رئیس سازمان مدیریت یزد:

آمارهای ناصحیح علت جایگاه پایین یزد در تخصیص بودجه کشور است/مدیران یزدی بیشتر شاخص‌های مثبت عملکردشان را ارائه می‌دهند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به نقش ارائه آمارهای صحیح در اختصاص بودجه به استان، از دلایل جایگاه بسیار پایین در تخصیص بودجه کشور در بین دیگر استان‌ها را ارائه آمارهای ناصحیح توسط برخی دستگاه‌ها ذکر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "حمیدرضا نصیری‌زاده" در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: توسعه، تحقق پیدا نخواهد کرد مگر این که همه آحاد جامعه در جریان ان قرار گیرند و رسانه‌ها در شکل گیری چنین بستری در جامعه نقش بسزایی دارند.

وی با تاکید بر آگاهی تمام افراد جامعه از محورهای توسعه به عنوان یکی از عوامل تحقق توسعه در کشورها، افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم که ضمن اطلاعرسانی در این رابطه، مباحث توسعه‌ای را رصد کنند و عملکرد مسئولان در این خصوص را نقد کنند.

نصیری‌زاده در ادامه با اشاره به احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکسال پس از فعالیت دولت یازدهم و به عنوان یکی از وعده‌های انتخابی رئیس جمهور روحانی،  تصریح کرد: احیای این سازمان در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای عالی اداری به تصویب رسید و ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۳ از سوی رئیس جمهور رسماً ابلاغ شد.

وی در مورد وظایف این سازمان به متن تصویب‌نامه ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در متن این تصویب‌نامه تصریح کرده که در راستای فراهم آوردن اقتضائات راهبری توسعه کشور، طراحی زیرساخت‌ها و رصد توسعه پایدار و متوازن، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان‌ها ایجاد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اهمیت موضوع طراحی زیرساخت‌ها در مقوله توسعه، اظهار کرد: متاسفانه علی رغم این که هر یک از شهرستان‌های استان دارای سند توسعه هستند ولی همبستگی لازم بین این اسناد وجود ندارد و بسیاری از شهرستان‌های یزد توسعه نیافته‌اند.

۱۶ سال زمان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام

رئیس سازمان مدیریت استان موضوع دیده شدن منابع برای طرح‌های توسعه‌ای را نیز موضوع بسیار حائز اهمیتی خواند و در مورد رصد توسعه پایدار و متوازن در کشور، عنوان کرد: اگر این رصد و نظارت به خوبی انجام شده بود امروز نبایست بگوییم که برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیازمند ۱۶ سال زمان با شرایطی همچون نفت ۱۰۰ دلاری و داشتن بودجه بر سنوات قبل هستیم.

وی با اشاره به گذشت ۱۰ سال از زمان ابلاغ چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ کشورمان و باقی‌ماندن تنها ۱۰ سال دیگر به این افق ۲۰ ساله، گفت: باید دید که پس از گذشت ۱۰ سال اکنون در کجا ایستاده‌ایم.

نصیری زاده تحقق رشد هشت درصدی در حالی که تا چندی پیش کشور دارای رشد منفی بوده است را بسیار دشوار و زمان‌بر دانست.

وی در ادامه وظایف این سازمان در سطح استان‌ها را شامل برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، فنی، نظارت و تدوین سیاست‌های برنامه ای استانی در چارچوب سیاست های عمومی کشور، برشمرد.

این مسئول در همین رابطه به برگزاری هشت نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه در استان از زمان احیای مجدد این سازمان به ریاست استاندار، برگزاری نشست‌های ستاد درآمد و تجهیز منابع استان، تشکیل کارگروه تدوین برنامه ششم و حضور استان در دو نشست شورای برنامه‌ریزی کشور برای تدوین برنامه ششم در موضوعات نظام تامبن منابع مالی و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها و بهبود کسب و کار، تدوین نقشه راه استان، برگزاری نشست‌های کمیته امرو توسعه سرمایه‌گذاری و تهیه لیست طرح‌های نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و غیره، اشاره کرد.

افزایش ۳۰ درصدی درآمدهای استان

رییس سازمان مدیریت استان در بخشی از سخنانش با اشاره به درآمد ۶۰۹ میلیارد تومانی استان در هشت ماهه نخست امسال که ۹۰ درصد آن از محل مالیات‌هاست، اظهار کرد: در حالی که درآمد امسال استان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است ولی نسبت به مصوبه و پیش‌بینی دولت، ۱۵ درصد عقب هستیم.

وی میزان درآمد پیش‌بینی‌ شده‌ی استان در سال آینده را بسیار پایین‌تر از درامد امسال استان خواند و گفت: قطعاً با توجه به رکود اقتصادی و مشکلاتی که متوجه معادن و صنایعی همچون کاشی استان است، بودجه پیش‌بینی شده نیز محقق نخواهد شد.

نصیری‌زاده یکی از مهمترین برنامه‌های در دستور این سازمان را ساماندهی نظام آماری استان اعلام کرد و گفت: متاسفانه مدیران استان غالباً برای نشان دادن شاخص‌های مثبت عملکرد خود تلاش می‌کنند و از ارائه نقائص و مشکلات موجود در دستگاه‌شان خودداری می‌کنند و همین باعث می‌شود تا آمارهای ارائه شده از سوی استان یزد برای توزیع بودجه استان‌ها صحت لازم را نداشته باشد و استان یزد در تخصیص بودجه در رده‌های پایین جدول استان‌های کشور قرار گیرد.

وی گفت: از طرفی اساس برنامه‌ریزی داشتن آمارهای صحیح است و این در حالی است که استان در جمع‌آوری آمار مشکل دارد و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی توسعه را براساس این داده‌های آماری پایه‌ریزی کنیم.

اختصاص ۱.۷ میلیارد تومان به امر پژوهش

این مسئول دومین دستور کار سازمان مدیریت استان را اهتمام به موضوع آموزش و پژوهش در استان ذکر کرد و گفت: در راستای بقای آموزش و پژوهش در استان و کاربردی و تقاضا محور شدن پژوهش‌های استان، به تمام دستگاه‌ها اعلام شد تا سه موضوع مهم که می‌تواند مشکلی از مشکلات استان را برطرف سازد را ارائه کنند که در همین راستا نیز ۲۶۰ عنوان طرح پژوهشی دریافت شد.

وی ادامه داد: تاکنون هشت جلسه کمیته پژوهش در استان برای بررسی و تصویب این طرح‌ها برگزار شده تا به طرح‌های مورد تایید بودجه لازم برای اجرا اختصاص یابد.

نصیری‌زاده گفت: خوشبختانه استان برای سال جاری ۱.۷ میلیارد تومان برای امر پژوهش اختصاص داده و امیدواریم در این حوزه بتوانیم بخشی از مشکلات استان را مرتفع سازیم.

تحقق تنها ۴۵ درصد از بودجه امسال استان

"محمدرضا نبی" معاون برنامه و بودجه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این نشست با بیان این که سازمان مدیریت تنها بودجه‌ی ۲۵ دستگاه استان را توزیع می‌کند، گفت: سایر دستگاه‌ها یا دارای ردیف بودجه هستند یا این که تاربع اعتبارات دستگاه مرکزی خود هستند.

وی در مورد بودجه‌ی امسال استان اعلام کرد: بودجه تملک دارایی‌‌ها و سرمایه‌ای استان در سال جاری جمعاً ۲۶۰ میلیارد تومان است که تاکنون تنها ۴۵ درصد آن محقق شده است.

نبی ۶۵ میلیارد تومان از این بودجه را ملی و ۹۱.۶ میلیارد تومان آن را استانی ذکر کرد و با اشاره به ماده ۱۸۰ قانون بودجه مبنی بر اختصاص اعتبار به مناطقی که در شاخص‌های تعیین شده وضعیتی پایین‌تر از میانگین کشوری دارند، از اختصاص ۱۱۳ میلیارد تومان به استان در سال جاری از محل این ماده‌ی قانونی خبر داد.

وی افزود: ۶۰ درصد اعتبار تخصیص یافته از محل ماده ۱۸۰ استانی و ۴۰ درصد در قالب طرح‌های ملی استان هزینه خواهد شد.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان با بیان این که ۱۴.۳ میلیارد تومان اعتبار از محل دو درصد نفت به مناطق توسعه نیافته استان که عمدتاً در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و بهاباد قرار دارند، اختصاص یافته است.

نبی از دیگر اعتبارات تخصیصی به استان به ۱۸.۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ردیف خشکسالی، ۷.۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۸۶ و شش میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان شهید رهنمون، ذکر کرد.

۳۰ درصد کارمندان، دیپلم و زیردیپلم هستند

"سید مجتبی حسینی‌پور" معاون توسه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در جمع رسانه‌ها با تاکید بر نقش اصلاح نظام اداری و افزایش بهره‌وری به عنوان یک ضرورت در حل مشکلات اقتصادی کشور، از تدوین نقشه‌ راه استان در همین راستا خبر داد.

وی برگزاری نشست هم‌اندیشی، شرکت فعال در کراگروه‌های توسعه اداری، سنجش شاخص‌های بهره‌وری و مدیریت و ساماندهی منابع انسانی و استخدام در دستگاه‌های اجرایی استان را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این خصوص بیان کرد.

حسینی‌پور اعلام کرد: در ۹۲ دستگاه اجرایی استان یزد جمعاً ۴۱ هزار و ۲۲۱ کارمند مشغول به کار هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۱۱ نفر کارمندان آموزشی(مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی) و ۱۷ هزار و ۸۱۵ نفر نیز کارمندان اداری هستند.

وی با بیان این که ۹۱ درصد از کارمندان استان مرد و ۳۹ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: آموزش و پروروش استان با ۱۴ هزار و ۴۴ کارمند، ۳۴ درصد از سهم کارمندان استان را به خود اختصاص داده است.

معاون سازمان مدیریت استان همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه ۳۰ درصد از کارمندان استان دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند و این در حالی است که تنها ۱۲ درصد از کامندان استان مشمول قانون بودجه‌ استانی هستند.

مرکز آمار ایران مرجع رسمی انتشار آمار

"حمید فخرالدین" معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با تاکید بر این که مرجع رسمی جمع آوری، تولید، پردازش و انعکاس آمار در کشور براساس قانون مرکز آمار ایران است، از معاونت‌های امار استان‌ها به عنوان نمایندگان این مرکز یاد کرد.

وی تولید و جمع آوری صحیح آمار را نیازمند فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد عمومی جامعه خواند و در این رابطه نقش رسانه‌های را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند.

فخرالدین در پایان نیز با اشاره به مواد هفت و هشت قانون، تاکید کرد: براسا قانون اطلاعات و امار جمع اوری شده در قالب طرح‌ها و سرشماری‌های مرکز آمار محرمانه است و مگر برای استفاده در تولید نتایج به صورت عمومی، قابل بهره‌برداری و استناد در دیگر موضوعات نیست و تمام اقشار جامعه و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که آمار و اطلاعات خود به صورت صحیح در اختیار مرکز امار و نمایندگان این مرکز در استان‌ها قرار دهند.

گفتنی است؛ در ادامه اصحاب رسانه نقطه نظرات و سئوالاتی را مطرح کردند و از مسئولان پاسخ گرفتند.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..