باغ های تاریخی یزد نمادی از هنر و معماری ایرانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرهای تاریخی ایران همواره دارای باغ‌‏‏های گوناگونی بوده و نحوه و سبک معماری باغ در هر منطقه‎‎ای بسته به محیط، اقلیم و فرهنگ خاصی شکل گرفته است.

"محمدمهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این خصوص گفت: باغ‏‏های تاریخی، خود دارای یک فضای معمارانه است و جدای از ویژگی‏‏های خاص بنا، می‎‎توان به سهولت تاثیر شگرف آن را در هنرهای وابسته به معماری نظیر کاشی‎‎کاری، مینیاتور و هنرهای سنتی جستجو کرد.
وی افزود: نقاشان و معماران  ایرانی فضای باغ را چنان تزئین می‎‎کردند که  جلوه‏‏گر هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی باشد و به همین علت باغ‏‏های هر دوره دارای سبک و معماری خاص خود است و جالب‎‎ترین سبک معماری ایرانی که همراه با خلاقیت و ابتگار هنری آنان بود، تلفیق معماری ایرانی با سبک اسلامی بود.
شرافت اظهار کرد: باغ‏‏های ایرانی در برگیرنده آرمان‎‎ها و اندیشه‏‏های آنانی است که باغ را تمثیلی از بهشت برین می‎‎دانستند و تمنای جاودانگی را در باغ تجربه می‎‎کردند.
این مقام مسئول تصریح کرد: شهر یزد با وجود قرار گرفتن در دل کویر، دارای باغ‏‏هایی است که علاوه بر جذابیت‎‎های تاریخی از لحاظ اکوتوریستی نیز دارای اهمیت خاصی  است و همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
به گفته شرافت، باغ‏‏های صدری و حافظی تفت، تیتو بافق،  پهلوان پور مهریز، دولت آباد یزد، خان یزد، عبدالرحیم خان، مشیر و ناجی یزد از جمله باغ‎‎های تاریخی شهر خشتی یزد است.
وی ادامه داد: باغ صدری شهرستان تفت در محله باغ گلابدان واقع شده و قدمت آن به اواخر دوره زندیه بر می‎‎گردد. در قسمت بالای تالار باغ تاق‎‎نماهایی محرابی خودنمایی می‎‎کند و در بدنه داخلی بادگیر دو طبقه باغ،  سروی است که در دو طرف آن اهورامزدا قرار گرفته و به طرز زیبایی گچ‎‎بری شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد یادآور شد: باغ  حافظی طزرجان نیز از جمله باغ‎های تاریخی و زیبای استان است که قناتی که در این باغ وجود دارد شالوده آبادی آن را فراهم کرده است.
شرافت به باغ پهلوان‏‏پور مهریز اشاره کرد و افزود: این باغ تاریخی با داشتن برج گلین حفاظتی و کوشک دارای جاذبه خاص گردشگری است و جاری بودن قنات حسن آباد در دو مسیر باغ سبب شده است که طراوت و شادابی خاصی به باغ ببخشد.
وی با بیان این که باغ دولت آباد یکی از پتانسیل‏‏های خوب گردشگری یزد است، اظهار کرد: دارا بودن عمارت هشتی، بادگیر ‎3‎3 متری، حوضچه‎‎هایی با سنگ‎‎های مرمری، گنبد کلاه فرنگی و تالار آیینه با نقوش اسلیمی از جمله شاهکارهای مهندسی معماری این باغ است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان خاطرنشان کرد: دو باغ دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‎‎اند و هم اکنون به عنوان نماد باغ‎‎های ایرانی در دنیا شناخته می‎‎شوند.
 
منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..