انتخاب ۱۱ روستای «دوستدار کتاب» در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ۱۱روستای استان به ‌عنوان روستاهای دوستدار کتاب معرفی شدند؛ «روستای دوستدار کتاب» عنوان طرحی است که برای دومین سال متوالی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.
این طرح یک طرح بلند مدت فرهنگی با هدف ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی در روستاهای کشور است که تکاپوی بسیاری میان روستاییان و مردم عشایر استان ایجاد کرده است.  سال گذشته روستای ابراهیم‌آباد در شهرستان اشکذر با ارائه طرح‌های خلاقانه به‌عنوان روستای دوستدار کتاب در یزد معرفی شد و امسال نیز ۱۱‌روستای استان در رقابت تنگاتنگ با ۷۰ طرح ارائه‌شده برای کسب این عنوان رقابت می‌کنند.
روزنامه همشهری در این باره با «سیدخلف حوتی‌نژاد»  مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به گفت‌وگو پرداخته که می‌خوانید.

  • طرح «روستای دوستدار کتاب» چه تأثیری در توسعه فرهنگی روستاهای استان دارد؟

این جشنواره یک حرکت فرهنگی در میان مردم روستا ایجاد کرده و موجب افزایش فعالیت‌های فرهنگی و تکاپوی ساکنان آن شده است. پویایی مردم این روستا گواه این مدعاست که این حرکت روستاها را به سمت توسعه فرهنگی بهتری هدایت خواهد کرد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با مدیریت درست امور فرهنگی، زمینه‌ساز توسعه بیشتر در این روستا و سایر روستاهای استان شود. همچنین انتخاب یک روستا به‌عنوان دوستدار کتاب، موجب افزایش اعتبارات دولتی و غیردولتی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی آن روستا خواهد شد. این جشنواره یک کار پسندیده است که به توسعه عدالت در استان و متعادل شدن بودجه‌های دولتی در روستاها نیز منجر می‌شود.

  • آیا اجرای این طرح به نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در میان روستاییان کمک خواهد کرد؟

طرح «روستای دوستدارکتاب» یک طرح بلندمدت فرهنگی است که به طور قطع برای نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در میان مردم روستا، لازم است و باید به‌طور مداوم اجرا شود. فرهنگ مطالعه هنگامی میان مردم روستا درونی می‌شود که مطالعه به طور مداوم در ذهن آنان مورد تاکید و تکرار قرار گیرد.  طرح روستای دوستدار کتاب موجب بازگشت روحیه رقابت و مشارکت در میان مردم روستا شده است.  از جمله اهداف این طرح، حمایت از ایده‌های بکر و خلاقانه در حوزه کتاب و کتابخوانی است که در صورت تکرار طرح، خلاقیت و نوآوری نیز در میان مردم روستا ترویج می‌شود.

  • روستاهای دوستدار کتاب چگونه انتخاب می‌شوند؟

شاخص‌هایی از جمله ابتکاری بودن طرح‌ها، قابلیت الگوبرداری، بومی‌بودن و همچنین فراگیر بودن برای همه اقشار جامعه اعم از کودک و نوجوان برای انتخاب روستای دوستدار کتاب در نظر گرفته شده است. انتخاب روستاهای دوستدار کتاب نشان می‌دهد که این روستاها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارائه طرح‌های ابتکاری موفق عمل کرده‌اند؛ از این‌رو دهیاران آنها و فرمانداران شهرستان‌ها نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

  • تاکنون چه روستاهایی از استان موفق به کسب این عنوان شده‌اند؟ برنامه‌های منحصر به فرد این روستا چه بوده است؟

سال گذشته روستای ابراهیم‌آباد در شهرستان اشکذر به‌عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شد. این انتخاب موجب تشویق مردم و مسئولان روستا به افزایش برنامه‌های فرهنگی و ارتقای مطالعه در بین جمعیت روستایی شد. برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی از جمله نمایشگاه کتاب از برنامه‌های این روستا در سال گذشته بود. امسال این جشنواره با رقابت بیشتری میان روستاهای استان برگزار شد؛ به طوری‌که ۷۰‌طرح برای انتخاب روستای دوستدار کتاب به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه شد و ۱۱ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده شدند.

  • ۱۱ روستای انتخاب شده، کدام روستاها و از چه شهرستان‌هایی بودند؟

روستاهای شمسی و ابراهیم‌آباد در اشکذر، رشکوئیه در تفت، چاهک و کرخنگان در خاتم، رئیس آباد در ابرکوه، مهرآباد در میبد، میرک‌آباد مهریز، آسفیج بهاباد، مزرعه نو اردکان و قطرح بافق، ۱۱ روستای برگزیده و تجلیل شده در طرح روستای دوستدار کتاب بودند.

  • عملکرد روستاهای استان برای شرکت در طرح روستاهای دوستدار کتاب در سال جاری چگونه است؟

روستاهای استان سال گذشته حضور موثری در این طرح داشتند و امسال هم با بهره‌گیری از تجربه‌های سال گذشته، ایده‌های بسیاری برای بهتر برگزار شدن طرح در نظر گرفته شده است. طرح‌ها و ایده‌های روستاییان و عشایر استان پیش از ارسال به دبیرخانه در قالب جشنواره استانی بررسی و انتخاب خواهند شد. دبیرخانه جشنواره در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده و فراخوان جشنواره با هم‌اندیشی دهیاران و فرمانداران توزیع شده است. بعد از ارزیابی‌های صورت گرفته ۱۱روستای استان از میان روستاهای ارائه کننده طرح‌های فرهنگی برای جشنواره امسال، به‌عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شده‌اند.

  • عشایر چه نقشی در دوستدار کتاب شدن روستاهای استان دارند؟

حضور عشایر در این طرح جزو مصوبه‌های شورای برنامه‌ریزی جشنواره است. طرح «سیاه‌چادر کتاب» به ابتکار عشایر استان به‌عنوان الگوی کشوری انتخاب شده است. در این طرح، چادر عشایر به‌عنوان یک نمایشگاه کتاب یا کتابخانه سیار در معرض دید قرار خواهد گرفت؛ البته جشنواره فرهنگی و هنری عشایر استان نیز در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..