جای خالی پزشکیار در باشگاه‌های ورزشی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مقرون به صرفه‌نبودن استخدام پزشکیاران در باشگاه‌های ورزشی استان، ورزش را که مایه سلامتی است، به عاملی پرخطر و آسیب‌زا تبدیل کرده است.
ورزش کردن غیراصولی، آسیب‌زاست و این مساله حضور پزشکیار ورزشی در کنار ورزشکاران را الزامی می‌کند.
آماده کردن یا به اصطلاح «گرم کردن» نادرست ورزشکاران برای شروع فعالیت‌های ورزشی نیز به مصدومیت ورزشکاران منجر می‌شود.
در شرایطی که این آسیب‌ها ورزشکاران را تهدید می‌کند، لازم است که یک پزشکیار چه در زمان تمرین و چه در زمان برگزاری مسابقات در کنار ورزشکاران حاضر باشد، اما این مهم همواره در باشگاه‌های ورزشی استان نادیده گرفته می‌شود.

مقرون به صرفه نبودن استخدام پزشکیاران
یکی از مربیان ورزشی استان با اشاره به کاهش درآمد باشگاه‌ها با استخدام پزشکیار می‌گوید: استخدام پزشکیار به ویژه در روزهای خلوتی باشگاه‌ها، مقرون به صرفه نیست.
وی عقیده دارد که استخدام پزشکیار جز در فصل تابستان که باشگاه‌ها شلوغ هستند، در سایر فصل‌های سال به باشگاه‌داران ضرر دارد.
این مربی ورزشی با تاکید بر این‌که تمام باشگاه‌های ورزشی به داشتن پزشکیار علاقه‌مند هستند، گفت: اما عمده باشگاه‌داران توان مالی برای استخدام پزشکیارها را ندارند.
وی که یکی از مربیان سطح اول فوتسال آسیا است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل مصدومیت ورزشکاران، رعایت نکردن اصول گرم کردن و آماده‌سازی از سوی برخی مربیان است.

تشدید آسیب‌ها در نبود پزشکیاران
رئیس هیات پزشکی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: در برخی باشگاه‌های ورزشی مربیانی که مدرک مربیگری ندارند، به آماده‌سازی بازیکنان اقدام می‌کنند که این اقدام مصدومیت بازیکنان را به همراه دارد.
«حمیدرضا فلاح‌نژاد» می‌افزاید: باشگاه‌ها درآمد کافی برای استخدام پزشکیار ورزشی ندارند اما می‌توانند مربیانی را که دوره‌ کمک‌های آسیب‌های ورزشی گذرانده‌اند، استخدام کنند.
وی می‌گوید: دوره‌ آموزشی آشنایی مربیان با آسیب‌های ورزش غیراصولی و چگونگی برخورد با این آسیب‌ها تدوین شده و مربیانی که قصد دریافت کارت مربی‌گری دارند باید این آموزش‌ها را فرا بگیرند.
فلاح‌نژاد می‌افزاید: نشناختن آسیب‌ها، حضور نداشتن پزشکیارهای آموزش‌ دیده و فیزیوتراپ‌های متخصص به امور ورزشی از بزرگ‌ترین مشکلات برای درمان مؤثر آسیب‌های ورزشی است.
این مسئول با بیان این‌که هر ورزشکار شرایط متفاوتی دارد، می‌گوید: تجویز نادرست درمان از سوی پزشکیار غیرمتخصص در امور ورزشی موجب تشدید آسیب‌های بدنی ورزشکاران می‌شود.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان درباره تاثیر حضور پزشکیاران در باشگاه‌های ورزشی می‌گوید: در صورتی ‌که عارضه ورزشکار بلافاصله مورد درمان قرار گیرد، از آسیب‌های احتمالی بعدی جلوگیری می‌شود.
فلاح‌نژاد با تاکید بر ضرورت درمان سریع ورزشکاران آسیب‌دیده، به تشریح انواع آسیب‌دیدگی می‌پردازد و می‌گوید: ۲ نوع آسیب دیدگی اضطراری و غیرضروری وجود دارد.
وی توضیح می‌دهد: آسیب‌های اضطراری، آسیب‌های خطرناکی هستند که خونریزی داخلی، آسیب به سر و گردن، آسیب به مهره کمر از جمله آنها است.
این مسئول درباره آسیب‌های غیراضطراری نیز می‌گوید: در صورتی که ورزشکار در زمان کوتاه برای درمان آسیب‌های وارده به بدن اقدام نکند، تبعات جبران ناپذیری در انتظار او خواهد بود.

تاثیر استخدام پزشکیاران در رده‌بندی باشگاه‌ها
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان بابیان این‌که استخدام پزشکیار برای باشگاه‌ها ضرر مالی ندارد، می‌گوید: وجود پزشکیار نقطه مثبتی برای باشگاه است و اعتماد مردم به آنها را افزایش می‌دهد.
«سیداحمد هاشمی» درباره اقداماتی که برای ترغیب باشگاه‌ها به استخدام پزشکیار انجام شده است، می‌گوید: باشگاه‌هایی که پزشکیار ندارند در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: نامه مربوط به سطح‌بندی باشگاه‌های استان از وزارت ورزش و جوانان ابلاغ ‌شده و مراحل سطح‌بندی در حال انجام است.
هاشمی می‌افزاید: بازرسان وزارت ورزش و جوانان به ‌صورت سرزده از باشگاه‌های ورزشی بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده افراد غیر مرتبط به‌عنوان مربی، باشگاه‌داران را جریمه می‌کنند.
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان ادامه می‌دهد: وجود جعبه کمک‌های اولیه در باشگاه نیز از دیگر ضرورت‌هایی است که بازرسان بر وجود آن تاکید دارند.
وی درباره دستمزد پزشکیاران نیز می‌گوید: دستمزد حضور پزشکیاران برای افراد پزشک ساعتی ۱۵ هزار تومان و برای پرستاران بر اساس سطح‌بندی آنها ۸ تا ۱۰ هزار تومان است.
هاشمی می‌افزاید: در صورتی که پزشکیار ۲۰‌ساعت در ماه در باشگاه حضور یابد، هزینه بسیاری به باشگاه‌داران تحمیل نخواهد شد.
وی مسئولیت اتفاقاتی را که حین تمرین برای ورزشکاران روی می‌دهد، متوجه باشگاه‌داران می‌داند.
این مسئول می‌گوید:اما با توجه به الزامی بودن حضور پزشکیاران در مسابقات ورزشی، درخواست مربوطه از اداره کل ورزش و جوانان به هیات پزشکی ورزشی استان ارسال می‌شود تا این نیاز برطرف شود.

تشکیل صندوق حمایت از ورزشکاران
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان از ایجاد صندوق حمایت از ورزشکاران برای جبران هزینه‌های درمان مصدومیت‌ها خبر می‌دهد. «حمیدرضا فلاح‌نژاد» ادامه می‌دهد: از آغاز فعالیت این صندوق از سال ۶۹، هزینه درمان ورزشکارانی که هنگام ورزش دچار آسیب‌ می‌شوند، پرداخت می‌شود. وی می‌گوید: هزینه‌های این صندوق از محل حق بیمه دریافتی از ورزشکاران تامین می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..