سرمای یلدا بازار یزد را گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) همشهری نوشت:اگر چه یلدا، شبی زمستانی است اما همیشه بازار خوراکی‌ها و تنقلات را گرم کرده است؛ با این حال امسال متفاوت است و به نظر می‌رسد که سرمای این شب زمستانی بر بازار نیز سایه افکنده است؛ به طوری که مردم در خریدهایشان طمانینه بیشتری به کار گیرند و حتی در مواردی نخریدن را بر خریدن ترجیح دهند.  
رکود اقتصادی اگر چه به شدت بر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است؛ اما باز هم انتظار می‌رفت با توجه به اعتقاد مردم به دور هم‌نشینی در شب یلدا، بازار این روزهای آجیل فروشان و برخی از میوه‌های مرسوم این شب، داغ شود که  به‌گفته فروشندگان آنها این اتفاق، نیفتاد و آنها به همین چند ساعت آخر دل خوش کرده‌اند.
البته زمانی که قیمت انواع آجیل نسبت به سال گذشته ۳۰‌درصد گران شده و هندوانه کیلویی ۴‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، نباید انتظار داشت که مردم برای گرم کردن محفل یک شب یلدا، بازار را گرم کنند.
هندوانه و انار از میوه‌های ثابت مهمانی‌های شب یلدا هستند و آجیل زمستانی شامل برگه زردآلو، برگه شفتالو، آلبالو، خرما و انجیر خشک و پسته هم همیشه در شب یلدا مهمان خانه‌یزدی‌ها بوده اما به نظر می‌رسد مردم این روزها سعی دارند که از خیر خرید میوه‌های سنتی که گرانی بیشتری داشته‌اند، بگذرند و به جای هندوانه و انار  ، انواع مرکبات از جمله پرتقال، لیموشیرین و نارنگی را بخرند. اما آجیل‌های خارجی هنوز رقیب و همتایی پیدا نکرده‌اند و تا زمانی که نرخ دلار در نوسان است، قیمت این آجیل‌ها نیز به دلار بند است، حذف شدن این خوراکی‌های خوشمزه و بانمک از سفره یلدا، دور از انتظار نیست.

جایگزینی مرکبات به جای هندوانه
مسئول اتحادیه صنف طواف و میدان‌دار یزد از کاهش تقاضا برای خرید هندوانه به دلیل گرانی انواع هندوانه اعم از هندوانه‌‌های تازه و ذخیره‌سازی‌شده خبر داد.
«حسین مشرف» با بیان اینکه کیفیت هندوانه‌ها خوب است اما قیمت بالای آنها، بر میزان تقاضای خرید مردم تاثیر گذاشته است، ادامه داد: برخی از اقلام ذخیره‌سازی شده هم در بازار موجود است که کیفیت آن چندان مورد رضایت شهروندان نیست.
وی افزود: هر کیلوگرم هندوانه تازه میناب در میدان میوه و تره بار کیلویی ۲هزار تا ۳۵۰۰‌تومان عرضه می‌شود و مغازه‌داران شهر مجاز هستند این ارقام را با ۲۰ درصد افزایش قیمت در بازار عرضه کنند.
این فعال صنف میوه فروش استان با بیان اینکه قیمت هر کیلو هندوانه با بهترین کیفیت، کیلویی ۴ هزار تومان است، گفت: هندوانه‌های به اصطلاح کهنه یا ذخیره‌سازی شده‌ نیز در بهترین کیفیت کیلویی ۱۸۰۰تومان عرضه می‌شوند.
مشرف با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰تن هندوانه برای تامین نیاز شب یلدای مردم استان در بازارهای میوه و تره بار یزد و شاهدیه خریداری شده است ادامه داد: میزان فروش در حد انتظار نبوده است.
وی با اشاره به مراجعه مردم به میدان برای خرید هندوانه شب یلدا در سال‌های گذشته، افزود: البته این مراجعات همچنان وجود دارد اما مردم ترجیح می‌دهند هندوانه کمتری خریداری کنند.
مسئول اتحادیه صنف میوه و تره بار یزد تقاضا برای خرید انار را به مراتب بیشتر از هندوانه دانست و افزود: با توجه به ماندگاری بیشتر انار نسبت به هندوانه، خرید انار بیش از هندوانه است.
وی ادامه داد: هر کیلوگرم انار در میدان میوه و تره بار یزد ۲ تا ۵ هزار تومان بسته به کیفیت متفاوت آن فروخته می‌شود.
به گفته او، بخشی از انارها عرضه شده در بازار، انارهای ذخیره‌سازی شده در استان و بخشی نیز انارهای ذخیره‌سازی شده در استان فارس است.
مشرف قیمت هر کیلوگرم انار در بازار را نیز با ۳۰‌درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت فروش در میدان اعلام کرد و گفت: تقاضا برای خرید انواع مرکبات از جمله پرتقال، لیموشیرین و نارنگی برای تامین نیاز شب یلدا نیز رو به افزایش است. وی با اشاره به اشباع بودن بازار میوه استان برای تامین تقاضای شب یلدا، ادامه داد: انواع هندوانه، انار، مرکبات و میوه‌های مورد تقاضای مردم در بازار فراهم است.

گرانی آجیل‌ها به دلیل نوسان نرخ دلار
مسئول اتحادیه صنف خشکبار و آجیل یزد نیز از افرایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت انواع آجیل نسبت به شب یلدای سال گذشته خبر داد و افزود: قیمت هر کیلوگرم آجیل به دلیل نوسان نرخ دلار هر لحظه در حال تغییر است.
«سیدحسین عقیلی» با اشاره به تامین آجیل و خشکبار شب یلدا از میان آجیل‌های زمستانی، ادامه داد: تقاضا برای خرید برگه زردآلو، برگه شفتالو، خرما و انجیر خشک، توت خشک، کشمش، نخودچی، آلبالوی خشک و بعضا پسته به مناسبت شب یلدا افزایش می‌یابد اما امسال استقبال مردم برای خرید تنقلات بسیار کم بوده است.
وی گفت: زمانی که برگه زردآلو و شفتالو هر کدام به ترتیب کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است و هر کیلوگرم خرما و توت هم بین ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، نباید انتظار داشت که بازار خرید شب یلدا هم گرم شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر آجیل‌های بازار،خارجی است، گفت: نوسان نرخ دلار باعث شده که قیمت عرضه آجیل روز به روز تغییر کند، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم تخمه ژاپنی از هفته گذشته تاکنون ۱۲‌هزار تومان افزایش یافته است. عقیلی با بیان اینکه گرانی آجیل و خشکبار، تنها به انواع خارجی محدود نشده است، افزود: انواع نخودچی کرمانشاهی هم از سال گذشته تا امسال افزایش قیمت داشته است. وی دلیل این افزایش قیمت را صادراتی شدن نخودهای تبریزی و عرضه آن در بازار داخل با نرخ صادراتی اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم نخودچی برشته کرمانشاهی از ۷ هزار تومان در سال گذشته به ۱۳‌هزار تومان افزایش یافته است.
مسئول اتحادیه صنف آجیل و خشکبار یزد تنها خشکباری را که از سال گذشته افزایش قیمت نداشته است کشمش معرفی کرد و افزود: قیمت انواع کشمش در بازار استان بین ۸ تا ۱۵‌هزار تومان است.

اجرای طرح نظارتی شب یلدا
مسئول نظارت بر کالا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از اجرای طرح نظارتی برای بازرسی و نظارت بر واحدهای عرضه آجیل و میوه ویژه شب یلدا خبر داد. «مسعود دهقانپور» گفت: تیم‌های بازرسی در حال نظارت بر عملکرد واحدهای عرضه میوه، آجیل و خشکبار برای شناسایی تخلفات و برخورد با متخلفان هستند. وی از معرض متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و افزود: شهروندان نیز می‌توانند شکایت‌های خود را برای رسیدگی به سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

394.jpg

بخش نظردهی بسته شده است..