مشکلات جابه‌جایی پاسگاه شهید مدنی مهریز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) نیروی انتظامی استان گردنه شمش را برای انتقال پاسگاه شهید مدنی مهریز پیشنهاد کرده است اما مدیر کل محیط زیست استان، قرار گرفتن اراضی مورد نظر نیروی انتظامی استان در اراضی حفاظت شده کالمند بهادران را مانع از واگذاری زمین می‌داند. مدت‌هاست که بحث جابه‌جایی ایستگاه ایست و بازرسی شهید مدنی در ورودی و خروجی جنوبی استان در شهرستان مهریز با توجه به گسترش این شهر، مطرح است. مسئولان عقیده دارند که دیگر وقت آن رسیده است که ایستگاه از محل فعلی به نقطه‌ای دورتر از شهر مهریز منتقل شود از این رو نقاط پیشنهادی از سوی معاونت سیاسی استانداری یزد به نیروی انتظامی معرفی شده است. نیروی انتظامی نیز از بین نقاط معرفی شده، منطقه محدوده گردنه شمش در نزدیکی مسجد ابوالفضل(ع) را برای انتقال ایستگاه پیشنهاد کرده اما نقطه انتخابی در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران قرار دارد و امکان واگذاری آن فراهم نیست.

انتقاد از مخالفت با نقطه پیشنهادی
نماینده مهریز در مجلس شورای اسلامی از مخالفت‌های محیط زیست برای انتقال پاسگاه به منطقه مزبور گلایه کرد و افزود: این در شرایطی است که آمادگی تامین یک میلیارد تومان برای جابه‌جایی این پاسگاه وجود دارد. حجت‌الاسلام «دخیل عباس زارع» با تاکید بر این‌که با توجه به عملکرد پاسگاه شهید مدنی برای کشف مواد مخدر و قاچاق، استان به بارانداز مواد مخدر تبدیل شده است، تاکید کرد: قطعا با جابه‌جایی ایستگاه، میزان ریزش مواد مخدر در این ایستگاه و قاچاق اتباع بیگانه به مراتب کاهش خواهد یافت. به گفته وی، حتی شهرک صنعتی مهریز هم برای تامین اعتبار این جابه‌جایی اعلام آمادگی کرده است.

پیشنهاد نقاط مناسب برای جابه‌جایی
مدیر کل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری بر ضرورت انتقال ایستگاه شهید مدنی تاکید کرد و افزود: نقاط مناسب برای انتقال ایستگاه برای انتخاب به نیروی انتظامی استان معرفی شده است.
«احمد ترحمی» ادامه داد: با توجه به گسترش شهر مهریز، ایستگاه به محدوده شهر نزدیک شده و لازم است که از این نقطه جابه‌جا شود. وی گفت: ایستگاه شهید مدنی گلوگاه اصلی مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اعلام علت مخالفت
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی استان از انتخاب گردنه شمش برای جابه‌جایی ایستگاه شهید مدنی خبر داد و افزود: این منطقه از بین ۶ منطقه پیشنهادی استان، انتخاب شده است.
«محمدحسین ستوده‌نیا» با اشاره به تایید امنیتی و انتظامی منطقه پیشنهادی، افزود: اگر مخالفتی با انتقال ایستگاه به نقطه مزبور وجود دارد باید به نیروی انتظامی اعلام شود تا با پیگیری علت مخالفت از سوی فرماندهی نیروی انتظامی کشور به نتایج مناسب دست یابیم. وی ادامه داد: ایستگاه شهید مدنی به عنوان گلوگاه اصلی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق استان در ورودی جنوبی شهر قرار دارد و بیشترین میزان کشفیات قاچاق استان را به خود اختصاص داده است. به گفته ستوده‌نیا در نهایت شورای تامین کشور درباره جابه‌جایی این ایستگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی استان با تاکید بر این‌که ایستگاه شهید مدنی از محدود ایستگاه‌های مصوب کشوری است، افزود: بعد از مکانیابی و تامین زمین، ساخت ایستگاه با بودجه‌های کشوری دنبال خواهد شد.

تایید منطقه از سوی محیط زیست
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هم مکانیابی صورت گرفته برای انتقال ایستگاه شهید مدنی به گردنه شمش را به لحاظ امنیتی و انتظامی تایید کرد و با این حال افزود: واگذاری اراضی منطقه حفاظت شده مشکل قانونی دارد.
«سیدحسین سادات موسوی» با بیان این‌که انتخاب این منطقه برای ارتقای امنیت حیات وحش منطقه و جلوگیری از ورودی مواد مخدر و کالای قاچاق مناسب است، ادامه داد: اما این نقطه در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران قرار گرفته است. وی با اشاره به ممنوعیت قانونی برای واگذاری اراضی مناطق حفاظت شده، افزود: درخواست جابه‌جایی به سازمان حفاظت محیط زیست استان اعلام شده و در سفر اخیر رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان نیز این موضوع دوباره مطرح شده است. موسوی ادامه داد: استقرار ایستگاه شهید مدنی در گردنه شمش در نزدیکی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مغایرتی با ضوابط زیست محیطی ندارد اما مسئله ممنوعیت واگذاری اراضی حفاظت شده باید حل شود. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بر ضرورت پیگیری متقاضیان انتقال برای فراهم شدن امکان جابه‌جایی تاکید کرد و افزود: این جابه‌جایی با توجه به قرار گرفتن در کنار مسجد حضرت ابوالفضل(ع) فاقد حساسیت زیستگاهی و به نفع همه است.

طی شدن مراحل جابه‌جایی در نیروی انتظامی کشور
 فرمانده نیروی انتظامی استان هم از پیگیری جابه‌جایی ایستگاه شهید مدنی از سوی فرماندهی نیروی انتظامی کشور خبر داد و افزود: منتظر تصمیم ناجا برای جابه‌جایی این ایستگاه هستیم. «ایرج کاکاوند» گفت: انتقال ایستگاه شهید مدنی باید مراحل خاص خود را با هماهنگی فرماندهی نیروی انتظامی کشور طی کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..