پدیده کودک‌آزاری در یزد؛ کمتر از استان‌های دیگر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) پدیده کودک‌آزاری در یزد نسبت به متوسط کشوری کمتر است اما با توجه به این‌که برخی از کودکان یزدی مورد خشونت والدین قرار می‌گیرند، حمایت از حقوق آنها در کنوانسیون ملی حقوق کودک دنبال شده است. کودکان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند. اگر این کودکان از نظر عاطفی، جسمی و جنسی مورد خشونت قرار گیرند، آسیب‌های بزرگی به آنها وارد خواهد شد.  محرومیت کودکان از تحصیل، تغذیه مناسب و تربیت درست نیز از دیگر نمونه‌های کودک‌آزاری است.
به تازگی وزارت دادگستری که مسئول هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های مربوط به حقوق کودک است وظایف این مرجع در استان‌ها را به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری واگذار کرده است. در این مورد آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران تدوین و به استانداری‌ها ابلاغ شده است.  طبق این آیین‌نامه، کودک به افرادی گفته می‌شود که کمتر از ۱۸ سال داشته باشند و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ مسئول پیگیری و نظارت بر حقوق کودکان استان خود است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ یزد که دبیر کارگروه کودک‌ و نوجوان استانداری است، فقر فرهنگی و کمرنگ شدن دین‌باوری در میان مردم را از عوامل آزار کودکان در خانواده‌ها می‌داند.
روزنامه همشهری درباره پدیده کودک‌آزاری و اقدامات این کارگروه با «فخرالسادات خامسی» به گفت‌وگو پرداخت که نتیجه آن را می‌خوانید.

  • تعریف کودک ‌آزاری چیست؟

هرگونه رفتاری که سلامت جسمی و روانی کودک را تهدید کند، کودک‌آزاری تلقی می‌شود. این رفتار خشونت‌آمیز از ۳ بعد عاطفی، جسمی و جنسی قابل تعریف است. غفلت از تحصیل و تغذیه و تربیت درست کودک نیز نوعی کودک‌آزاری در بعد عاطفی است. البته استفاده از مواد مخدر در حضور کودک هم نوعی خشونت عاطفی محسوب می‌شود. کودک‌آزاری جسمی نیز شامل هرگونه آسیب تصادفی یا غیرتصادفی به جسم کودک است.

  • آیا مرجعی برای جلوگیری از کودک‌آزاری و کاهش آسیب‌دیدن کودکان در استان وجود دارد؟

بله؛ نظارت بر فعالیت‌های مربوط به حقوق کودک و نوجوان و همچنین بررسی وضعیت حقوق کودک در استان‌ها به تازگی به امور بانوان و خانواده استانداری‌ها واگذار شده است. مدتی است که مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری ساختار استانی ایجاد کرده است. این مرجع مسئول هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های مربوط به حقوق کودک است. اکنون به پیشنهاد وزارت دادگستری و وزیر کشور، وظایف این مرجع در استان‌ها از سوی کارگروه تخصصی زنان و خانواده دنبال می‌شود. رئیس این کارگروه در استان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیر آن نیز مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است. سازمان‌های مردم ‌نهاد نیز در بخش غیردولتی در حوزه احقاق حقوق کودکان فعالیت می‌کنند به طوری که شهرهای یزد و ابرکوه دارای سمن‌های فعال برای مقابله با کودک‌آزاری هستند.

  • به نظر شما چه عواملی موجب کودک‌آزاری شده است؟

اکنون فرهنگ بومی و اسلامی مانند گذشته نیست. به نظر می‌رسد که ارزش‌های اسلامی در میان مردم کم‌رنگ شده است. دین اسلام ارزش بسیاری برای حفظ کرامت کودکان قائل است و آیات و روایات بسیاری هم در این مورد وجود دارد. اگر مردم مسلمان یزد به باورهای دینی توجه بیشتری داشته باشند، حرمت کودک خود را نیز حفظ می‌کنند؛ پس مهم‌ترین عامل پیشگیری از این پدیده بازگشت به دین و ارزش‌های اسلامی است.

  • وضع کودک‌آزاری در یزد چگونه است؟

پدیده کودک‌آزاری در یزد نسبت به استان‌های دیگر کمتر است. خانواده در یزد قدمت بسیاری دارد و ساکنان این دیار از گذشته به تدین و تعهد شهره بوده‌اند. می‌توان گفت که مذهبی بودن مردم استان موجب شده است که این آسیب در یزد کمتر به چشم بخورد.

  • به تازگی در شهرستان میبد ۲ مورد کودک‌آزاری با رها کردن فرزندان تازه متولد شده در خیابان، مشاهده شده است. نظر شما در این باره چیست؟

از جمله اولویت‌های کاری دفتر بانوان و خانواده استانداری، شناسایی کودکان خانواده‌های بی‌سرپرست، کم‌سرپرست، زندانیان و والدین معتاد است. تلاش ما این است که با اولویت داشتن این خانواده‌ها، زمینه‌های بروز کودک‌آزاری در استان را کاهش دهیم.

  • گفته شده که کارگروه کودک و نوجوان در استانداری تشکیل شده است. درباره این کارگروه توضیح دهید.

بله، به‌تازگی کارگروه کودک و نوجوان استان با هدف آسیب‌شناسی ریشه‌های کودک‌آزاری در استان و سپس ارائه راهکار برای برون رفت از این معضل، در استانداری تشکیل شده است. در این کارگروه، وضع حقوق کودک‌و نوجوان در استان پایش و ارزیابی می‌شود و درباره مباحث حقوقی، قضایی، آموزش، اطلاع‌رسانی، حمایتی و هماهنگی تبادل‌نظر می‌شود که امیدواریم دستاوردهای آن به کاستن آمار کودک‌آزاری استان بینجامد.

بخش نظردهی بسته شده است..