آمار انتخاباتی از استان یزد:

ثبت‌نام۱۷۶داوطلب/ثبت نام۱۲داوطلب زن/ آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان در یزد

پس از روزهای پر تب‌وتاب ستادهای انتخابات این روزها آرامش بر فرمانداری‌ها حاکم شده است، آمار داوطلبان انتخابات در استان‌ها تقریباً نهایی شده و کار بررسی صلاحیت‌ها آغازشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به‌رغم اینکه آرامش به فضای فرمانداری‌ها برگشته ولی در فضای سیاسی استان‌ها بازار گمانه‌زنی‌ها و رایزنی‌های انتخاباتی همچنان داغ و پرالتهاب است، مردم از تعداد داوطلبان و افراد شاخصی که ثبت‌نام کرده‌اند سخن می‌گویند و در گفتگوهای روزمره خود کاندیداها را وزن‌کشی می‌کنند.

وزرای سابق، نمایندگان کنونی، اسبق و سابق مجلس شورای اسلامی و مسئولان مستعفی دولتی ازجمله چهره‌های شاخصی هستند که در این دوره از انتخابات در استان‌های مختلف و پایتخت داوطلب شده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد وضعیت حضور نمایندگان ادوار در انتخابات این دوره گفته است: داوطلبان دارای سابقه نمایندگی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی ۶۹۸ نفر معادل ۶ درصد کل ثبت‌نام کنندگان هستند.

و اما تعداد داوطلبان در عمده استان‌ها از رشد قابل‌توجهی برخوردار است به‌طوری‌که برخی استان‌ها در این دوره از انتخابات درزمینهٔ تعداد ثبت نامی‌ها رکورد زده‌اند.

استان‌هایی که رکورد زدند

رتبه اول تعداد ثبت نامی‌ها این بار هم در اختیار تهرانی‌ها قرار دارد، فرماندار تهران گفته است که پس از ۷ روز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، درمجموع ۲ هزار و ۴۷۷ نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین وزیر کشور آمار کل ثبت نامی های استان تهران را دو هزار و ۷۶۹ نفر اعلام کرده است.

نام استان

تعداد داوطلبان ثبت نامی

آذربایجان شرقی

ثبت ‌نام۶۰۷داوطلب

آذربایجان غربی

ثبت نام۴۴۴داوطلب

اردبیل

ثبت نام۲۰۳داوطلب

اصفهان

ثبت‌نام۱۰۱۴داوطلب

البرز

ثبت نام۲۸۱داوطلب

ایلام

ثبت نام۱۰۷داوطلب

بوشهر

ثبت‌نام۱۱۰داوطلب

تهران

ثبت نام ۲۷۶۹ داوطلب

چهارمحال و بختیاری

ثبت نام۱۴۶ داوطلب

خراسان جنوبی

ثبت نام۱۰۱داوطلب

خراسان رضوی

ثبت نام۸۵۴داوطلب

خراسان شمالی

ثبت نام۹۴داوطلب

خوزستان

ثبت نام ۶۲۳داوطلب

زنجان

ثبت نام۱۸۷داوطلب

سمنان

ثبت نام۱۱۶داوطلب

سیستان و بلوچستان

ثبت نام۲۹۶داوطلب

فارس

ثبت نام۷۲۸ داوطلب

قزوین

ثبت نام۱۵۲داوطلب

قم

ثبت نام۱۶۰داوطلب

کردستان

ثبت نام۲۱۳داوطلب

کرمان

ثبت نام ۲۶۵داوطلب

کرمانشاه

ثبت نام ۲۹۵ داوطلب

کهگیلویه و بویراحمد

ثبت نام ۱۰۸ داوطلب

گلستان

ثبت نام۳۰۳داوطلب

گیلان

ثبت نام ۳۶۸داوطلب

لرستان

ثبت نام۳۰۸داوطلب

مازندران

ثبت‌نام۳۰۵داوطلب

مرکزی

ثبت نام ۳۴۲ داوطلب

هرمزگان

ثبت نام۱۰۱داوطلب

همدان

ثبت نام۲۹۷داوطلب

یزد

ثبت‌نام۱۷۶داوطلب


و اما رتبه بعدی در این بخش در اختیار اصفهانی‌ها قرار دارد، در این استان هزار و ۱۴ نفر داوطلب شده‌اند تا رتبه نخست تعداد ثبت نامی‌ها در این استان به حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان با ۴۰۴ داوطلب تعلق داشته باشد. با این تفاسیر برای هر صندلی اصفهان در خانه ملت ۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

پس از اصفهان جایگاه سوم تعداد داوطلبان در اختیار استان خراسان رضوی قرار دارد، در این استان نیز ۸۵۴ نفر داوطلب حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌شده‌اند تا مسئولان این استان اعلام کنند که سهم هفت‌درصدی از کل ثبت‌نام‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

جایگاه چهارم استان‌های رکورددار در ثبت‌نام این دوره از انتخابات به استان فارس تعلق دارد، استانی که طی هفت روز ثبت‌نام انتخابات مجلس شاهد نام‌نویسی ۷۲۸ داوطلب بوده است.

جایگاه پنجم و ششم تعداد ثبت نامی‌های انتخابات مجلس نیز در اختیار استان‌های خوزستان با ۶۲۳ و آذربایجان شرقی با ۶۰۷ داوطلب قرار دارد.

استان‌های رکورددار ثبت‌نام در انتخابات 94
همچنین کمترین تعداد ثبت نامی‌های این دوره از انتخابات مربوط به استان‌های خراسان شمالی، هرمزگان و خراسان جنوبی به ترتیب با ۹۴، ۱۰۱ و ۱۰۱ داوطلب است.

وزیر کشور در مورد تعداد داوطلبان این دوره از انتخابات مجلس نیز گفته است: در موعد مقرر ثبت‌نام از نامزدها، تعداد ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند که تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره نهم بیش از ۲ برابر افزایش دارد.

رحمانی فضلی یادآور شده است که برای هر یک از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی تعداد ۴۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر کشور در مورد سهم استان‌های مختلف از تعداد ثبت نامی‌ها هم گفته است: استان تهران با ۲ هزار و ۷۶۹ داوطلب حدود ۲۳ درصد کل ثبت‌نام‌شدگان را به خود اختصاص داده است و استان‌های اصفهان با ۸ درصد، خراسان رضوی با ۷ درصد و فارس با ۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سهم خانم‌ها در آمار داوطلبان

همچنین در میان داوطلبان از اقشار مختلف اعم از ورزشکاران، اصناف، فرهنگیان، کارمندان و … به چشم می‌خورد، همین‌طور زنان نیز در ثبت‌نامی‌ها این دوره از انتخابات مجلس سهمی در اختیار داشته‌اند به‌طوری‌که این سهم در همه استان‌ها کم یا زیاد حفظ‌شده است.

نام استان

تعداد داوطلبان زن

آذربایجان شرقی

ثبت نام۶۱داوطلب زن

آذربایجان غربی

ثبت نام۳۸داوطلب زن

اردبیل

ثبت نام۱۵داوطلب زن

اصفهان

ثبت‌نام۱۱۹داوطلب زن

البرز

ثبت نام۵۰داوطلب زن

ایلام

ثبت نام ۷ داوطلب زن

بوشهر

ثبت‌نام ۱۲داوطلب زن

تهران

ثبت نام ۵۰۸داوطلب زن

چهارمحال و بختیاری

ثبت نام۹داوطلب زن

خراسان جنوبی

ثبت نام ۶ داوطلب زن

خراسان رضوی

ثبت نام۱۰۸داوطلب زن

خراسان شمالی

ثبت نام پنج داوطلب زن

خوزستان

ثبت نام ۱۸داوطلب زن

زنجان

ثبت نام۲۶داوطلب زن

سمنان

ثبت نام ۴ داوطلب زن

سیستان و بلوچستان

ثبت نام۲۳داوطلب زن

فارس

ثبت نام ۷۷ داوطلب زن

قزوین

ثبت نام۲۳داوطلب زن

قم

ثبت نام۱۱داوطلب زن

کردستان

ثبت نام۲۱داوطلب زن

کرمان

ثبت نام۳۰داوطلب زن

کرمانشاه

ثبت نام۲۰داوطلب زن

کهگیلویه و بویراحمد

ثبت نام ۳ داوطلب زن

گلستان

ثبت نام ۲۲ داوطلب زن

گیلان

ثبت نام ۳۳ داوطلب زن

لرستان

ثبت نام۲۰داوطلب زن

مازندران

ثبت‌نام۲۵داوطلب زن

مرکزی

ثبت نام۴۰داوطلب زن

هرمزگان

ثبت نام۱۴داوطلب زن

همدان

ثبت نام ۲۶ داوطلب زن

یزد

ثبت نام۱۲داوطلب زن


مطابق بررسی‌های صورت گرفته در همه استان‌ها داوطلبان زن ثبت‌نام کرده‌اند که البته در برخی از استان‌ها تعداد ثبت نامی‌ها نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است.

در این بخش نیز تهرانی‌ها پیشتاز بوده‌اند به طوریکه ۵۰۸ داوطلب زن در همه حوزه‌های انتخابیه تهران و ۴۶۶ داوطلب زن در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس ثبت‌نام کرده‌اند. بعد از استان تهران زنان اصفهانی با ۱۱۹ داوطلب در رتبه بعدی قرار دارند. جایگاه سوم درزمینهٔ تعداد داوطلبان زن انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در اختیار خراسان رضوی با ۱۰۸ داوطلب قرار دارد.

استان فارس با ۷۷ داوطلب زن، آذربایجان شرقی با ۶۱ داوطلب زن و البرز با ۵۰ داوطلب خانم در رتبه چهارم تا ششم تعداد کاندیداهای زن این دوره از انتخابات قرار دارند.

استان‌های رکورددار ثبت‌نام در انتخابات 94
کمترین تعداد داوطلبان زن این دوره از مجلس نیز متعلق به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و خراسان شمالی به ترتیب با سه، چهار و پنج داوطلب است.

رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص مشارکت زنان در انتخابات این دوره مجلس گفته است: سهم مشارکت زنان از ۸ درصد دوره قبل به ۱۲ درصد در این دوره رسیده است که نمایانگر رشد چهاردرصدی حضور زنان در انتخابات است.

همچنین وزیر کشور در مورد ترکیب سنی داوطلبان هم گفته است : ۷۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان زیر ۵۰ سال هستند، حدود ۱۸ درصد از ثبت‌نام کنندگان نیز بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند و سن کمتر از ۵ درصد از ثبت‌نام کنندگان بین ۶۰ تا ۷۵ سال است.

استان‌های رکورددار ثبت‌نام در انتخابات 94
رحمانی فضلی درزمینهٔ تحصیلات داوطلبان نیز یادآوری کرده است که بیش از ۱۶ درصد ثبت‌نام کنندگان دارای مدرک تحصیلی دکترا، ۷۲ درصد کارشناسی ارشد ، کمتر از ۶ درصد تحصیلات حوزوی و بقیه آن کارشناسی هستند.

آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان

بنابراین گزارش با پایان یافتن فرآیند ثبت‌نام داوطلبان روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط هیئت‌های اجرایی آغازشده و بررسی صلاحیت داوطلبان تا ۱۴ دی‌ماه ادامه دارد و مراتب رد و احراز صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های اجرایی به فرماندار حوزه انتخابیه اصلی در ۱۵ دی‌ماه ابلاغ می‌شود.

داوطلبان رد صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ دی‌ماه فرصت دارند به هیئت نظارت استان شکایت کنند و هیئت نظارت استان،  صلاحیت همه داوطلبان و شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی را در تاریخ  ۲۰ تا ۲۶ دی‌ماه بررسی می‌کند.  

همچنین زمان دریافت شکایت از داوطلبانی که در مراحل قبل تأیید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، از ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه خواهد بود و شورای نگهبان از ۲۰ تا ۲۶ بهمن به شکایات رسیدگی می‌کند.  

همچنین اخذ رأی انتخابات یادشده در روز جمعه مورخ ۹۴/۱۲/۷ در سراسر کشور به عمل خواهد آمد و نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات خواهند داشت.یزدان نیوز

بخش نظردهی بسته شده است..