به منظور پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر:

بسیج اطلاع رسانی تغذیه دریزد آغاز به کار کرد/ ۷۶ درصد کل بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد

به منظور پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر، بسیج اطلاع رسانی تغذیه از 29 آذر تا 13 دیماه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)؛بیماریهای غیرواگیر، مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند، بطوریکه ۷۶ درصد کل بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد.

برهمین اساس بسیج اطلاع رسانی تغذیه با محوریت کاهش مصرف قند، نمک، روغن و چربی،آغاز به کار نموده است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد  اظهار داشت: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، کمتر از ده درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود و در حال حاضر به علت شیوع روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، این سازمان به تامین کمتر از پنج درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاکید دارد که بطور متوسط برای یک فرد سالم، ۲۵ گرم معادل شش حبه قند در روز را شامل می شود.

یوسف نقیایی افزود: افزایش مصرف روغن و چربی بویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای چرب و سخ شده نیز موجب افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر نظیر بیماریهای قلبی-عروقی، برخی سرطانها از جمله سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت شده است.مطالعات سبد غذایی مطلوب در سال ۹۱ نیز نشان داده است که سرانه مصرف روزانه روغن و چربی ۴۶ گرم است که از سبد مطلوب غذایی ( ۳۵ گرم) بیشتر است.

وی همچنین پیرامون مصرف نمک نیز خاطر نشان کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، متوسط میزان مصرف نمک باید کمتر از پنج گرم در هر روز باشد که این رقم در کشور ما به بالای ده گرم می رسد.

وی افزود: مصرف زیاد نمک و سدیم می تواند در افزایش بروز فشارخون بالا نقش داشته باشد، به همین منظور عدم استفاده از نمک پاش در سفره غذا، عدم استفاده از غذاهای شور، کنسروها، سوسیس و کالباس می تواند نقش موثری در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..