شده است. پایدار با تاکید بر این‌که ظرفیت منابع کتابخانه با توجه به روستایی بودن آن خوب است، ادامه داد: این کتابخانه از نظر نیرو هم مشکلی ندارد.

برگزاری جلسه برای اصلاح راه دسترسی روستا
رئیس جدید اداره راه وشهرسازی اردکان درمورد برطرف‌کردن مشکل راه روستای مزرعه نو، از برگزاری جلسه مشترک با دهیاری و شورای روستا خبر داد. «سعید صالح» افزود: برنامه‌های پیشنهادی شورا و دهیاری با اولویت در دستور کار اداره راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و برای اصلاح جاده دسترسی به روستا اقدام خواهد شد.

ساخت پارک جدید در روستا
بخشدار مرکزی اردکان درباره ایجاد فضای سبز و نصب وسایل بازی کودکان در روستا گفت: روستای مزرعه‌نو دارای فضای سبز و پارک مجهز به وسایل بازی کودکان است. «ناصر پایدار» افزود: پارک جدیدی با پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی در روستا در حال ساخت است که نیاز اهالی را برطرف خواهد کرد. وی گفت: تجهیزات بازی مناسب و استانداردی برای نصب در این پارک خریداری شده است. به گفته این مسئول، در ورودی روستا به جاده خلیل‌آباد هم پارکی تعبیه شده که دارای وسایل بازی است و با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..