تیر برق‌های مزاحم، بلای جان شهروندان یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) برخی از تیرهای برق شهر یزد در اثر ناهماهنگی شرکت توزیع برق و شهرداری در جای مناسبی قرار نداشته و نیاز به جابه‌جایی دارند و همین نبود هماهنگی باعث مرگبار شدن این تیرها شده است.
کشف الکتریسیته و به‌کارگیری آن در زندگی روزمره، تحول عظیمی در زندگی انسان‌ها پدید آورده است اما کار انتقال و توزیع این موهبت به این سادگی‌ها هم نیست.
استفاده از کابل، بهترین شیوه توزیع نیروی برق است؛کابل‌هایی که مسیر انتقال آن‌ها به‌وسیله تیرهایی موسوم به تیر برق هموار می‌شود.
این تیرها ستونی برای نگهداری خطوط انتقال هوایی، کابل برق، فیبر نوری و تجهیزات مرتبط  آن مانند ترانسفورماتورها و چراغ‌های خیابان است که با نام‌های ستون برق یا تیر برق در بین مردم شناخته می‌شود. اما همین تیرهای برق که انرژی را به دست مشترکان می‌رسانند در مواردی مرگ‌آفرین می‌شوند. در برخی از معابر فرعی شهر یزد، تیرهای برق در اثر تعریض معابر در نقاطی نامناسب و برای مثال حتی در وسط معابر قرار دارند؛ تیرهایی که نه تنها با حضورشان در میان معابر، ترافیک را مختل می‌کنند، بلکه در مواردی تصادف با آنها موجب زخمی و حتی کشته شدن همشهری‌هایمان شده است و مسبب اصلی این اتفاق نبود هماهنگی بین شهرداری و شرکت توزیع برق استان عنوان می‌شود.
مسئولان شرکت توزیع برق با توجه به یک مصوبه‌، شهرداری یا متولی تعریض معابر را مسئول جابه‌جایی تیرهای برق می‌دانند که البته شهرداری نیز این ادعا را قبول دارد. مسئولان شرکت توزیع برق همچنین دلیل اصلی جابه‌جا نکردن تیرهای برق در برخی از مناطق شهر را تأمین نشدن بودجه لازم از سوی شهرداری عنوان می‌کنند اما مسئولان شهرداری در این خصوص مدعی‌اند که از آمادگی و بودجه لازم برای جابه‌جا کردن تیرهای برق برخوردار هستند.

پرداخت هزینه جابه‌جایی تیرها از سوی شهرداری
مدیر توزیع برق شهرستان یزد اعلام می‌کند: تیرهای برق شهر برای برق‌رسانی به متقاضیان جدید در داخل محدوده شهر با مجوز و همکاری شهرداری نصب می‌شود اما هزینه آن را شرکت توزیع برق پرداخت می‌کند اما در صورتی‌که به هر دلیلی به جابه‌جایی تیرهای برق نیاز باشد، متولی جابه‌جایی که عموما شهرداری‌ها هستند باید هزینه جابجایی را پرداخت کنند.
«غلامرضا گلنام» اخبار مرتبط با ابلاغ دستورالعمل اجرایی برای زمینی کردن خطوط انتقال برق را تکذیب می‌کند. وی به همشهری می‌گوید: هزینه زمینی کردن خطوط انتقال برق تقریبا ۵ برابر اجرای خطوط هوایی و استفاده از تیرهای برق است و شرکت توزیع برق استان بودجه‌ای برای این کار ندارد. وی درباره تعامل با شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان برای زمینی‌کردن تیرهای برق در برخی از نقاط شهر از جمله بافت تاریخی می‌گوید: در صورتی که این دستگاه‌ها هزینه زمینی‌کردن خطوط را پرداخت کنند، آمادگی کامل برای اجرا از سوی شرکت توزیع برق استان وجود دارد. مدیر شرکت توزیع برق شهرستان یزد ادامه می‌دهد: زمینی‌کردن خطوط انتقال برق در بافت تاریخی با توجه به کم عرض بودن معابر و نبود زیرساخت‌های لازم، کار دشواری است. وی می‌گوید: شرکت توزیع برق، هیچ تعهدی برای زمینی‌کردن خطوط انتقال در بافت تاریخی ندارد اما دستگاه‌های مسئول از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان هم به دلیل محدودیت اعتبارات، موفق به اجرای این طرح نشده‌اند.
گلنام می‌افزاید: خطوط انتقال برق در اکثر میدان‌های شهر و همچنین برخی از مسیرهای گردشگری از جمله خیابان مسجد جامع، میدان امیرچخماق و میدان خان با کمک دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری زمینی شده است.
مدیر برق شهرستان یزد همچنین درباره تاخیر در تامین روشنایی نقاط جدید شهر نیز می‌گوید: تیرهای برق و فونداسیون روشنایی معابر جدید از سوی شهرداری تامین می‌شود و تامین چراغ و شبکه انتقال به عهده شرکت توزیع برق است.
وی ادامه می‌دهد: شرکت توزیع برق، دارای اولویت‌هایی است که بر اساس بودجه باید در دستور کار قرار گیرد و در مواقعی طرح‌های شهرداری در این اولویت‌ها تعریف نشده است و به تعویق می‌افتد.
گلنام تاکید می‌کند: در صورتی ‌که شهرداری بدون هماهنگی قبلی با شرکت توزیع برق، به نصب تیرهای برق اقدام کند، نباید انتظار داشته باشد که شرکت برق بلافاصله برای اجرای شبکه انتقال و تامین روشنایی نقاط مورد نظر وارد عمل شود.

تعمیر و تعویض تیرهای برق
مدیر برق شهرستان یزد همچنین درباره تعمیر و یا تعویض تیرهای برق فرسوده نیز می‌گوید: این فرسودگی‌ها به دو دسته تقسیم‌ می‌شوند.
وی می‌افزاید: دسته اول فرسودگی‌هایی است که در اثر تماس تیر برق با خاک، هوا و بارندگی ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از بروز این مشکل، نوع خاک محل نصب تیر از سوی ناظران بررسی می‌شود.
گلنام می‌گوید: در ادامه با توجه به جنس ستون و خاک مشخص می‌شود که تیر برق بعد از چند سال دچار فرسودگی می‌شود و در سال موردنظر به تعویض و جایگزینی تیرهای جدید برق اقدام می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: در صورتی ‌که تیرها در ابتدا و انتها یا در گوشه‌های مسیر توزیع کابل‌های برق باشند به دلیل تحت‌فشار و کشش بالا بودن تعویض و بقیه تیرها به‌وسیله قالب‌گیری تعمیر می‌شوند.
مدیر توزیع برق شهرستان یزد می‌گوید: فرسودگی نوع دوم، خرابی تیرهای برق در اثر بلایای طبیعی و یا تصادف با وسایل نقلیه است. وی می‌افزاید: بازرسی فعالی برای بررسی این نوع از فرسودگی وجود ندارد و شرکت توزیع برق استان با شکایت‌ها و درخواست‌های مردمی که در بیشتر موارد به ‌سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، به تعویض تیرها اقدام می‌کند. گلنام درباره فرسودگی تیرهای برق چوبی نصب شده در بافت تاریخی نیز می‌گوید: دیدگاه عمومی درباره استحکام پایین تیرهای چوبی کاملا اشتباه است. وی ادامه می‌دهد: تیرهای برق چوبی، استحکام بیشتری  از تیرهای بتنی دارند که دلیل آن خوابانده شدن این چوب‌ها در روغن قطران است.
مدیر برق شهرستان یزد دریاره پخش گزارشی نادرست درباره رنگ کردن تیرهای برق به جای عایق‌کاری آنها از شبکه تابان نیز می‌گوید: برای افزایش مقاومت تیرهای برق بتنی از عایقی به نام لایه اپوکسی استفاده می‌شود. وی ادامه می‌دهد: این لایه در محدوده ۳۰‌تا‌40‌سانتی‌متری بالا و پایین تیر که به یقه تیر معروف است، مالیده می‌شود تا با نفوذ به درون بتن، فرسایش آن را به تعویق بیندازد.
گلنام می‌افزاید: در قسمتی از تیر که وارد خاک می‌شود نیازی به استفاده از این عایق نیست و تنها در مناطقی همچون شهرستان بافق که خاک شوری دارد، این عایق در قسمتی از تیر که درون خاک قرار می‌گیرد، زده می‌شود.

مکث: آمادگی برای جابه‌جایی تیرهای برق
مسئول اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد درباره تعامل با شرکت توزیع برق برای جابه‌جایی تیرهای برق می‌گوید: همکاری خوبی در این باره وجود دارد. «سیدمحمد میرجلیلی» با بیان این‌که در صورت شکایت مردم تیرهای مزاحم ظرف ۸ روز جابه‌جا می‌شوند، ادامه می‌دهد: شهرداری بودجه لازم را برای جابه‌جایی تیرهای برق پیش‌بینی کرده و به شرکت توزیع برق پرداخت می‌کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..