حاشیه‌های انتخابات در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ،انتخابات در استان یزد نیز همانند سایر نقاط کشور حاشیه‌هایی به دنبال دارد که این حواشی گاه شایعات بی‌پایه و اساس و گاه شنیده‌های واقعی یا نزدیک به واقعیت است که برای اطلاع‌رسانی به مردم به شکل روزانه منتشر می‌شود.

* یکی از شایعات، انتشار خبر اقدام محمدرضا تابش برای ثبت‌نام برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران در شبکه‌های اجتماعی بود.

در این خبر آمده بود که تابش می‌خواست از تهران اقدام کند اما در لیست اصلاح‌طلبان تهران قرار نگرفت و مجبور به انتخاب مجدد حوزه انتخابیه اردکان شد.

البته عدم مراجعه تابش برای ثبت‌نام در پنج روز گذشته به این شایعات که او در حال رایزنی برای ثبت‌نام از تهران یا حوزه انتخابیه یزد است، دامن زد اما مسئول دفتر وی در اردکان این شایعه را در شبکه‌های اجتماعی تکذیب و اعلام کرد: اینکه تابش قصد داشته برای تهران ثبت‌نام کند، کذب محض است.

* شنیده شده است که علی‌اکبر اولیاء نماینده مردم یزد در مجلس هشتم نیز از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات ثبت‌نام کرده است.

وی یا نزدیکان او این خبر را که به صورت گسترده در یزد منتشر شده، رد یا تایید نکرده‌اند اما بر اساس اخبار منتشر شده از کانال‌های غیررسمی، وی در لیست اصلاح‌‌طلبان تهران قرار گرفته است.

اولیاء که چهار سال نماینده مردم یزد در مجلس بود و نظر عده زیادی از مردم یزد بر این است که او نماینده آرام مجلس بود و هیچگاه از او نه هیچ تصویری، نه هیچ نطقی و نه اعلام موجودیت رسمی دیده نشد بر این اساس به نظر می‌رسد از آنجا که اولیاء، از دیدگاه عده زیادی از مردم یزد نسبت به خود آگاه است، به پیشنهاد اصلاح‌طلبان از تهران وارد صحنه شده است.

* امروز تصاویری از استاندار سابق و اصلاح‌طلب یزد، غلامعلی سفید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که وی با هیئتی ۳۰ نفره برای ثبت‌نام به حوزه انتخابیه یزد مراجعه کرده بود.

غلامعلی سفید که استانداری یزد را در کارنامه خود دارد، طی سال‌های اخیر به کار ساخت‌و‌ساز و انبوه‌سازی در یزد اشتغال داشته است.

* مردم شهرستان خاتم با نوشتن نامه‌ای از سید‌ناصر امامی، فرماندار سابق خاتم که از نیروهای اصولگرا است، برای شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند.

در این نامه، مردم شهرستان خاتم از امامی به عنوان فرمانداری مردمی که دغدغه رفع مشکلات مردم را داشت یاد کردند و آورده‌اند: جنابعالی از معدود فرماندارانی بودید که سبب دلگرمی مردم منطقه محروم خاتم بودید و تغییر و تحولات بسیار بزرگ و مثبتی در خاتم ایجاد کرده‌اید.

امامی که اصالتا میبدی است و علاوه بر کارهای اجرایی، در هنر نیز دستی بر آتش دارد، پس از فرمانداری خاتم، رئیس حوزه هنری یزد شد و شنیده‌ها حاکی است که قصد دارد از حوزه انتخابیه تفت و میبد وارد رقابت انتخاباتی شود.

* حضور یکی از اردکانی‌ها که پسوند فامیل او نیز عنوان اردکانی را به دنبال دارد، از حوزه انتخابیه مهریز اقدام به ثبت‌نام کرده که این امر در شبکه‌های اجتماعی این حوزه انتخابیه سر و صداهایی به پا کرد.

گرچه این شخص فرمانداری مهریز و ابرکوه را در کارنامه دارد اما واقعیت این است که حوزه انتخابیه مهریز و اردکان به ظاهر کدورت‌هایی با یکدیگر دارند و مهریزی‌ها علت اصلی آن را بی‌عدالتی در تقسیم حوزه‌های انتخابیه و پافشاری مردم اردکان بر همین تقسیم‌بندی اعلام می‌کنند.

بر اساس تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخابیه، شهرستان اردکان با ۷۰ هزار نفر جمعیت یک نماینده مستقل دارد و حوزه انتخابیه دیگری نظیر مهریز با پنج شهرستان ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس و با فواصل بسیار و بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر جمعیت، یک نماینده دارد ضمن اینکه حوزه انتخابیه یزد با دو شهرستان و بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت نیز تنها یک نماینده دارد.

* برخی شایعات شبکه‌های اجتماعی از عدم حضور دخیل‌عباس زارع‌زاده، نماینده فعلی مردم حوزه انتخابیه مهریز در انتخابات خبر می‌دهند که البته وی هنوز هیچ پاسخی در این زمینه نداده است اما عدم حضور و اقدام وی در ستاد انتخابات برای ثبت‌نام پس از گذشت پنج روز از مهلت تعیین شده، به این شایعات دامن زده است.

از سوی دیگر، یکی از حامیان سرسخت وی که پیش از دهیار تنگ‌چنار مهریز نیز بوده است، وارد گود انتخابات شده و از حوزه انتخابیه مهریز اقدام به ثبت‌نام کرده و در صورتی که دخیل‌عباس زارع‌زاده بخواهد وارد عرصه رقابت شود، یکی از اصلی‌ترین حامیان او به رقیبی برایش تبدیل می‌شود.

از آنجا که رقابت این دو بر سر یک کرسی در مجلس تا حدی بر اساس روابط گذشته آنها، غیرمنطقی به نظر می‌رسد، شایعات عدم حضور نماینده فعلی مهریز در مجلس تقویت شده است اما در نهایت طی دو روز آینده تکلیف این شایعه مشخص می‌شود.

* اما خبرگان رهبری نیز در یزد حاشیه‌های بسیاری داشت. شنیده شده است آیت‌الله ناصری، امام جمعه یزد برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اقدام به ثبت‌نام کرده اما این ثبت‌نام برای حوزه انتخابیه چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

وی قبل از بازگشت به استان یزد حدود پنج سال پیش و پس از درگذشت حجت‌الاسلام صدوقی، به مدت ۲۰ سال، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بود.

* آیت‌الله مدرسی یزدی از علمای برجسته استان یزد نیز برای شرکت در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری از ستاد انتخابات قم اقدام به ثبت‌نام کرد.

وی که هم‌اکنون عضو فقهای شورای نگهبان است، برای نمایندگی تهران در مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده و به استان یزد ورود نکرده است.

* آیت‌الله ابوالقاسم وافی، نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان رهبری نیز در آخرین روز از مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات مراجعه و برای یزد ثبت‌نام کرد.

* خبرها همچنین از ثبت‌نام آیت‌الله اعرافی برای شرکت در رقابت انتخاباتی خبرگان رهبری برای استان یزد حکایت می‌کند. اعرافی از فرمانداری قم اقدام به ثبت‌نام کرده است.

* در حالی که خبرهایی متعددی از منابع رسمی و غیررسمی از حضور بی‌طرف، وزیر نیروی دولت اصلاحات در رقابت انتخاباتی استان یزد اعلام شده بود، خبرهای جدید از این قرار است که بی‌طرف دعوت اصلاح‌طلبان یزدی را نپذیرفته است.

وی ضمن انصراف از حضور خود برای حوزه انتخابیه یزد، سه گزینه احمد دوست‌حسینی، غلامعلی سفید و علی‌اکبر اولیاء را معرفی کرده است.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان یزد نیز افخمی را در لیست خود دارند و به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در بستن لیست خود در یزد اتفاق نظر ندارند.

* یکی از خبرهایی که مردم یزد این روزها در تب و تاب شنیدن آن هستند، حضور نمایندگان فعلی مجلس در ستادهای انتخاباتی برای ثبت‌نام است اما تاکنون هیچ‌یک از آنها اقدامی انجام نداده‌اند.

محمدصالح جوکار، محمدرضا تابش و حجت‌الاسلام دخیل‌عباس زارع‌زاده،‌ تاکنون برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند و هیچ‌یک از آنها نیز در زمینه زمان حضور خود اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نداده‌اند.

این در حالی است که پیش از ثبت‌نام هر سه نماینده استان یزد در خبرهای رسمی و غیررسمی از حضور جدی خود در انتخابات خبر داده بودند.

برخی خبرهای غیررسمی از حضور این نمایندگان در روز جمعه در ستادهای انتخاباتی خبر می‌دهد.

منبع: فارس

 

بخش نظردهی بسته شده است..