یک مقام مسئول هشدارداد:

کاهش نگران‌کننده ۵۳ درصدی بارندگی در استان یزد

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: بر خلاف همه استان‌های کشور که میزان بارندگی در آنها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته افزایش داشته است، یزد با کاهش نگران‌کننده 53 درصدی بارندگی مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدحسین امامی به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله با بیان اینکه هفته ایمنی در برابر زلزله که مناسبتی جهانی و در مهرماه بود اما به خاطر فاجعه زلزله بم به ۳۰ آذر تا پنجم دی‌ماه تغییر یافت، اظهار داشت: استان یزد در مقایسه با سایر استان‌ها زلزله‌خیز نیست اما از آنجا که کشور ما روی خط زلزله قرار دارد، نمی‌توان از خطرات زلزله غافل بود.

وی عنوان کرد: از لحاظ فعال بودن گسل‌ها، بهاباد بیش از سایر نقاط استان تحت تاثیر زلزله است و گسل این منطقه به نحوی فعال است.

امامی با بیان اینکه گسل‌ دهشیر ـ بافق نیز گسل بسیار بزرگ یزد است اما تاکنون فعالیتی نداشته است، خاطرنشان کرد: وجود همه این گسل‌ها شرایطی ایجاد می‌کند که در نهایت نمی‌توان گفت یزد زلزله‌خیز نیست اما شرایط بهتری نسبت به برخی استان‌ها دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بارندگی در استان یزد اظهار داشت: امسال بر خلاف وضعیت بارش در کل کشور که وضعیتی بسیار بهتر از سال گذشته بود و استان‌ها در مجموع به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش بارندگی نسبت به پاییز گذشته داشتند، یزد از وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: اگر روال به همین شکل پیش برود و میزان بارندگی‌ها به همین میزان باشد، یزد از ابتدای سال آینده با بحران جدی در زمینه آب مواجه خواهد شد، بحرانی که در طول ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

امامی تاکید کرد: در مجموع به طور میانگین در استان یزد طی پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته کاهش ۵۳ درصدی بارندگی داشته‌ایم که این میزان کاهش در شهرستان یزد به عنوان مرکز استان ۹۵ درصد بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همه شهرستان‌ها به جز خاتم که افزایش هشت درصدی بارندگی داشته است، همه شهرستان‌ها با کاهش نگران‌کننده میزان بارندگی در پاییز امسال مواجه بوده‌اند به نحوی که بافق ۵۴ درصد، بهاباد ۴۰ درصد، میبد ۷۸ درصد، مهریز ۷۰ درصد، ابرکوه ۲۳ درصد، اردکان ۷۱ درصد، اشکذر ۸۱ درصد و تفت ۵۶ درصد کاهش بارندگی داشته‌اند.

امامی عنوان کرد: در دو شهرستان مهم که تغذیه کننده دشت یزد ـ اردکان ـ مهریز هستند، وضعیت کاهش بارندگی‌ها به شدت نگران‌کننده است و تهدید و بحران آب در سال آینده در صورت ادامه این روند، جدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان یزد از لحاظ وقوع حوادث، بالاترین آمار را در زمینه زلزله داشته است، افزود: زلزله ۴.۹ ریشتری بهاباد در آبان‌ماه که خوشبختانه خسارت چندانی نداشته است، مهم‌ترین زلزله شش ماه گذشته در استان یزد بوده و بعد از زلزله آتش‌سوزی جنگل‌های خاتم و مراتع استان و سپس آلودگی هوا و طوفان و ریزگردها، در میان سایر حوادث طبیعی پرشمارتر بوده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد یکی از تهدیدهای مهم استان یزد که به تازگی به جمع تهدیدهای طبیعی استان اضافه شده است را فروچاله‌ها اعلام کرد و افزود: فروچاله‌ها شهرستان‌های ابرکوه و خاتم را تهدید می‌کنند و علت آن، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

امامی در ادامه این نشست به سئوالات خبرنگاران در مورد آلودگی هوا، استانداردسازی ساختمان‌ها در برابر زلزله پاسخ داد همچنین به ارائه گزارشی از برنامه‌های مختلف مدیریت بحران استان یزد در هشت ماه گذشته پرداخت.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..