هنر سفالگری یکی از نفیس ترین گنجینه های میبد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) صنایع دستی استان یزد به ویژه صنعت سفال جلوه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی است که روح هر بیننده ای را در نقوش و ظرافت خود غرق می کند واین از اعجاب هنر یک میبدی است که گردشگران را متمایل می کند تا آن را به عنوان سوغات این کهن شهر تاریخی به ارمغان ببرند. 

معاون صنایع دستی یزد با اشاره به اینکه شاید یکى از قدیمى‌ترین صنایع دستى ایران سفالگرى باشد، اظهار داشت: نخستین کوره‌هاى پخت گل خام که در ایران پیدا شده به هزاره هشتم قبل از میلاد  و دوره نوسنگی مربوط است همچنین در استان یزد سابقه سفالگری به دوره مس سنگی میانه و متاخر و هزاره پنجم قبل از میلاد باز می گردد، ولیکن اوج شکوفایی هنر سفالگری بعد از اسلام متعلق به دوره آل مظفر می باشد که به علت علاقه حکمرانان آل مظفر به این هنر، کارگاههای سفالگری در اکثر مناطق تحت حکمرانی رواج داشته که نمونه هایی از سفال در اکتشافات مربوط به آن دوران به دست آمده است .

محمدرضا دهقان عنوان کرد: در شهرستان میبد سفالگرى از سالهای دور رایج بوده و در حال حاضر هم شهرک سفال و سرامیک میبد مورد بازدید جهانگردان داخلی و خارجی می باشد که انواع ظرف‌ها و اشیای سفالین توسط هنرمندان تولید و عرضه مى‌شود و از این رو این شهر به عنوان مرکز مهم سفال و سرامیک استان محسوب می شود و عمده فعالیتهای سرامیک در آنجا متمرکز شده است.

وی گفت: هنر سفالگری در استان یزد به ویژه شهر میبد با طرح های ویژه از حال و هوای کویر نشأت گرفته است.

این مقام مسئول «خورشید خانم» و «مرغ و ماهی» را از نقش های اصیل سفال و سرامیک میبد عنوان کرد و افزود: در این نقش ها که شهرت فراوان دارند، خورشید سمبل آفتاب درخشان کویر، مرغ نماد گونه ای از گنجشکان نواحی کویری و ماهی کنایه از کم آبی این سرزمین است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: توسعه و گسترش هنر  و صنعت سفالگری می تواند به گردشگری استان رونق خاصی ببخشد.

دهقان در پایان اظهار داشت: هم اکنون تعداد چهل کارگاه سفالگری در شهرستان میبد فعال هستند که موجب اشتغال حدود دویست و پنجاه نفر شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..