زمزمه های انتخاباتی:

آیت الله سیدضیاء مرتضوی داوطلب خبرگان یزد شد

- آیت الله سیدضیاء مرتضوی باحضور در ستاد انتخابات وزارت کشور نسبت به ثبت نام در انتخابات پنجم خبرگان رهبری از حوزه یزد اقدام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) آیت الله سید ضیاء مرتضوی اشکذری فرزند سید رضا مرتضوی از عالمان دینی یزد در سال ۱۳۳۷ در اشکذر یزد متولد شد.

وی از دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات: شبیری زنجانی، شیخ جواد تبریزی، عبدالله جوادی آملی، یوسف صانعی، حسینعلی منتظری، استفاده کرده و در فلسفه و عرفان شاگرد آیات حسن زاده آملی، جوادی آملی و یحیی انصاری شیرازی بوده و اکنون خود ایشان نیز ۱۰ سال است که به تدریس دروس خارج فقه (عالی‌ترین سطح حوزه) اشتغال دارد.

وی در کنار تعلیم و تدریس حوزوی، کتب و مقالات فراوانی نیز داشته که بعضا ۳ تا ۱۱ چاپ داشته و کتاب های عاشورا در فقه؛ امام خمینی و الگوهای دین شناسی در مسائل زنان؛ درآمدی بر شناخت مسائل زنان؛ فاطمه (س) گلواژه آفرینش؛ درآمدی بر شکل گیری شخصیت جوان؛ فقه الثقلین (عربی، تقریرات طلاق)؛ و روزهای خاطره (ترجمه) از آثار اوست.


همچنین تا کنون افزون بر ۲۰۰ مقاله، سرمقاله و رساله از وی در نشریات و روزنامه های مختلف همچون روزنامه جمهوری اسلامی، مجله پیام زن، مجله حکومت اسلامی و مجله علوم حدیث به چاپ رسیده است که از آن جمله می توان به مقالات شیخ مفید و فقه حکومت؛ درآمدی بر نظریه شیخ انصاری درباره خمس؛ بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه؛ اختلاف حکومتی (۳۰ قسمت)؛ تفسیر سوره نور و پژوهشی در تعیین تاریخ ولادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد.


آیت الله مرتضوی از ابتدای سال ۱۳۷۱ ش، به راه اندازی و انتشار ماهنامه پیام زن (ویژه مسائل زنان و خانواده) دست زد و سردبیری و مدیریت آن را بر عهده گرفت و این نشریه تا کنون به صورت منظم منتشر می‌شود. از دیگر فعالیت های علمی و فرهنگی وی می توان موارد زیر را نام برد:
ـ سردبیری فصلنامه حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری (۴ سال)
ـ مسئولیت مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان رهبری (به مدت ۵ سال)
ـ همکاری با روزنامه جمهوری اسلامی از جمله راه اندازی و مسئولیت صفحه امام خمینی (ره) ( پنج سال)
ـ شرکت در کنگره های علمی متعدد همراه با ارائه مقاله
ـ همکاری علمی و آموزشی با موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
– همکاری با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
– مدیریت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی
ـ راهنمایی و مشاوره پایان نامه های حوزوی
– پژوهشکده فقه و حقوق ۱۳۸۶ – ۱۳۹۰
– مدیریت دانشنامه امام خمینی

وی از چهره‌های فرهیخته و مستقل حوزوی مورد وثوق آیت‌الله ابراهیم امینی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

بخش نظردهی بسته شده است..