سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت:

شیوع دیابت در یزد نگران کننده است/۳۰ درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند

سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد وضعیت شیوع دیابت در این استان را نگران کننده اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دکتر مسعود رحمانیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع این بیماری طی ۱۷ سال گذشته از ۱۴ درصد در افراد بالای ۳۰ سال به ۱۸ درصد در حال حاضر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد افراد بالای ۴۰ سال استان هم دیابت دارند اظهار داشت: اگر شیوع دیابت در استان یزد به همین شکل پیش برود آمار ناخوشایندی در انتظار استان خواهد بود و احتمالا ادامه این روند، شیوع آن را به ۲۰ درصد برساند.
این فوق تخصص غدد بزرگسالان تصریح کرد: در صورت ادامه این روند در آینده از هر پنج یزدی یک نفر به دبایت مبتلا خواهد بود.
وی زندگی ماشینی و سبک زندگی امروزی را دلیل اصلی افزایش شیوع این بیماری در استان و کشور دانست و یادآور شد: بی تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب، ژنتیک و غذاهای پر کالری و کم فیبر از جمله دلایل اصلی ابتلا به دبایت است.
رحمانیان همچنین به نقش ازدواج های فامیلی در ابتلا به این بیماری اشاره کرد و رشد چاقی در چند سال اخیر در استان بویژه در میان دانش آموزان را نگران کننده برشمرد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانش آموزان این استان چاق هستند گفت: این دسته از دانش آموزان در سنین پایین چاق می شوند و در بزرگسالی هم چاق باقی خواهند ماند.
سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد به والدین دانش آموزان توصیه کرد: سبک زندگی خود را تغییر دهند و از استرس و اضطراب دوری کنند.
رحمانیان اضافه کرد: کنترل بیماری دیابت بر عهده یک نفر یا یک دستگاه نیست بلکه باید رسانه ها و دانشگاهیان نقش مثبت خود را در این زمینه ایفا کنند.
وی از جمله اقدامات مرکز دیابت استان یزد را اجرای 'طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت' از سال گذشته تاکنون اعلام کرد و افزود: در سال تحصیلی گذشته ۲۰۰ مدرسه در شهرستان یزد زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: در قالب این طرح ، قد، وزن، نوع تغذیه، میزان استفاده از سبزیجات و میوه ها، سواد والدین و حتی تماشای تلویزیون دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن اعلام خواهد شد.
رحمانیان یادآور شد: امسال این طرح در تمام مدارس استان یزد اجرایی میشود و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در دانشگاهها نیز اجرایی خواهد شد.
وی گفت: بررسی علل و عوامل شیوع دیابت در میان دانش آموزان یک ساله و چند ساله نیست بلکه شاید دهها سال به طول انجامد.
وی ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به مرکز دیابت استان یزد را بومی اعلام کرد.
مدیر پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی و مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان هم به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز در دو شیفت صبح و بعد از ظهر آماده ارائه خدمات به بیماران است.
دکتر محمد رضا آقایی اظهار داشت: این مرکز نخستین مرکز استان است که اسکن پای دیابتی ها را انجام می دهد.
وی افزود: همچنین مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد نخستین مرکز در استان است که لیزر درمانی چشم را برای بیماران دیابتی انجام می دهد.
آقایی با بیان اینکه در این مرکز تست ورزش و اکوی قلب هم انجام می شود اضافه کرد: در مرکز مورد اشاره متخصصین و فوق متخصصین داخلی، زنان، جراحی، اطفال، قلب، گوش و حلق و بینی، نورولوژِی، ارولوژی، کلیه و مجرای ادراری حضور دارند.
وی به اجرای طرح غربالگری در ادارات استان توسط این مرکز اشاره کرد و گفت: به تمام دستگاههای اداری استان یزد بر اساس برنامه زمانبندی شده مراجعه و بررسی های لازم در زمینه بیماری های مختلف انجام و در صورت لزوم به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..