ضرورت حفر 15 حلقه چاه جدید:

کمبود اعتبار برای ایجاد منابع جدید آب آشامیدنی در یزد

کمبود آب آشامیدنی که در برخی نقاط استان حتی در فصل زمستان هم ادامه دارد، به دردسری عظیم برای شهروندان و مسئولان استان تبدیل شده است. از این رو ایجاد منابع جدید برای تامین آب الزام‌آور است اما مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان در این خصوص از کمبود اعتبار سخن می‌گویند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  همشهری نوشت:به طور معمول ۶۵ درصد از آب مورد نیاز شهروندان یزدی از آب انتقالی و مابقی از منابع داخلی شامل چاه‌های آب تامین می‌شود. این مقدار در فصل تابستان و افزایش مصرف آب به دلیل استفاده از کولرهای آبی به حدود ۵۰‌درصد می‌رسد.
با توجه به افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب و از طرفی ثابت بودن سهمیه آب انتقالی و حتی احتمال کاهش این سهمیه به دلیل کاهش منابع آبی بالادست ناشی از خشکسالی‌ها، ایجاد منابع آبی جدید برای استان امری اجتناب‌ناپذیر است.
سال گذشته تصمیماتی برای حفر چاه‌های جدید آب در منطقه چرخاب شهرستان یزد که بهترین منطقه از لحاظ کیفیت منابع آب زیرزمینی است، گرفته شد، هرچند کمبود اعتبار تاکنون مانع از حفر تمام منابع در نظر گرفته، شده است.

منابع داخلی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان می‌گوید: برخی از منابع جدید در نظر گرفته شده برای تامین آب آشامیدنی مردم استان در سال گذشته حفر و وارد مدار شد.
«علی اسلامی» ادامه می‌دهد: امسال با توجه به این‌که استان بدترین نقطه کشور از لحاظ بارندگی‌ها بود، قطعا با کاهش آبدهی منابع موجود داخلی مواجه خواهیم بود که نیاز به ایجاد منابع جدید را تشدید می‌کند.
وی می‌گوید: بسیاری از منابع کوهستانی استان که هوابین هستند در اثر کمبود بارش‌ها، دچار کاهش آبدهی شده و درنهایت خشک می‌شوند اما چاه‌های آبی که برای آشامیدنی از آنها استفاده می‌شود به‌مرور زمان درگیر خشکسالی و کاهش آبدهی شده‌اند. اسلامی می‌افزاید: ۵۰‌درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان ۱۰‌شهر استان از منابع داخلی تامین می‌شود که شامل برداشت آب از ۱۷۰‌حلقه چاه آب آشامیدنی است.
وی اظهار می‌کند: این منابع از یک تا ۳۰‌لیتر در ثانیه آبدهی دارد و ۶۵ حلقه چاه آب در شهر یزد قرار دارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان این‌که سرانه مصرف شهروندان یزدی در حد استاندارد یعنی حدود ۱۴۵ لیتر در ثانیه است، ادامه می‌دهد: البته اوج مصرف مردم استان در فصل تابستان است که مصرف شهروندان تا ۲ برابر سرانه متوسط افزایش می‌یابد که ناشی از روشن کردن کولرهای آبی است.
وی با اشاره به افزایش ۳ تا ۴ درصدی مصرف آب شهروندان یزدی در هر سال با توجه به افزایش تعداد مشترکان، ادامه می‌دهد: استان در کنار حفر منابع جدید آب آشامیدنی، به اصلاح و جابه‌جایی منابع موجود هم نیاز دارد.
اسلامی می‌گوید: هر سال اقدامات موثری برای افزایش دبی آب برداشتی از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود تا آبدهی منابع افزایش یابد اما قطعا منابع موجود برای تامین نیاز شهروندان برای تابستان سال آینده کافی نیست.
وی ادامه می‌دهد: این نیز قابل توجه است که کیفیت آب آشامیدنی منابع داخلی در مقایسه با آب انتقالی، قابل مقایسه نیست و مخلوط کردن درصد بیشتری از آب داخلی با آب انتقالی هم، کیفیت آب آشامیدنی را کاهش خواهد داد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان این‌که در بین شهرستان‌های استان، منابع زیرزمینی شهرستان اردکان بدترین کیفیت را دارد می‌گوید: البته منابع زیرزمینی همه شهرستان‌های استان، کیفیت چندان مطلوبی ندارند.

ضرورت حفر ۱۵ حلقه چاه جدید
معاون توسعه و آبرسانی شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که سال گذشته مجوز حفر ۲۰ حلقه چاه جدید برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان یزدی صادر شده است، اظهار می‌کند: تاکنون تنها ۵ حلقه چاه در منطقه چرخاب حفر شده است.
«اکبر باقری‌پور» با بیان این‌که همه این چاه‌ها باید در منطقه چرخاب حفر شود می‌افزاید: دبی آب استحصالی از منابع جدید با حفر ۱۵‌حلقه چاه باقی‌مانده به ۴۵۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.
وی می‌گوید: اعتبار برآورد شده برای حفر این چاه‌های جدید ۲۰۰‌میلیارد تومان است که تا کنون با تخصیص ۳‌میلیارد تومان، ۵ حلقه چاه حفر شد اما به دلیل کمبود اعتبار موفق به حفر سایر چاه‌ها نشدیم.
این مسئول بابیان این‌که این ۲۰ حلقه چاه برای تامین نیاز آب آشامیدنی همه شهرهای استان وارد مدار خواهد شد، ادامه می‌دهد: حفر این چاه‌های جدید برای تامین نیاز آب آشامیدنی شهروندان در سال‌ آینده ضروری است.

مکث: کاهش منابع آب شیرین استان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با تاکید بر این‌که منابع آب شیرین استان رو به کاهش است، ادامه می‌دهد: حفاری و تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی جدید، حفظ و نگهداری چاه‌های آب آشامیدنی موجود و انجام اقدامات مناسب برای کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع آب شهری در استان لازم و ضروری است. «علی اسلامی» با اشاره به متغیر بودن سهمیه آب انتقالی استان و کاهش آن در سال‌های خشکسالی، ایجاد منابع جدید برای تامین نیاز آب آشامیدنی شهروندان یزدی را مورد تاکید قرار داد.

بخش نظردهی بسته شده است..