روزانه ۱۳ تن زباله در زارچ تولید می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهروندان زارچی روزانه ۱۰ تا ۱۳ تن زباله تولید می‌کنند که بخش قابل توجهی از آن قابل بازیافت است از این رو شهرداری زارچ برای اجرای طرح تفکیک پسماند وارد عمل شده است.
فراخوان شهرداری برای جذب پیمانکار توانمند تفکیک پسماند در مردادماه سال جاری اعلام شد و سپس با انتخاب پیمانکار، تفکیک زباله‌ها ۲روز در هفته از مناطق زارچ و سرچشمه انجام می‌شود.
میزان تولید زباله در شهر زارچ نسبت به سایر شهرهای استان کمتر است چرا که هنوز اهالی این شهر، از پرندگان خانگی و دام نگهداری می‌کنند از این رو بخش قابل توجهی از زباله‌های تر، بدون ورود به چرخه جمع‌آوری، دوباره به مصرف می‌رسد. از این رو میزان مواد قابل بازیافت در بین زباله‌های خانگی شهروندان زارچی درخور توجه است و لازم است که با همکاری با پیمانکار مجری طرح، جداکردن زباله‌های خشک و تر در این شهر افزایش یابد. شهروندان زارچی اما اطلاع کاملی از اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله ندارند و عقیده دارند که اطلاع‌رسانی شهرداری درباره اجرای این طرح بسیار ضعیف است.
آنها انتظار دارند که شهرداری با اطلاع‌رسانی گسترده و بیان اهمیت تفکیک زباله‌، مشارکت هر چه بیشتر شهروندان را جلب کند تا این طرح به دلیل عدم استقبال شهروندان، با شکست مواجه نشود. مردم این شهر آمادگی کامل برای مشارکت در طرح تفکیک از مبدا زباله‌ها را دارند و امیدوارند با اجرای صحیح طرح از سوی شهرداری، زباله‌های شهری به‌صورت کاملا تفکیک شده جمع آوری شود.

آغاز طرح تفکیک از مهرماه
شهردار زارچ با اشاره به اهمیت اجرای طرح تفکیک زباله در این شهر، اعلام کرد: این اقدام برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و نیز بازیافت زباله‌های غیرقابل تجزیه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. «محمدرضا حفیظی» گفت: فراخوان اجرای این طرح در مردادماه گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری اعلام و پیمانکاری برای اجرای طرح انتخاب شده است. وی ادامه داد: عملیات جمع‌آوری پسماندهای تفکیک شده شهروندان از منازل از مهرماه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که با مشارکت مطلوب شهروندان نیز همراه باشد.

اجزای قابل بازیافت زباله‌ها
مسئول خدمات شهری شهرداری زارچ هم با اشاره به تولید روزانه ۱۰ تا ۱۳ تن زباله در شهر زارچ، اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا را در این شهر ضروری دانست.
«احمدرضا سعادتی» با اشاره به مواد قابل بازیافت هر کیسه زباله، ادامه داد: هر کیسه زباله به ترتیب شامل ۳۰درصد کاغذ و مقوا، ۳۰درصد زباله تر، ۳۰درصد فلز، ۱۰‌درصد شیشه، ۸درصد پلاستیک، ۴درصد لباس و ۸درصد گرد و خاک است. وی با تاکید بر این‌که حجم قابل توجهی از هر کیسه زباله غیرقابل تجزیه و قابل بازیافت است، افزود: طرح تفکیک از مبدا زباله با هدف تفکیک مواد غیرقابل تجزیه از مهرماه آغاز شده است.
این مسئول گفت: پیمانکار منتخب اجرای طرح ۲ روز در هفته در منطقه زارچ و ۲ روز نیز در منطقه سرچشمه به جمع‌آوری زباله‌‌های تفکیک شده از در منازل اقدام می‌کند. وی ادامه داد: پیمانکار همچنین برای تشویق مردم و افزایش جلب مشارکت آنها در ازای زباله‌های خشک تحویل شده، به شهروندان نمک و کیسه زباله تحویل می‌دهد. سعادتی گفت: برنامه پیمانکار در ۶ ماه اول اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده از منازل شهروندان است و از ۶ ماه دوم یعنی اواخر فروردین‌ماه سال آینده نیز ۲ کانکس ثابت برای جمع‌آوری زباله‌های خشک در شهر راه‌اندازی خواهد کرد. وی اظهار کرد: در حال حاضر زباله‌های خشک تفکیک‌شده شهروندان یزدی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته در مناطق زارچ و سرچشمه با استقبال مناسب شهروندان جمع‌آوری می‌شود.

ضرورت اجرای طرح تفکیک
بخشدار زارچ هم بر ضرورت اجرای طرح تفکیک زباله در این شهر تاکید کرد و افزود: زباله‌ها و نخاله‌های شهر در گود زباله در پشت شهرک صنعتی دفن می‌شود درصورتی که می‌توان با تفکیک زباله، جلوی آلودگی هر چه بیشتر خاک را گرفت.
«صادقی‌مقدم» افزود: زباله‌های خشک سرمایه‌های ملی هستند که تفکیک نشدن آنها باعث به هدر رفتن این سرمایه‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.
وی ادامه داد: اگر زباله‌های شهروندان زارچی به صورت کامل تفکیک شود، امکان بازیافت زباله‌های شهروندان در کارخانه کمپوست یزد در صورت راه‌اندازی وجود دارد. این مسئول گفت: زباله‌های آلی شهروندان زارچی می‌تواند در کارخانه کمپوست شهرداری یزد به کود تبدیل شود و زباله‌های خشک نیز دوباره وارد چرخه مصرف شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..