الگوبرداری از طرح «منارید» برای عمران روستاهای یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح منارید یا تقویت و انسجام سازمانی مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در حال حاضر در روستاهای شهرستان بهاباد در حال اجراست و قرار است برای عمران سایر روستاهای استان از دستاوردهای این طرح الگوبرداری شود.
طرح تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی یا منارید به عنوان الگوی جهانی توسعه در ۳ استان کشور از جمله استان یزد در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارد.
طرح منارید سعی دارد با رفع خلأها و موانع قانونی در مدیریت منابع طبیعی، ارائه الگوهای موفق و پایدار در مدیریت آب و اراضی کشاورزی و همچنین آشنایی مردم در برخورد با منابع طبیعی و استفاده مناسب از آن، یک الگوی توسعه را دنبال و اجرایی کند.
به دنبال اجرای این طرح، اقدامات مناسب اشتغالزایی، آموزشی و ترویجی این طرح در روستاهای پایلوت انجام شده که از جمله آن می‌توان به بهسازی و اصلاح شبکه آب و منابع آبی، اصلاح الگوی کشت و… اشاره کرد.

تلاش برای معیشت پایدار روستاییان
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان از اجرای طرح منارید به صورت پایلوت در روستاهای «آسفیج»، «وحدت آباد»، «کمکوئیه»، «بنستان» و «کریم‌آباد» خبر داد.
«رضا باقری» به همشهری گفت: این طرح با رویکرد تعمیم به روستاهای مجاور از سال ۲۰۱۰ در این روستاها اجرا شده است تا به مرور زمان از الگوی این طرح برای عمران سایر روستاهای استان بهره‌برداری شود.
این مسئول گفت: دستاورد اجرای این طرح در روستاهای شهرستان بهاباد، به دست آوردن الگویی موفق از همزیستی با منابع طبیعی با توجه به ظرفیت‌های منطقه است. وی افزود: این طرح با هدف ایجاد معیشت پایدار، بدون تخریب منابع طبیعی و با توجه به شرایط اقلیمی و سرمایه‌های اجتماعی در روستاهای شهرستان بهاباد در حال اجراست.
باقری ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم این طرح، شناسایی و رفع موانع قانونی و ساختاری برای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز با مشارکت دولت و جوامع محلی است. وی افزود: به اشتراک گذاشتن شیوه‌‌های مدیریت آب و اراضی و تعمیم آن به سطوح بالاتر، ارتقای دانش بومی در خصوص تخریب اکوتوریسم و پیامدهای آن و توانمندسازی جوامع محلی برای اجرای مدیریت و بهره‌مندی از دانش مترقی منابع آب و خاک از مهم‌ترین اهداف طرح منارید است.

دستاوردهای طرح در روستاهای بهاباد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تاکید کرد: از جمله رویکردهای طرح منارید، توسعه صنعت گردشگری در روستاها، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و توسعه کشت گیاهان کم‌آبخواه و ارگانیک است.
وی با اشاره به اهمیت تشکیل حلقه واسطه برای ارتباط با جوامع محلی از تشکیل گروه‌های توسعه محله‌ای خبر داد و افزود: به این ترتیب گروه خاموش جامعه روستایی برای توسعه محلی جذب می‌شوند. باقری اضافه کرد: دفاتر توسعه روستایی با هدف مدیریت از پایین به بالا و ارتقای نقش بهره‌برداران در روستاهای هدف اجرای طرح منارید تشکیل شده است. به گفته وی، دفاتر توسعه روستایی محلی برای برنامه‌ریزی و شناسایی ایده‌ها و تبدیل آنها به طرح و در نتیجه ارائه به سطوح بالاتر است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان ادامه داد: صندوق توسعه محلی نیز برای تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح‌ها در کنار دفاتر توسعه روستایی تشکیل شده است. وی از حمایت دولت از اجرای طرح‌های معیشتی پایدار از محل این صندوق خبر داد و افزود: منابع مالی این صندوق از محل آبونمان اعضا که روستاییان هستند، تامین می‌شود.
باقری گفت: سازمان‌های مردم نهاد نیز در کنار دفتر توسعه محلی برای آموزش و ارائه راهکارهای مناسب به بهره‌برداران محلی شکل گرفته است و همه طرح‌ها در سطوح بالاتر در کمیته مدیریت حوزه که در مرکز شهرستان مستقر است، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان از مهم‌ترین چالش‌های اجرای طرح منارید در استان را تغییر مدیران و بی‌نتیجه ماندن آموزش‌های ارائه شده به آنها به ویژه فرمانداران دانست. وی با تاکید بر این‌که نگرش مدیریتی به این طرح باید در استان تقویت شود، ادامه داد: مسئولان دولتی باید به دستاوردهای این طرح اعتقاد پیدا کنند تا نتایج آن بروز کند.
باقری اجرای این طرح را برای ارائه الگوی مدیریتی در توسعه و اقتصاد مقاومتی و حفظ منابع موثر دانست و افزود: با همکاری دولت و سازمان ملل، الگوهایی در روستاهای پایلوت اجرای طرح منارید به دست آمده که باید از سوی مدیران استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی گفت: از جمله الگوهای اجرا شده در روستاهای شهرستان بهاباد، رونق گردشگری در روستاهای وحدت‌آباد با ایجاد پارکی با وسعت ۲ هکتار با مشارکت مردم محلی با آخرین تکنولوژی و با کاشت گیاهان کم‌آبخواه و اجرای تکنیک آبگیر باران است.
این مسئول همچنین به توسعه کشت گیاهان دارویی در روستای کمکوئیه اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات منابع آبی از جمله قنات‌ها، اصلاح مسیر انتقال آب از مظهر قنات تا استخر روستا و نیز اصلاح شبکه‌آبیاری در تمام روستاهای پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مدیریت آب در روستای بنستان گفت: رشد گیاهان کم‌آبخواه و مقاوم به خشکسالی از جمله پسته در روستای کریم‌آباد با همکاری کشاورزی و کارشناسان جهادکشاورزی دنبال شده است.

مکث: هزینه‌های اجرای طرح
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان از صرف ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اصلاح شبکه آب، ۱۵۰ میلیون تومان برای آموزش، ۱۰۰ میلیون تومان برای بازدید روستاییان از طرح‌های موفق و ۸۰۰ میلیون تومان برای تقویت زیرساخت‌های روستاها برای اجرای طرح منارید خبر داد. «رضا باقری» افزود: این طرح با مشارکت مردم و تامین اعتبار از سوی سازمان ملل و دولت اجرا شده است؛ اما برای اجرای آن در سایر روستاهای استان، دیگر از حمایت‌های مالی سازمان ملل برخوردار نخواهیم بود، ولی نتایج کسب شده راهنمای خوبی برای رونق و عمران سایر روستاهای استان است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..