بی‌سابقه بودن اختلافات در عمر اتاق اصناف یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ۳نفر از ۵ عضو اصلی اتاق اصناف مرکز استان به دلیل اختلاف نظر با رئیس اتاق، استعفای خود را به هیات رئیسه تقدیم کردندکه در صورت موافقت با استعفای آنها، انتخابات اتاق اصناف استان برای اولین بار در دوران فعالیت این اتاق، دوباره برگزار خواهد شد.
اعضای مستعفی که در انتظار بررسی استعفایشان در اجلاس اتاق اصناف هستند، عقیده دارند که مدیریت اتاق اصناف مرکز استان از همکاری به شکل هیات رئیسه به تک‌روی‌ تغییر یافته است. آنها با تاکید بر این‌که اتاق اصناف، محلی امن برای حل مشکلات اصناف و رسیدگی به درد دل‌های آنهاست، روال فعلی را مطابق سیاست‌های اتاق برای حمایت از اصناف نمی‌دانند.

دلایل استعفا از دید اعضا
رئیس اتاق اصناف مرکز استان دلیل استعفای اعضای هیات رئیسه اتاق را اختلافات داخل هیات مدیره عنوان می‌کند.  به گفته«محمدمهدی باغستانی» اختلاف نظر برای انتخاب دبیر اجرایی که از اختیارات رئیس اتاق است، منشا این اختلاف‌ها بوده است. وی ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که اتاق اصناف هرگز دبیر اجرایی نداشته و هنوز هم کسی برای تصدی این پست انتخاب نشده است.
باغستانی با تایید استعفای ۳ نفر از ۵ عضو اتاق اصناف مرکز استان و بررسی این استعفا در اجلاس اتاق اصناف مرکز استان در هفته جاری، ادامه می‌دهد: اعضای هیات رئیسه از من می‌خواهند که از اختیاراتم چشم بپوشم و این اختیارات را به آنها واگذار کنم.  اما نایب رئیس مستعفی اتاق اصناف مرکز استان منشا اختلافات را تک‌روی‌های رئیس اتاق عنوان می‌کند و می‌گوید: اتاق اصناف باید به صورت هیات رئیسه مدیریت شود، اما شیوه مدیریتی فعلی، مشورتی نیست.
«محمدحسن مسلم یزدی» با اشاره به زیر سوال بردن حق امضای نایب رئیس اتاق از سوی رئیس و الزام کارکنان به انجام امور اداری تنها با امضای رئیس اتاق، این وضعیت را برای اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف قابل قبول نمی‌داند.
وی با تایید توافق اعضای هیات رئیسه برای انتخاب رئیس اتاق اصناف مرکز استان، ادامه می‌دهد: از ۶ ماه پیش به این وضعیت گلایه داشتم و استعفا دادم اما دوباره تلاش کردیم که اختلافات را برطرف کنیم که این اتفاق ممکن نشد و در نتیجه آن ۲ نفر دیگر از اعضای هیات رئیسه نیز استعفا دادند. مسلم‌یزدی با بیان این‌که مدت اعتبار هیات رئیسه از ۲ سال به ۴ سال افزایش یافته است، می‌گوید: با این اوضاع که تنها یک سال و ۸‌ماه از عمر هیات رئیسه جدید گذشته، نمی‌توان ۲سال دیگر را با این اختلافات گذراند.
وی از نارضایتی کسبه از شیوه‌های مدیریتی رئیس اتاق اصناف می‌گوید و می‌افزاید: اتاق اصناف دیگر محل امنی برای رسیدگی به مشکلات کسبه نیست چرا که آنها دیگر به دید سازمان‌های نظارتی و حاکمیتی مانند دارایی و شهرداری به اتاق نگاه می‌کنند.
این عضو مستعفی با اشاره به افزایش ورودی اتحادیه‌ها از ۳۰۰ به ۷۰۰ هزار تومان در دوره جدید هیات رئیسه، از نداشتن انعطاف در دریافت حقوقی که اصناف باید به اتاق پرداخت کنند، گلایه کرد. مسلم‌یزدی همچنین از افزایش حق عضویت سالانه اتاق اصناف از ۴۰‌هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان انتقاد کرد.  به‌گفته وی، طبق قانون اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف از اختیاراتی برای حمات از کسبه در دریافت حق عضویت سالانه اصناف برخوردار هستند که این اختیار در هیات رئیسه فعلی، نادیده گرفته می‌شود.
مسلم‌یزدی درباره ادعای رئیس اتاق مبنی بر تلاش اعضا برای سلب اختیارات رئیس اتاق نیز می‌گوید: رئیس اتاق اصناف به جز یک مرحله انتخاب دبیر اجرایی، اختیار خاص دیگری ندارد و چارچوب مدیریت اتاق اصناف، مشورتی است. وی درباره نتیجه بررسی استعفا در اجلاس اتاق نیز اظهار می‌کند: قطعا باید با استعفاها موافقت و انتخابات اتاق اصناف استان دوباره برگزار شود؛ چرا که ۳ عضو از ۵ عضو هیات رئیسه استعفای خود را به هیات رئیسه اعلام کرده‌اند.

بی‌سابقه بودن این اختلافات در عمر اتاق
اما دبیر اتاق اصناف مرکز استان می‌گوید: زمانی که اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف قادر نباشند اختلافات داخلی خود را رفع کنند، چطور می‌توانند مشکلات اصناف را برطرف کنند.
«حمیدرضا قمی» می‌‌افزاید: در دوره جدید اتاق اصناف استان، اقدامات خوبی از سوی هیات رئیسه اتاق انجام شده که شایسته تقدیر است و در عین حال نباید انتظارات خارق‌العاده‌ای از رئیس اتاق داشت. وی می‌افزاید: رئیس اتاق در افزایش ورودی و حق عضویت صنوف در اتحادیه‌ها نقشی نداشته و این روال برای مدیریت اتاق با مسئولیت‌های تازه‌ای که به اتاق واگذار شده، لازم بود و با پیشنهاد روسای اتحادیه‌ها تعیین شد. این عضو اتاق اصناف مرکز استان همچنین می‌گوید: اداره کردن اتاق اصناف با ۴۵ نفر پرسنل نیاز به منابع درآمدی نیز دارد و باید حق عضویت‌ها به این اتاق پرداخت شود.
قمی درباره پیش‌بینی رسیدگی استعفای اعضای هیات رئیسه اتاق نیز می‌گوید: به نظر نمی‌رسد که مشکلی پیش آید، بعد از موافقت با استعفا انتخابات دوباره برگزار خواهد شد. دبیر اتاق اصناف مرکز استان نیز مدعی است که این اولین بار در تاریخ فعالیت اتاق اصناف یزد است که اختلافات به استعفای اعضا و شاید برگزاری دوباره انتخابات منجر شود.
وی با اشاره به گسترده شدن دامنه اختلافات و بی‌فایده بودن وساطت ریش‌سفیدان برای حل مشکلات اتاق، ادامه می‌دهد: با این روند کنترل وضعیت دشوار است و باید نتیجه را به برگزاری اجلاس اتاق موکول کرد.

معرفی هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان
هیات رئیسه فعلی اتاق اصناف مرکز استان از خردادماه سال گذشته شکل گرفت که با توجه به توافق تمام اعضا، «محمدمهدی باغستانی» به عنوان رئیس و «محمدحسن مسلم یزدی» به عنوان نایب رئیس اول انتخاب شدند. «حسین دهقان منشادی» به عنوان نایب رئیس دوم، «حمیدرضا قمی» به عنوان دبیر و «محمدعلی جلایی» نیز به عنوان خزانه‌دار اتاق اصناف برای مدت ۴ سال انتخاب شدند. حالا به جز رئیس و دبیر اتاق، ۳ عضو دیگر هیات رئیسه استعفا داده‌اند. این اولین دوره‌ای است که طول مدت اعتبار هیات رئیسه اتاق اصناف در کشور از ۲ سال به ۴ سال افزایش یافته است. هیات رئیسه فعلی که به رغم تلاش‌های ریش‌سفیدان و بزرگان، قادر به حل اختلافات خود نیستند، ادامه این روند را برای مدیریت اتاق اصناف جایز نمی‌دانند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..