رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد:

رکود شدیدی ‌در وضعیت اقتصاد ‌استان یزد حاکم است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: فهرست پروژه‌های قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان یزد استخراج شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حمیدرضا نصیری‌زاده،  در نشستی خبری با اشاره به نقش رسانه در توسعه اظهار داشت: اصحاب رسانه، محورهای توسعه‌ای که می‌تواند به پایدار بودن توسعه در منطقه کمک کند را معرفی کنند و ما نیز مواردی که برای توسعه نیاز به فرهنگ‌سازی آن داریم را به اصحاب رسانه معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رصد توسعه، یکی از الزامات احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود، بیان کرد: یکی از وعده‌های دولت، احیای مدیریت و برنامه‌ریزی بود که بعد از یک‌سال از آغاز فعالیت دولت محقق شد.

نصیری‌زاده با اشاره به اینکه در استان یزد برای هر شهرستان یک سند توسعه نوشته شده اما این اسناد توسعه با یکدیگر همبستگی ندارند و نتوانسته‌اند شهرستان را به توسعه برسانند، عنوان کرد: برنامه توسعه بدون تامین منابع مالی راهگشا نیست و برنامه توسعه باید با توجه به ظرفیت‌ها، امکانات، محدودیت‌ها و منابع مالی نوشته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد بیان کرد: در مجموع توسعه در کشور ما به شکل اصولی رخ نداده و در تعریف‌های مختلف، پیشرفت‌ها خروجی چشمگیری نداشته به عنوان نمونه ما پیشرفت تکنولوژی داشته‌ایم اما پیشرفت تکنولوژی ما در راستای توسعه ملی نبوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان مدیریت، دماسنج است و فقط می‌توانیم وضعیت اقتصاد و توسعه را رصد کنیم، اظهار داشت: پیش‌نویس نقشه راه استان یزد تدوین شده و در مرحله نهایی است و این پیش‌نویس برای همه مسئولان فعلی و قبلی استان، اساتید دانشگاهی و … ارسال شده و نظرات همه مسئولان و صاحب‌نظران خواسته شده و اکنون در مرحله جمع‌بندی است.

نصیری‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درآمدهای استان یزد در هشت ماه گذشته، ۶۰۹ میلیارد تومان بوده که ۹۰ درصد آن از محل مالیات‌ها تامین شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد از درآمد مصوب شده برای استان یزد عقب هستیم ضمن اینکه مصوبه درآمد استان یزد، امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

وی یادآور شد: با توجه به رکود شدیدی که در وضعیت اقتصاد کشور و به تبع آن استان یزد حاکم است، سال ۹۵ مصوبه درآمدهای استان یزد با کاهش مواجه خواهد بود.

نصیری‌زاده ادامه داد: با توجه به منابع کمی که در اختیار دولت است،‌ عنوان کرد: برای رفع این مشکل، کمیته توسعه امور سرمایه‌گذاری استان یزد را تشکیل داده‌ایم که هشت نفر از با تجربه‌های صنعت و سرمایه‌گذاری استان در آن حضور دارند.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه فهرست پروژه‌های قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان یزد استخراج شده است، افزود: این پروژه با مشخصات و ویژگی‌های مدنظر استان به سرمایه‌گذاران معرفی می‌‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست، یکی از اقدامات بسیار مهمی که در استان یزد باید به آن پرداخته شود را ساماندهی نظام آماری استان اعلام و تصریح کرد: نظام آماری استان یزد با مشکل مواجه است و آمارها دقیق نیست و این امر در زمان تخصیص بودجه استان را دچار مشکل می‌کند.

نصیری‌زاده بیان کرد: وقتی برای تخصیص بودجه، شاخص‌ها از استان درخواست می‌شود، مدیران استان یزد اغلب علاقمند هستند شاخص‌ها را خوب جلوه دهند که در این صورت، نمی‌توانیم بودجه خوبی دریافت کنیم بنابراین باید کمبودها و توانمندی‌ها در کنار یکدیگر نمایش داده شوند.

وی تصریح کرد: مرکز مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، سازماندهی نظام آماری را در استان یزد آغاز کرده و امیدواریم با رفع مشکلات این بخش، بتوانیم استان یزد را به لحاظ تخصیص بودجه به رتبه‌های بالاتری بکشانیم.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..