ضرورت جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز درزارچ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرداری زارچ برای جلوگیری از انجام تبلیغات غیرمجاز در شهر، به نصب ۳۰‌استند تبلیغاتی مجاز و همچنین جمع‌آوری و ساماندهی تابلوهای غیرمجاز اقدام کرده است.
زارچ از شهرهای شهرستان یزد است که هر چند فعالیت کسب و کار در آن رونق چندانی ندارد، اما نصب فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز در مناسبت‌های ملی و مذهبی، شهرداری را به ستوه آورده است. شهروندان این شهر که عمدتا از قانون ممنوعیت نصب تبلیغات بدون مجوز مطلع نیستند در مناسبت‌های خاص برای تبلیغ فعالیت خود از داربست‌های فلزی استفاده می‌کنند که چهره شهر را نازیبا می‌کند.
این در حالی است که بر اساس اصل۹۲ قانون شهرداری‌ها، تابلو و بنر که مربوط به اطلاع‌رسانی باشد، باید با مجوز شهرداری و در محل مناسب و مجاز نصب شود، در غیر این صورت شهرداری می‌تواند به جمع‌آوری آن اقدام کند.
برخی از فعالان نصب داربست‌های فلزی هم که از این قانون مطلع هستند، برای سودجویی خود اطلاعاتی در اختیار شهروندان قرار نمی‌دهند و همین امر باعث شده که در اثر ناآگاهی مردم، سیما و منظر شهری در زارچ با مشکلات زیادی مواجه باشد.  
شهرداری زارچ از یک سال گذشته به ایجاد فضاهای تبلیغاتی مجاز در قالب استندهای تبلیغاتی در نقاط مناسب شهر اقدام کرده و مدیریت آن را نیز به بخش‌خصوصی واگذار کرده است تا به این ترتیب از تعدد تبلیغات غیرمجاز کاسته شود.

ضرورت جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز
شهردار زارچ یکی از ضرورت‌های زیباسازی این شهر را جمع‌آوری تابلوهای غیرمجاز تبلیغاتی بیان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه نصب تابلوهای تبلیغاتی بدون مجوز در معابر زارچ به وفور دیده می‌شود.
«محمدرضا حفیظی» با تاکید بر این‌که باید جلوی این تخلف هر چه سریع‌تر گرفته شود، ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌های شهرداری، ساماندهی فضاهای تبلیغاتی شهر است. وی می‌گوید: این اقدام برای زیباسازی شهر و ارتقای سیما و منظر شهری نیز لازم و ضروری است؛ از این رو شهرداری به ایجاد فضاهای تبلیغاتی مجاز با مدیریت بخش‌خصوصی وارد عمل شده است. این مسئول ادامه می‌دهد: ۳۰ تابلوی تبلیغاتی مجاز در شهر نصب شده که شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری از فضاهای تبلیغاتی مجاز برای تبلیغات بهره بگیرند.

وسعت کم شهر زارچ
مسئول خدمات شهری شهرداری زارچ هم با تایید اقدامات شهرداری برای کاهش تبلیغات غیرمجاز اعلام می‌کند: شهرداری از سال گذشته با جانمایی نقاط مناسب برای تبلیغات ۳۰ استند را در نقاط مختلف شهر نصب کرده است. «احمدرضا سعادتی» می‌افزاید: وسعت زارچ بسیار کم است؛ اما شهرداری تلاش کرده است که این وسعت محدود را با توجه به شرایط کسب و کار به طور مناسبی تحت پوشش فضاهای تبلیغاتی مجاز درآورد.
وی می‌گوید: البته فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز بیشتر در مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی، در قالب داربست‌های فلزی، نمود پیدا می‌کنند که بلافاصله از سوی شهرداری با آنها برخورد می‌شود.
این مسئول اضافه می‌کند: شهروندانی که از فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز استفاده می‌کنند، آگاهی کافی از اصل ۹۲ قانون شهرداری‌ها مبنی بر ضرورت دریافت مجوز از شهرداری برای نصب تبلیغات را ندارند.
سعادتی می‌افزاید: شهرداری طی یک سال گذشته با هدف ساماندهی فضاهای تبلیغاتی، اقداماتی را برای توسعه فضاهای تبلیغاتی مجاز آغاز کرده که در صورت گسترش استقبال مردم، به توسعه آن اقدام خواهد شد.

محدودیت کسب و کار در زارچ
مسئول خدمات شهری شهرداری زارچ با اشاره به محدودیت کسب و کارهای تجاری در زارچ، تعداد فضاهای تبلیغاتی مجاز ایجاد شده در شهر را برای نیاز شهروندان این شهر کافی می‌داند. وی ادامه می‌دهد: باید توجه کرد که بخشی از ظرفیت فضاهای تبلیغاتی مجاز فعلی از سوی فعالان اقتصادی شهرهای مجاز از جمله اشکذر در حال بهره‌برداری است.
سعادتی با بیان این‌که تبلیغات کسب و کار در زارچ بسیار محدود است، می‌گوید: به این ترتیب می‌توان گفت که ۱۰درصد تبلیغاتی که در شهر انجام می‌شود، غیرمجاز است.
وی با بیان این‌که عمده تبلیغات تجاری زارچ مربوط به واحدهای فروش پوشاک و موسسات فرهنگی است، می‌افزاید: بخشی از تبلیغات غیرمجازی که چهره شهر را نازیبا کرده، پارچه‌های معرفی صنوفی است که قبل از راه‌اندازی واحد صنفی در محل کسب، نصب می‌شود تا فعالیت خود را معرفی کند، در حالی که گاهی حتی مجوز راه‌اندازی شغل مورد نظر را نیز ندارد.

مکث
ویژگی‌های تبلیغات محیطی شهر زارچ
افزایش نصب داربست‌های فلزی و پارچه‌های تبلیغاتی، سیما و منظر شهر زارچ را نازیبا کرده است. شهرداری زارچ برای ساماندهی تبلیغات غیرمجاز ۳۰ فضای تبلیغاتی در قالب استند در ابعاد یکسان در نقاط مناسب شهر نصب کرده تا مردم به استفاده از این فضاهای مجاز برای تبلیغات مقید شوند. مسئولان شهرداری عقیده دارند که شهروندان زارچ به دلیل ناآگاهی از قوانین ممنوعیت نصب تبلیغات بدون دریافت مجوز از شهرداری، این تخلف را مرتکب می‌شوند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..