سرو ابرکوه درآستانه جهانی شدن:

پیرترین موجود زنده دنیا در استان یزد جهانی می شود

سرو ابرکوه، پیرترین موجود زنده دنیا این روزها در تلاش است تا در میان آثار ارزشمند تاریخی جهان جایی برای خود باز کند و به یک برند جهانی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بعضی از منابع قدمت سرو ابرکوه را ۴۵۰۰‌سال تخمین می‌زنند که به این ترتیب می‌توان آن را مسن‌ترین موجود زنده جهان نامید حتی دانشمندان روسی نیز قدمت این درخت را بین ۴ هزار تا ۴۵۰۰ سال تخمین می‌زنند.
این درخت کهنسال که سن آن تا ۴۵۰۰‌سال تخمین زده می‌شود، در روزهای گذشته، میزبان گردشگرانی از کنوانسیون جهانی گردشگری بود تا مقدمات جهانی شدن آن سریع‌تر طی شود.
اعضای کنواسیون جهانی گردشگری که هرسال به شهرهای دارای ظرفیت گردشگری سفر می‌کنند، طولانی‌ترین شب سال را مهمان سرو کهنسال ابرکوه بودند و برنامه‌هایی در کنار آن برای معرفی بهتر این موجود زنده دنیا انجام شد.

تلاش برای برند سازی سرو ابرکوه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره جهانی شدن سرو ابرکوه، می‌گوید: درخت سرو کهنسال به عنوان پیرترین موجود زنده دنیا، برای جهانی شدن و ثبت در فهرست آثار جهانی آماده می‌شود.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: بر اساس تصمیم‌‌گیری اخیر شورای سیاست‌گذاری ثبت، ۳ اثر طبیعی کشور برای جهانی شدن انتخاب شده‌اند که شامل کویر لوت، چهار درخت کهنسال مانند سرو ابرکوه و قله‌ دماوند است.
وی ادامه می‌دهد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تلاش است با برندسازی و اطلاع‌رسانی بهتر، این موجود زنده دنیا به بازرسان کنوانسیون گردشگری معرفی شود.
این مسئول می‌افزاید: سرو ۴۵۰۰‌ساله ابرکوه در دنیا همتا ندارد و این درخت در گونه خود درختی کهنسال و منحصربه فرد محسوب می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سرو ابرکوه را یکی از پرجاذبه‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان معرفی می‌کند.
وی می‌گوید: این سرو با ارتفاع ۲۵متر و ۵/۱۱ متر دور تنه کاملا سبز و زنده است و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.

لزوم تعیین منبع درآمد برای سرو
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان درباره ارزش سرو کهنسال ابرکوه می‌گوید: با توجه به ارزش این درخت کهنسال، سرو ابرکوه برای اولین بار در کشور به صورت هیات امنایی زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست اداره می‌شود.
«محمدحسین سادات‌موسوی» می‌افزاید: نگهداری از این درخت کهنسال، نیازمند منبع درآمدی پایدار بود و با توجه به ظرفیت گردشگرپذیر بودن آن، گردشگری به عنوان منبع درآمد درخت تعیین شد.
به گفته وی، به این ترتیب قرار شد در کنار خدماتی که در کنار این سرو به گردشگران ارائه خواهد شد، تعرفه‌هایی تعیین و از گردشگران دریافت شود تا برای نگهداری از سرو هزینه شود. این مسئول می‌افزاید: درآمد حاصل از رونق گردشگری سرو برای نگهداری و حفاظت سرو هزینه خواهد شد.
سادات موسوی می‌گوید: نظارت هیات امنایی سرو با مشارکت استانداری، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و اقدامات مشترکی برای ثبت جهانی این درخت از سوی اعضای این هیات امنا در حال پیگیری است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به ترمیم پیرترین موجود زنده دنیا می‌گوید: با توجه به آتش‌سوزی تنه این درخت، حفره‌ای ۳ متری در آن ایجاد شده بود که با مواد طبیعی ترمیم شد.
وی می‌افزاید: نخستین جراحی با مواد طبیعی برای پیرترین موجود زنده دنیا برای نخستین بار در کشور در استان انجام شد و به این ترتیب این حفره با استفاده از مواد طبیعی، پوشانده شد.

میزبانی سرو ابرکوه
دبیر همایش دلیل برگزاری مراسم شب یلدا در کنار سرو ابرکوه را معرفی هر چه بهتر آن عنوان می‌کند تا فرایند جهانی‌شدن آن ساده‌تر شود.
 «سیدهاشم‌الدین هدایتی» می‌افزاید: شهرستان ابرکوه، ظرفیت‌های مهمی در حوزه گردشگری دارد و سرو ابرکوه به عنوان یک موجود زنده دنیا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

مکث: مشخصات سرو ابرکوه
درخت سرو ابرکوه با ارتفاع ۱۸ متر و ۵/۱۱ متر دور تنه کاملا سبز و زنده است و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند. کاشت درخت سرو در گذشته بین زرتشتیان رایج بوده و تخمین قدمت ۴ هزار تا ۴۵۰۰ ساله این درخت هم با توجه به پیشینه کاشت درخت سرو در گذشته، دور از انتظار نیست.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..