در روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز:

گلایه از شوری آب در نیمی از روستاهای یزد

ساکنان روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز که عمدتاً در مناطق کوهستانی استان یزد واقع شده‌اند، بیش از سایر نقاط استان با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند به نحوی که اخیراً نه تنها از کم‌آبی، بلکه به لحاظ مشکل طعم نامناسب و شوری و احتمال ناسالم بودن آب روستاهایشان، گلایه‌ داشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کاهش بارندگی و به دنبال آن محدویت منابع آبی، از یک سو باعث کاهش کیفیت بیش از نیمی از منابع تأمین آب روستاهای استان شده و از سوی دیگر موجب پایین آمدن سطح کیفیت آب از لحاظ پارامترهای کیفی و به تناسب آن بالا رفتن نارضایتی مردم از طعم و کیفیت آن شده است.

 

محمدرضا حاتمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از در حال ساخت بودن ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی و الزام دولت به تکمیل مجتمع‌های آبرسانی تا سه سال آینده خبر داد.

 

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، این اطمینان را به مشترکان آب روستایی داد که آب شبکه آب و فاضلاب روستایی استان، کاملاً سالم و بهداشتی است. همچنین آب تانکرهایی که در اجاره شرکت آب و فاضلاب روستایی است یا اینکه در اختیار این شرکت برای آبرسانی سیار به روستاهاست نیز قابل اعتماد و با کیفیت است و تا امروز موردی مبنی بر عدم کیفیت آب گزارش نشده است.

 

حاتمی در مورد آبرسانی سیار به روستاهای استان خاطرنشان کرد: برداشت آب برای روستاها از محل‌های تعیین شده و دارای علمک برداشت انجام می‌شود که امکان کنترل از راه دور میزان برداشت آب و زمان برداشت تانکر را فراهم می‌کند و از طرفی آبی که برداشت می‌شود نیز از چشمه و قنات شخصی نیست، لذا در صورتی که موردی نیز مشاهده شود، مربوط به تانکرهای در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست و موضوع ناسالم بودن آب مورد تایید نیست.

 

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین روستاهای استان در شهرستان تفت واقع شده، حجم زیادی از آب‌رسانی را می‌طلبد، بنابراین روستاهای شهرستان غالباً به صورت سیار در حال آبرسانی هستند. مشکل شوری زیاد آب برخی روستاها مانند زردین و بنادکوک که از چاه قائم‌دشت، برداشت و با تانکر به این روستا برده می‌شود به دلیل املاح بافت خاک استان است.

 

این مسئول ادامه داد: همچنین برای تامین آب روستای ده‌بالا از چاه و قنات‌های ده‌بالا استفاده شده و برداشت آب برای روستای طزرجان از چاه‌های اسلامیه انجام می‌شود.

 

وی با بیان این که آبرسانی به روستاها، فارغ از جمعیت آنها انجام می‌شود، تاکید کرد: منابع آبی روستایی ذکر شده، هیچ دسترسی خارجی ندارند و کاملاً بهداشتی هستند و تاکنون مشکلی در این خصوص گزارش نشده است لذا به مردم نیز توصیه نمی‌کنیم که حتماً از آب جوشانده شده، استفاده کنند.

 

حاتمی با اشاره به وجود حدود ۳۰۰۰ روستا در استان که از این تعداد ۱۰۰۰ روستا دارای سکنه هستند، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌های متوالی استان باعث شده تا هم‌اکنون آبرسانی ۲۷۰ روستای استان به صورت سیار و با تانکر انجام شود.

 

وی با بیان اینکه ایجاد ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی برای ساماندهی به آبرسانی‌های سیار در دستور کار استان است، ایجاد این مجتمع‌ها را نیازمند ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد این مجتمع‌ها در کاهش تعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند نیز موثر است. تاسیس این مجتمع‌های آبرسانی روستایی در راستای الزام وزارت نیرو از سوی دولت برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و تحقق آبرسانی کامل به همه روستاهای کشور تا سه سال آینده، در حال انجام است.

 

حاتمی تصریح کرد: براساس ماده هفت طرح یک فوریتی بهینه‌سازی مصرف آب شرب، به مدت سه سال از زمان ابلاغ این قانون، هر سال معادل ریالی ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه سالانه به صورت تسهیلات به اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی، فاضلاب شهری، اصلاح شبکه و کاهش هدررفت اختصاص می‌یابد.

 

حاتمی گفت: این مجتمع‌های آبرسانی دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند به نحوی که برخی تنها ظرفیت آبرسانی به سه روستا و بعضاً تا هفت روستا را پوشش می‌د‌هند و این ظرفیت به منبع تامین آب این مجتمع‌ها که عمدتاً چاه‌های آب زیرزمینی هستند و موقعیت مکانی روستاهای هدف بستگی دارد. این مجتمع‌های آبرسانی روستایی در کل ۳۶۷ روستای استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تحقق این عملکرد، شاخص آب‌رسانی استان را به ۹۲ درصد در روستاها خواهد رساند که شاخص خوب و قابل قبولی است.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد متذکر شد: متاسفانه فصل زمستان تاثیری در کاهش نیاز آب‌رسانی سیار به روستاهای استان نداشته و خوشبختانه با این وجود نیز روستایی در استان نداریم که به علت سختی در رفت و آمد یا مسافت زیاد منابع آب از روستا، از خدمات آبرسانی سیار محروم باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..