زمان اعلام نهایی تایید صلاحیت کاندیدا‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) وزیر کشور گفت: تاکنون ۸۷۳۶ نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند و برای هر کرسی ۳۰ نفر با هم رقابت می‌کنند و مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۸ درصد به ۱۱ رسیده است.

 
عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور عنوان کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با هم انتخاباتی سالم و با شکوه در بستری معقول و منطقی داشته باشیم این روز‌ها همه در روزارت کشور و فرمانداری‌ها تلاش‌های زیادی انجام دادند ۲۰ درصد ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس و ۲۲ درصد ثبت‌نام خبرگان در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام شده است.
 
وی با تشکر از همه کسانی که احساس مسئولیت کردند و نامزد انتخابات شدند، گفت:  شرایط برای حضور همه سلیقه‌ها  فراهم شده است. در مجلس خبرگان رهبری ۴۹۳ نفر در دوره قبل شرکت کردند که این دوره ثبت نام مجلس خبرگان با ۶۲ درصد افزایش همراه بوده است و این یعنی برای هر کرسی مجلس خبرگان ۱۰ نفر با هم رقابت می‌کنند.
 
وزیر کشور یادآور شد: تاکنون ۸۷۳۶ نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند و برای هر کرسی ۳۰ نفر با هم رقابت می‌کنند و مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۸ درصد به ۱۱ رسیده است.
 
رحمانی‌فضلی ادامه داد: ۷۳ درصد ثبت‌نام کنندگان زیر ۵۰ سال هستند که این رقم در دور قبل ۶۷ درصد بود و اکنون جوان‌گرایی با رقم ۶ درصدی تقویت یافته است.
 
وی گفت: ۲۰ نفر از اقلیت‌های مذهبی و ۵۶۰ نفر از نمایندگان ادوار تا این لحظه اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند.
 
وزیر کشور با بیان اینکه از فردا به بعد وارد دوره بعدی یعنی روند صلاحیت داوطلبان می‌شویم٬ گفت: در مجلس خبرگان این روند توسط شورای نگهبان و اعلام آن به وزارت کشور به مدت ۳۰ روز از ششم دیماه تا پنجم بهمن‌ماه انجام می‌شود و اعلام مراتب رد صلاحیت و دریافت رسیدگی به آن از دهم بهمن ماه به مدت ۵ روز فرصت ابلاغ به افراد را داریم.
 
وزیر کشور بیان داشت: رسیدگی مجدد به درخواست این کاندیدا‌ها توسط شورای نگبهان و هیات مرکزی نظارت در ۱۰ روز انجام می‌شود که از این مسئله از یازدهم بهمن ماه تا بیستم بهمن‌ماه است و اعلام نهایی تایید کاندیدا‌ها در بیست و یکم بهمن ماه در هر استان اعلام عمومی می‌شود.
 
رحمانی فضلی درباره تبلیغات عمومی کاندیداهای تایید شده مجلس خبرگان گفت: افراد می‌توانند از ۲۲ بهمن‌ماه تا ۵ اسفندماه به مدت دو هفته به تبلیغات عمومی بپردازند.
 
وزیر کشور به تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: این روند توسط مراجع چهارگانه ظرف ۵ روز برای هر استعلام فرصت داریم که در نهم دیماه تمامی استعلام‌ها گرفته شود و به وزارت کشور ارائه می‌شود.
 
وی گفت: بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی است که صلاحیت ظرف ده روز از پنجم دیماه تا چهاردهم دیماه در این هیات‌ها بررسی می‌شود و مراتب رد صلاحیت داوطلب توسط فرمانداری‌های هر استان در پانزدهم دیماه به تمامی کاندیدا‌ها ابلاغ می‌کند.
 
وی ادامه داد: موضوع شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیات نظارت استان و رسیدگی به شکایت‌ها از این طریق صورت می‌گیرد که پس از کسب هیات مرکز نظارت تا ۲۶ دیماه خواهد بود.
 
وی گفت: دریافت شکایت‌ها و اظهار نظر نهایی از سوی شورای نگهبان در مورد داوطلبان و اعلام قطعی صلاحیت‌ها از تاریخ ۲۷ دیماه تا ۱۶ بهمن‌ماه وقت خواهند داشت که به مسائل رسیدگی کنند.
 
رحمانی‌فضلی گفت: درخواست داوطلبانی که تایید شده‌اند اما از سوی شورای نگهبان رد شده‌اند از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ دیماه رسیدگی به شکایت‌های داوطلبان توسط شورای نگبهان صورت می‌گیرد که در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه اعلام قطعی اسامی نامزد‌ها خواهد بود.
 
وزیر کشور ادامه داد: انتشار آگهی اسامی در ۲۸ بهمن‌ماه و تبلیغات به مدت یک هفته است یعنی از تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه تا ۵ اسفند است.
 
رحمانی‌فضلی گفت: در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه اسامی نامزد‌ها اعلام قطعی خواهد و ۲۸ بهمن این اسامی طی آگهی منتشر می‌شود٬ همچنین تبلیغات انتخابات مجلس از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه شرایط برای برگزاری انتخابات خوب کاملا آماده است٬ گفت: هیات‌های اجرایی را با هماهنگی کامل و بدون اعتراض تشکیل دادیم و امسال با هماهنگی دوستان در وزارت کشور به توافق‌های خوبی رسیده‌ایم. نشست‌هایی هم با شورای نگهبان داشته‌ایم. بنای ما بر این بوده و هست که افرادی در هیات‌های اجرایی و نظارتی انتخاب شوند که بی‌طرف بوده و دخالتی در کار انتخابات نداشته باشند.
 
وزیر کشور با اشاره به اینکه تاکنون مسیر مناسبی را پیشرفته‌ایم٬ گفت: امیدوارم به برکت روزهای وحدت بتوانیم با انسجام، آرامش و تبعیت از قانون همه تلاش کنیم انتخاباتی با شکوه برگزار شود٬ کشور ما به انسجام و اقتدار نیاز داردو باید آن را با زبان رای به جهان نشان بدهند.
 
رحمانی‌فضلی خاطر نشان کرد: همه باید تلاش کنند فضای آرامش تقویت شود و از طرح برخی مسائل شبهه‌برانگیز که در جامعه ایجاد ناامیدی می‌کند٬ بپرهیزند. ما حق قانونی ملت می‌دانیم تا مواردی را که برخی خلاف قانون و مقررات و بدون اسناد و مدارک اظهار نظری کنند٬ آن را با جدیت پیگیری کنیم.
 
وی ادامه داد: با هماهنگی با قوه‌قضاییه شعبه خاصی برای این کار صورت گرفته است و ما مصمم هستم با کسانی که قانون را رعایت نکنند٬ برخورد کنیم.
 
وزیر کشور در مورد رایزنی برای تایید صلاحیت‌ نامزد‌ها گفت: همانطور که رئیس جمهور گفت ان‌شاءالله همه دستگاه‌های مرتبط حول محور قانون به وظایف خود خواهند پرداخت و اگر جایی لازم باشد وزارت کشور در جایی که احساس کند حقوق افراد در مسیر بررسی صلاحیت‌ها با اشکال مواجه شده آن را پیگیری می‌کنیم. خود نامزد‌ها نیز می‌توانند پیگیر مسئله باشند.
 
رحمانی فضلی افزود: ما مذاکراتی داشته‌ایم تا حق‌الناس رعایت شود شورای نگهبان نیز همین اعتقاد را دارد امیدوارم بتوانیم ما هم در زمینه اجرایی نقش خود رابه خوبی ایفا کنیم.
 
وی در خصوص بحث ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: این مورد جزو مصادیقی است که باید با مستندات همراه باشد. حتما کسانی که در معرض اتهام قرار می‌گیرند حق دارند آن را پیگیری کنند٬ از طرفی اگر مدارک و مستندانی وجود دارد باید آن را به وزارت کشور و فرمانداری‌ها بدهند که یقینا پیگیری می شود و در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهد شد.
 
وزیر کشور تصریح کرد: اگر در مدت دو ماه مانده به انتخابات لایحه شفاف‌سازی منابع انتخاباتی تصویب شود٬ این موارد بهتر ساماندهی می‌شود.
 
رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی از حضور برخی در انتخابات گفت: اگر نگران بودم از حضور همه سلیقه‌ها تشکر نمی‌کردم. تشکر من نشان‌دهنده نشاط سیاسی است و معتقدم هر چه تنوع و فراوانی در میان نامزد‌ها بیشتر باشد٬ احتمال حضور و مشارکت مردم بالا می‌رود البته قانون باید رعایت شود اصل شرکت در انتخابات خوب است و اگر برنامه‌ای هم پشت‌پرده باشد آن را به دولت، نیروی انتظامی و قوه‌ قضاییه برای رسیدگی ارجاع می‌دهیم.
 
رحمانی‌فضلی در مورد لغو برخی برنامه‌های اصلاح‌طلبان عنوان کرد: همه اقدامات ما برای این است که تمام تجمع‌ها و گردهمایی‌ها در زمان تبلیغات انتخاباتی و در پناه قانون با آرامش صورت گیرد٬ اما برخی تجمع‌ها در مکان‌های رسمی مانند دانشگاه‌ها است که در این خصوص مسئولیت برخورد آن با خود متولیان خواهد بود٬ اما آنچه خارج از دانشگاه برگزار شود نیاز به مجوز وزارت کشور دارد و وزارت کشور نیز امنیت آن را تامین خواهد کرد. با توجه به تشکیل شبعه ویژه قضایی کسانی که تخلفی داشته باشند آن‌ها را به این شعبه ارجاع می‌دهیم.
 
وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های دولتی می‌توانند برای تبلیغات مرخصی بگیرند٬ گفت: مانعی برای این کار وجود ندارد. مقام‌های رسمی نمی‌توانند از امکانات حقوقی تبلیغات کنند. بقیه دستگاه‌ها می‌توانند در حوزه غیر اداری کار کنند و ما منعی در این خصوص نداریم.
روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..