ارتقای کیفی فضاهای شهری با طرح «یزد عزیز»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون خدمات شهری شهردار یزد از اعلام فراخوان عمومی برای دریافت ایده‌های خلاقانه برای ارتقای کیفی فضاهای شهری در ایام نوروز با عنوان «یزد عزیز» خبر داد. شهرداری یزد برای دومین سال پیاپی در نظر دارد با مشارکت مردم برای تعیین نمادهای زیبای نوروزی اقدام کند با این تفاوت که امسال قرار است همه ایده‌های خلاقانه برای زیباشدن شهر در ایام نوروز جذب شود.
سال گذشته فراخوان «جشنواره نمادهای نوروزی و هفت سین شهری» در شهر برگزار شد و آثار زیبایی برای نصب در شهر در ایام نوروز انتخاب شد و این تجربه موفق شهرداری را به ادامه روند جلب مشارکت شهروندان برای اجرای طرح ترغیب کرد.

تلاش برای جلب خرد جمعی
معاون شهردار از اعلام فراخوان «یزد عزیز» برای دریافت ایده‌های خلاقانه برای ارتقای کیفی فضاهای شهری خبر داد.
«جعفر امین‌مقدم» افزود: با توجه به مسئولیت شهرداری در ستاد تسهیلات سفر، از سال گذشته حرکت‌های خوبی در معاونت خدمات شهری شهرداری یزد برای جلب مشارکت مردم در نصب نمادها، آبنما‌ها، نورپردازی و رنگ‌آمیزی شهر انجام شده است.
وی ادامه داد: معاونت خدمات شهری شهرداری یزد امسال نیز برای کسب نتیجه مطلوب فراخوانی را برای جذب ایده‌های خلاقانه برای ارتقای کیفی فضاهای شهری اعلام کرده است.
این مسئول گفت: در فراخوان امسال پا را یک قدم فراتر گذاشته‌ایم و به جای جلب مشارکت برای طراحی نمادها، نسبت به دریافت ایده‌های خلاقانه برای طراحی نمادهای شهری، نورپردازی، دیواره نگاری‌ها، رنگ‌آمیزی، آب‌نماها و غیره اقدام شده است.
امین‌مقدم افزود: هنرمندان و متخصصان امور شهری و حتی عموم مردم فرصت ارائه ایده‌های خود را برای ارتقای کیفی فضاهای شهری دارند.
وی از مزایای اعلام این فراخوان را مدیریت شهر با خرد جمعی اعلام کرد و افزود: این خرد جمعی با مشارکت مردم اعم از هنرمندان و متخصصان فراهم می‌شود.
معاون شهردار ادامه داد: امیدواریم شهروندان یزدی در این فراخوان که با توجه به علاقه مردم به شهر به نام «یزد عزیز» نامگذاری شده به صورت چشمگیر مشارکت کنند.
وی شرکت در این فراخوان را بهترین فرصت برای بیان ایده‌ها و نظرهای صاحب نظران و منتقدان درباره عملکرد شهرداری در حوزه زیباسازی شهر دانست و افزود: امیدواریم از این فرصت پیش‌آمده به بهترین نحو برای جلب مشارکت مردم استفاده شود.

رویکردهای فراخوان
امین مقدم رویکردهای این فراخوان عمومی را توجه به فرهنگ، آداب و رسوم اسلامی ایرانی، توجه به آداب و رسوم نوروزی، توجه به معماری بومی یزد، توجه به هویت شهری تاریخی یزد و توجه به آیین‌ها و سنت‌های بومی و ملی نوروز در یزد نام برد.
این مسئول گفت: روزشمار فراخوان تا دهم دی‌ماه تعیین شده و علاقه‌مندان به شرکت در فراخوان تا این روز فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی از متقاضیان خواست با مراجعه به درگاه اینترنتی جشنواره به آدرس www.city.service.yazd آثار خود را پیوست کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۷۲۵۱۰۷۱ تماس بگیرند.
امین‌مقدم ادامه داد: آثار دریافتی از ۱۲ تا ۱۵ دی‌ماه در نمایشگاه‌های عمومی در معرض قضاوت عموم مردم قرار می‌گیرد و داوری تخصصی آثار از سوی هیات داوری نیز در روز ۲۰ دی‌ماه انجام می‌شود.
وی افزود: رتبه‌های اول، دوم و سوم انتخابی از سوی هیات داوران حائز جوایز مالی و تندیس جشنواره می‌شوند و آثار چهارم تا دهم نیز لوح تقدیر و تندیس جشنواره را دریافت می‌کنند.
معاون شهردار تاکید کرد: ممکن است آثاری که برای اجرا انتخاب می‌شود تنها از بین آثار برگزیده نباشد و طرح‌های مناسب از بین تمام آثار ارسالی قابلیت اجرا خواهند داشت.
وی اولویت اجرای طر‌ح‌های انتخابی برای نصب در شهر را با طراحان آثار اعلام کرد و افزود: در صورتی که طراحان علاقه‌ای به اجرای طرح نداشته باشند، شهرداری برای اجرا اقدام خواهد کرد.
امین‌مقدم ملاک ارزیابی این آثار را میزان خلاقیت طرح‌ها، قابلیت ساخت طرح‌ها در مقیاس شهری، قابلیت نصب و دوام طرح‌ها در شهر و توجه به مصالح عنوان کرد.
وی توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله ویژگی‌های بهار و آیین‌های نوروز، ارتباط معنایی با سبک زندگی بومی یزد، الگوها و نقش نگاره‌های بومی و ماهیت حجمی آثار را نیز در ارزیابی آثار حائز اهمیت دانست.
امین‌مقدم با تاکید بر این‌که محدودیتی در تعداد آثار ارسالی از سوی متقاضیان وجود ندارد، گفت: اعتبار خوبی برای نصب نمادهای نوروزی و ارتقای کیفی فضاهای شهری در نظر گرفته شده است.

مکث: مشارکت مطلوب شهروندان در سال گذشته
معاون خدمات شهری شهردار یزد از برگزاری فراخوان و جشنواره «نمادهای نوروزی و هفت سین شهری» خبر داد و افزود: شهروندان درسال گذشته مشارکت مطلوبی در این جشنواره داشتند. «جعفر امین‌مقدم» اظهار کرد: سال گذشته آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت به انتخاب مناسب‌ترین آنها و نصب آن در شهر انجامید.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..