کشت گیاه منداب در بافق پایان یافت

no-thumbs

مدیر جهاد کشاورزی بافق از پایان کشت گیاه منداب (کود سبز ) در سطح 160 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود به طور متوسط از هر هکتار زیر کشت ، مقدار 34 تن علوفه تازه برداشت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حمید عسکری باقر آبادی  با بیان اینکه امسال بیش از هزار و ۵۰۰ کیلو بذر اصلاح شده منداب به صورت رایگان بین کشاورزان منطقه توزیع شده است افزود: کشت این گیاه بیشتر با هدف تامین کود سبز در خاک و تناوب زراعی در مزارع گندم انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کاشت منداب به صورت مخلوط با جو ، صورت می گیرد خاطر نشان کرد: در صورت کاشت منداب با هدف تامین کود سبز باید قبل از گلدهی (معمولاً اوایل بهمن ماه) با عملیات شخم زنی به خاک برگردانده شود.
عسکری اضافه کرد: این کار باعث برگردانده شدن ازت به خاک می شود که کاهش مصرف کود ازت در کشت های بعدی را به دنبال خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی بافق خاطر نشان کرد: در صورتی که کشاورزان بخواهند این گیاه را به خاک بازگردانند،برداشت علوفه بعد از گلدهی انجام می شود و چین آخر به زمین برگردانده خواهد شد.
وی، سبک کردن بافت خاکهای منطقه از رس بالا و سنگین،افزایش نفوذ آب در خاک، از بین رفتن علفهای هرز بخصوص (فالاریس) قبل از گلدهی، تولید بذر و کاهش مصرف آب در کشتهای بعدی به علت افزایش مواد آلی خاک را از جمله مزایای استفاده از کشت گیاه منداب به عنوان کود سبز برشمرد.
این مسوول با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۵ – 94 مقدار یکهزار و ۵۰۰ کیلو گرم بذر منداب در سطح ۱۶۰ هکتار از اراضی بافق کاشته شده است افزود: توصیه شده در مزارع علی آباد، فتح آباد، عنایت آباد و مزرعه حجت که سال گذشته به علت بیماری قارچی خاکزی در مزارع ،برداشت محصول گندم را با رکود رو برو کرده بود، منداب کشت شده با از بروز مجدد بیماری فوق جلو گیری شود.
وی همچنین روستاهای رضاییه، حاجی آباد، صدرآباد، دشت خون، باقرآباد و منطقه سبزدشت را از عمده مناطق کاشت منداب در شهرستان بافق عنوان کرد و افزود: مزارع این روستاها مستعد برای کشت این گیاه است و منداب علاوه بر تامین تامین علوفه ، موجب مرغوبیت خاک و کیفی سازی زمین های زراعی می شود.
به گزارش ایرنا، کشت منداب از دیرباز در شهرستان بافق رایج بوده و بنا به گفته تعدادی از کشاورزان سالخورده بافقی از روغن دانه منداب جهت تامین سوخت چراغ های قدیمی برای روشنایی و همچنین مداوای بیماری گری در حیوانات اهلی استفاده می شده است.
رمضان رنجبر کشاورز ۷۵ ساله بافقی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان های گذشته روغن دانه های این گیاه نیز برای خوراک و مداوای برخی از بیماری های دامی و انسانی مورد استفاده قرار می گرفت.
وی یاد آور شد: هرگاه آفت و بیماری های زراعی در مزارع زیاد به چشم می خورد کشاورزان با کشت گیاه منداب،خاک کشاورزی را ضد عفونی و با قارچ و آفت های کشتزارهای جو و گندم مبارزه می کردند و هم اکنون نیز این شیوه مبارزه سنتی در مزارع ادامه دارد.
یک کشاورز دیگر هم به شهد گلهای منداب اشاره کرد و گفت: در فصل زمستان که کمتر گیاهی گلدهی دارد گیاه منداب گلهای زردارنگ خود را در مزارع برای تامین خوراک زنبورها و تولید عسل به رخ می کشد.
غلامعلی برزگری با بیان اینکه کشت منداب از نیمه شهریور هر سال شروع و تا پایان آذرماه ادامه دارد افزود: برداشت این محصول به صورت علوفه از اوایل بهمن آغاز و تا پایان فصل بهار ادامه دارد.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..