بشردوستان هلال احمر یزد پیشرو در طرح های حامیان محیط زیست

دوستداران طبیعت و اعضا کانون جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان اردکان مشارکت گسترده ای در اجرای طرح جنگلانه داشتند. برنامه جنگلانه به مدت یک روز با حضور بشردوستان علاقه مند و کانون جوانان هلال احمر شهرستان اردکان به محیط‌زیست در روستای وراعون (حوزه آبخیز فخرآباد) اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از خبرنگار روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد (محمد مهدی اقبالی عضو ، جوان ، نجاتگر جمعیت هلال احمر استان یزد) :

جوانان امروز عاشقانه جنگلانه آفریدند

محمد رضا محمدرضایی دبیرکانون جوانان هلال احمر اردکان و یکی از اعضای شرکت کننده در این طرح گفت : جوانان اردکان در زمینه طرح های حامیان محیط زیست برنامه های خوب را اجرایی و در حال اجرا دارند که یکی از انها طرح جنگلانه و مشارکت اعضا جوانان بشردوست و حامی محیط زیست برای احیا جنگل بوده است .

دبیرکانون جوانان هلال احمر اردکان گفت : طرح جنگلانه که برای نخستین بار در این شهرستان توسط جوانان هلال احمری عملی شد که از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار بود.

او گفت هدف از اجرای این طرح توسط جوانان که کوچکترین قدم در راه محیط زیست برداشته اند ، حفظ و احیای جنگل‌های آسیب ‌دیده، به تصویر کشیدن نقش و جایگاه واقعی جوانان به‌ویژه جوامع محلی در تازه داشتن و نگهداری از رویشگاه‌های جنگلی، مرتعی، همچنین گونه‌های گیاهی بومی است.

 

معرفی جایگاه واقعی و نقش جوانان در حفاظت از محیط زیست

محسن میرجانی یکی دیگر از اعضا جوانان شرکت کننده در این طرح گفت : این جنگل یاری با حضور جوانان در سطح شهرستان صورت گرفت که جوانان با اجرای این طرح جایگاه واقعی و نقش جوانان در حفاظت از محیط زیست را معرفی و به نمایش گذاشتند.

میرجانی که اجرای این طرح را ابتکاری از جوانان در حمایت از محیط زیست و حفظ مراتع دانست عنوان داشت : شاید اعتبارات دولتی نتواند جواب گو باشد و برای حفظ وگسترش جنگل و پوشش گیاهی مسئولین باید برای جوانان مشوق و همراه باشندو در زمینه هایی فعالیت بیشتر شود که برای جوانان جذابیت و حس مشارکتی بیشتری ایجاد نماید که می توان به کاشت  گونه های مثبت همراه با گیاهان دارویی اشاره نمود که هم فرهنگ سازی شود وهم اینکه جوانی که برای کشت فعالیت نموده بیشتر حافظ و قدردان این پوشش و مانع تخریب توسط دیگر شهروندان نیز می شود.

او فرهنگ سازی را امری دراز مدت دانست و گفت آنقدر باید تکرار شود که دیگر گروهها و قشرهای مختلف هم در این گونه طرح ها مشارکت بیشتر نمایند.

آینده در دست جوانان است واگر نسل جوان محیط زیست را بشناسد در حفظ آن تلاش بیشتر ومصصم تری به انجام می رساند

سیدعلیرضا محمدی دیگر عضو بشر دوست و حامی محیط زیست جوانان هلال احمر اردکان که در این طرح مشارکت بسزا و قابل توجهی داشت عنوان کرد : آینده در دست جوانان است واگر نسل جوان محیط زیست را بشناسد در حفظ آن تلاش بیشتر ومصصم تری به انجام می رساند وامروز با حضور جوانان در این طرح بسیار مسرور شدم ،امیدوارم چنین اقدامات خداپسندانه ای در جهت حفظ محیط زیست ادامه پیدا کند.

ما نیز به حمایت از این طرح جنگلانه با این کمپین خداپسندانه همراه شدیم تا نهالی بکاریم و با کاشت هر نهال یک چرخه زیستی جدیدی پدید آوریم

این جوان حامی محیط زیست گفت : باید جوانان در این امر مهم مشارکت فعالی داشته باشند و نیز برای حل این مشکلات نگاه و توجه بیشتر مسئولین و همیاری و کمک به جوانان  جهت اجرا نمودن طرح های آنان را خواستار شد.

جوانان بشردوست کمک به مردم روستا ،حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از پیامدهای زیست محیطی و علاقه مندی جوانان حامی محیط زیست به طبیعت از اهداف این طرح عنوان نمودند

علیرضا قلی زاده که سابقه فعالیت بیشتری در امر محیط زیست در کارنامه خود دارد  اظهار داشت : جوانان بشردوست جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه جمعیت هلال احمر در اکثر اقدامات عوام پسندانه شرکت می نماید حضور خود و این جوانان حامی محیط زیست را هرچند کوچک حفظ و گسترش بیشتر منابع طبیعی و جنگل ها اعلام نمودند و اعلام آمادگی مجدد را در طرحهای آتی محیط زیستی اعلام نمودند .

در شروع این طرح جنگلانه و شروع بذر کاری بادام کوهی علیرضا قلی زاده ضمن توضیحاتی در مورد نحوه کاشت از شرکت کنندگان خواست تا جهت کاشت موفقیت آمیزبذرها را در پناه درخت مادری یا گونه های دیگر کشت نمایند و گودالهایی به عمق ۲۰ سانتیمتر حفر و ۸ سانتیمتر را با خاک نرم پر کنندو بذر را کشت و حدود ۵ ساتیمتر را از گودال خالی بگذرانند تا محل تجمع آب پس از بارش باشد.

از نکات جالب و حاشیه ای طرح جنگلانه حضور یکی از غنچه های هلال احمر شهرستان اردکان که هنوز ۴ سال بیشتر نداشت ولی چنان تلاشی در امر کشت بذر می نمود که توجه همه را به خود جلب نموده بود ،این کوچولوی علاقه مند به محیط زیست به همراه خانواده اش در این طرح شرکت نموده بود،

 این طرح با حضور و گستردگی زیاد برپا گردید و حال و هوای خاصی داشت امید که همچنان علاقه مندی و اهمیت بخشیدن به مساله مهم پوشش گیاهی در اولویت امور همگان بخصوص همه جوانان  باشد.

در پایان طرح اعضا کانون جوانان کوهپیمایی را در مناطق این روستا داشتند و مناطق دامنه های کوه پایه های این روستا را پاکسازی نموده تا به منظور نمایش قابلیت گردشگری، کاهش آلایندگی و مهمتر ازهمه هشدار به متولیان برای بهبود وضعیت زیست محیطی آن مکان باشد. 

بخش نظردهی بسته شده است..