ساماندهی مجموعه تاریخی و فرهنگی امیرچخماق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح ساماندهی مجموعه تاریخی و فرهنگی امیرچخماق به عنوان نماد و سمبل شهر و بافت تاریخی یزد با مشارکت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ها قرار است که تا پایان سال و شروع سال خوشامدگویی به یزد، به اتمام برسد. طرح ساماندهی این مجموعه تاریخی با توجه به این‌که یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های بافت تاریخی یزد محسوب می‌شود، در سال جاری آغاز شد تا این مجموعه ارزشمند برای بازدید گردشگران به بهترین نحو ساماندهی شود.
روزنامه همشهری برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق با «محمدرسول طهماسبی» معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد به گفت‌وگو پرداخت.

  • درباره آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی میدان تاریخی امیرچخماق توضیح دهید.

طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق یک طرح ملی و مشارکتی است که با همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال اجراست. این طرح در یک مقطع زمانی کلید خورد و بعد از آن، سرعت اجرای کار کند شد، اما اکنون با مشارکت شهرداری و تایید طرح از سوی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان، اجرای آن با جدیت دنبال می‌شود. عملیات اجرایی این طرح شامل کف‌سازی، تامین روشنایی، ساماندهی بافت پیرامونی برای پیشگیری از تخریب بنا، ساماندهی محله‌های مشرف بر تکیه امیرچخماق و همچنین ساماندهی بازارهای قدیمی مجموعه است. اکنون یال‌های دو طرف تکیه برای اتصال به بدنه مجموعه همراه با عملیات کف سازی در حال اجراست. همچنین در این طرح، کف‌سازی و بدنه‌سازی میدانچه جلوی تکیه امیرچخماق برای تبدیل آن به یک میدانگاه بزرگ برای اجرای مراسم‌ عمومی شهر، مد نظر قرار گرفته است. برای اجرای این قسمت از طرح، همه عناصر موجود در میدانچه حذف و میدانگاه جدید با مصالح سنگی و مقاوم‌سازی بالا با اعتبار ۵ میلیارد ریال اجرایی خواهد شد.

  • آیا برای تکمیل این طرح جدول زمان‌بندی در نظر گرفته شده است؟

بله، از آنجا که این نماد از جاذبه‌های دیدنی استان است و حجم بالایی از گردشگران برای بازدید از آن به بافت تاریخی یزد سفر می‌کنند و همچنین با توجه به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سال خوشامدگویی به یزد، این طرح تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

  • یعنی طرح ساماندهی میدان امیرچخماق تنها به بازسازی یال‌ها ختم می‌شود؟

خیر، این طرح بخشی از طرح کلی «از حسینیه تا حسینیه» است و باید حسینیه امیرچخماق و حسینیه شاه طهماسب در میدان بعثت را به یکدیگر متصل کند. همچنین خیابان قیام نیز با حفظ سبک تاریخی و معماری فعلی، ساماندهی خواهد شد.

  • آیا کف‌سازی‌هایی که در این مسیر انجام می‌شود، با خطر حفاری شرکت‌های خدمات‌رسان مواجه نیست؟

خیر، شهرداری یزد قبل از انجام عملیات کف‌سازی، با انجام مکاتباتی با شرکت‌های حفار از جمله آب، برق و گاز، خواستار اجرای هر چه سریع‌تر هر گونه عملیات حفاری لازم در این منطقه شده است. به طور قطع بعد از انجام عملیات کف‌سازی، هیچ مجوزی برای حفاری برای شرکت‌های خدمات‌رسان صادر نخواهد شد و مسیرهای کف‌سازی شده حداقل تا ۱۰ سال از انجام عملیات حفاری محفوظ می‌مانند. این ممنوعیت به این دلیل است که حفاری در منطقه کف‌سازی و سنگ‌فرش محوطه امیرچخماق، خطر آسیب‌رساندن به بنا را به همراه دارد و مانند قیر نمی‌توان آن را مرمت کرد.

  • بعضی مغازه‌داران از اجرای این طرح ناراضی هستند، نظر شما در مورد این اعتراض‌ها چیست؟

این مخالفت‌ها همزمان با اجرای طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع هم از سوی مغازه‌داران مطرح شده بود اما با اتمام طرح و موفقیت‌آمیز بودن آن، مغازه‌داران از شهرداری تقدیر و تشکر کردند. قطعا سرانجام طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق هم به همین منوال است. هر چند اجرای عملیات بازسازی یال‌ها برای برخی از مغازه‌داران دردسر ساز شده اما به‌طور قطع اتمام این طرح برای آنها رضایتبخش خواهد بود. بعضی از مغازه‌داران خیابان مسجد جامع عقیده دارند که بعد از انجام طرح ساماندهی، تعداد مشتریان آنها بیشتر شده است و مغازه‌داران مجموعه امیرچخماق هم باید قضاوت را به بعد از اتمام طرح، موکول کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..