۹۵.۱ درصد جمعیت استان یزد باسوادند

no-thumbs

معاون سودآموزی آموزش و پرورش ‌یزد با اشاره به اینکه تمرکز سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 49 سال است، گفت: 95.1 درصد جمعیت این استان ‌در این گروه سنی باسواد هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مرات امین‌الرعایا،در نشستی خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار داشت: جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال، جمعیت هدف و اصلی مدنظر معاونت سوادآموزی است که با فعالیت‌های انجام شده در طول سه دهه گذشته، آمار باسوادی ۴۸ درصدی در این رده سنی قبل از انقلاب به ۹۵.۱ درصد تاکنون رسیده است.

وی با بیان اینکه باقیمانده بی‌سوادان این استان، ۲۹ هزار و ۵۷۳ نفر هستند، عنوان کرد: ۶۰ درصد از این افراد را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند و حدود سه درصد افراد آموزش ناپذیر دارای معلولیت‌های ذهنی هستند.

امین‌الرعایا خاطرنشان کرد: اگر این آمار از جمعیت بی‌سوادان استان یزد کسر شود، می‌تواند گفت که بیش از ۹۷ درصد جمعیت استان یزد باسواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در استان یزد در دوره‌های مختلف سوادآموری مشغول تحصیل هستند، بیان کرد: ۲ هزار و ۷۹۴ نفر از این تعداد در دوره سوادآموزی، هزار و ۶۳۴ نفر در دوره انتقال و ۳۱۴ نفر در دوره تحکیم سواد در حال سوادآموزی هستند.

امین‌الرعایا همچنین با اشاره به بررسی‌های سال ۹۳ در زمینه شاخص‌های سواد در سطح کشور خاطرنشان کرد: استان یزد از نظر شاخص باسوادی رتبه هشتم کشور را از آن خود کرده در حالی که استان سمنان به عنوان استانی که به لحاظ آمار باسوادی و بی‌سوادی، وضعیتی مشابه استان یزد را داراست، رتبه ۳۱ را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به ساز و کارهای شناسایی افراد بی‌سواد و تلاش برای باسواد کردن آنها عنوان کرد: طرح باسوادی گروه ۱۰ تا ۴۹ سال با استفاد از بانک سرشماری سال ۹۰ در حال پیگیری است ضمن اینکه نخستین و مهم‌ترین طرح سوادآموزی استان که ابداعی استان یزد است نیز در مدارس اجرا می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، وضعیت سواد اولیا دانش‌آموزان بررسی می‌شود و با شناسایی اولیای بی‌سواد، مراحل مختلف برای جذب آنها به دوره‌های سوادآموزی انجام می‌شود.

امین‌الرعایا همچنین طرح سوادآموزی ۱۰ تا ۲۰ ساله‌ها را نیز از طرح‌های مهم سوادآموزی استان یزد برشمرد و افزود: از آنجا که این گروه سنی هنوز وارد شغل نشده‌اند، طرح ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آموزش نیز همانند شناسایی افراد بی‌سواد، طرح‌های مختلفی در حال اجراست، بیان کرد: طرح آموزش فرد به فرد هم‌اکنون در حال اجراست که در قالب این طرح، به دلیل مشغله کاری یا خانوادگی سوادآموزان، زمان و مکان آموزش توسط سوادآموز تعیین می‌شود.

امین‌الرعایا، طرح خودآموز را نیز از دیگر طرح‌های سوادآموزی قابل اجرا در استان یزد اعلام کرد.

وی همچنین از پرداخت پاداش به افرادی که اقدام به شناسایی و آموزش افراد بی‌سواد کنند، خبر داد و افزود: به این افراد ۸۰۰ هزار تومان پاداش پرداخت می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهم‌ترین دلایل آمار بی‌سوادی در استان یزد را مهاجران دانست و یادآور شد: افراد مهاجر بی‌سواد چه از داخل کشور و چه از خارج از کشور، جزو آمار بی‌سوادان استان به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: سال گذشته یک هزار و ۶۷۰ نفر و امسال هزار و ۹۵۰ بی‌سواد از میان افراد مهاجر شناسایی شده‌اند که برای سوادآموزی آنها اقدام شده است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..