رییس سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی استان یزد:

استقبال یزدی‎‎ها از استقرار صنایع استراتژیک نفت ، گاز و کم‎‎آبخواه در یزد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی استان یزد اظهار کرد: استان یزد، پتانسیل بالایی برای استقرار صنایع استراتژیک از جمله صنایع نفت و گاز و کم‎‎آبخواه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "حمیدرضا نصیری زاده" در جلسه بررسی عملکرد شرکت توربو کمپرسور نفت (OTC) که با حضور سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر بورس منطقه‎‎ای یزد در محل شرکت توربین‎‎های گازی غدیر یزد برگزار شد، با بیان این که هرچند تحریم‎‎ها، هزینه‎‎هایی را به کشور تحمیل کرده، اما در عین حال خودباوری و عدم اتکا به کشورهای غربی را تقویت کرده است.

وی افزود: حال که لغو تحریم‎‎ها با همت دولت تدبیر و امید درحال رخ دادن است، لازم است تا تلاش مضاعفی برای بهره‎‎گیری از منافع حاصل شده بکار گرفته شود تا در جهت صدور کالاها و دانش فنی داخل حرکت کنیم.

نصیریزاده همچنین با اشاره به ظرفیت‎‎های دانشگاهی استان یزد، گفت: استان در حال تبدیل به قطب دانشگاهی در کشور است و با همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه و هم‎‎افزایی بیشتر، باید از این ظرفیت بهره گرفت.

این مقام مسئول در ادامه به فعالیت‎‎های شرکت OTC اشاره کرد و آن را نمونه پیشرفت صنایع داخلی در زمان تحریم‎‎ها عنوان و بیان کرد: خوشبختانه این شرکت با مشارکت شرکت‎‎های خارجی توانسته دانش فنی مورد نیاز در صنایع نفت و گاز را بدست بیاورد و در دوران تحریم به پیشرفت‎‎های خوبی نائل شود.

وی با استقبال از توسعه فعالیت‎‎های این شرکت در یزد تاکید کرد: توسعه فعالیت های OTC در یزد می‎‎تواند کمک خوبی برای استقرار صنایع مرتبط با نفت و گاز در استان باشد.

وی با تاکید بر این نکته که یزد از امنیت بالایی در کشور برخوردار است، خاطرنشان کرد: این مولفه زمینه استقرار صنایع استراتژیک را در استان فراهم می‎‎کند.

این مقام مسئول با اذعان بر این که یزد از کم آبی رنج می‎‎برد، گفت: راهی جز استقرار صنایع کم آب خواه و های تک در استان وجود ندارد و باید تمام تلاش را برای بدست آوردن دانش فنی روز بکار بست.

نصیری زاده افزود: شرکت OTC می‎‎تواند مشاور خوبی برای صنایع استان درجهت راهکارهای بدست آوردن دانش فنی صنایع باشد و بتوان با پشتکار و حرکت جمعی به سمت تحقق یک اقتصاد مقاوم که مدنظر مقام معظم رهبری است، حرکت کرد.

"سیدعلی عزالدینی" سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد نیز در این نشست با استقبال از توسعه فعالیت‎‎های شرکت OTC در یزد، تصریح کرد: این اقدامات در زمره صنایع های تک و کم آبخواه بشمار می آید.

وی با اشاره به هفت رویکرد استاندار یزد در دولت تدبیر و امید، بیان کرد: مجموعه مدیران استان از استقرار صنایع های تک و کم آبخواه حمایت می‌‌کنند.

وی در عین حال بر رفع مشکلات پیش روی این مجموعه در حوزه صدور موافقت‎‎های اصولی توسط مسئولان ذیربط تاکید کرد.

"محمدرضا علمدار" مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان هم در بخش دیگری از این نشست برای حل مشکل مجوز پروانه بهره برداری بخش توسعه این شرکت قول مساعد داد.

"علی اکبر جعفری" مدیر بورس منطقه‎‎ای یزد نیز در این دیدار با اشاره به این که یزد طرح‎‎های متنوعی برای سرمایه‎‎گذاری دارد، پیشنهاد داد تا طرح‏‏های قابل سرمایه‎‎گذاری استان در سایر حوزه‏‏ها با حضور مسئولان صندوق سرمایه‌‌گذاری نفت مورد بررسی قرار گیرد.

"عباس فریور" رییس هیات مدیره شرکت توربو کمپرسور نفت هم در این نشست با عنوان این که استان یزد را به خاطر موقعیت‎‎های خاص جغرافیایی، لجستیکی و تامینی در امر سرمایه‎‎گذاری انتخاب کرده است، تصریح کرد: در صورت رفع مشکلات پیش روی این شرکت در استان، فعالیت‎‎های OTC در یزد توسعه خواهد یافت.

وی با عنوان این که OTC از سال ۱۳۷۹ با درایت مهندس بیژن زنگنه کار خود را در زمینه ساخت توربین‏‏های گازی آغاز کرده است، گفت: ثبات مدیریتی این شرکت در طول ۱۵ سال گذشته توفیقات زیادی را برای این مجموعه فراهم کرده به طوری که کمپرسورهای این شرکت هم اکنون امر انتقال گاز در ۶۰ درصد خطوط انتقال گاز کشور را بر عهده دارند.

وی افزود: بالغ بر ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور با گروه شرکت‎‎های توربو کمپرسور همکاری دارند و ارزش قراردادهای این شرکت به ۳ میلیارد یورو رسیده است.

فریور در بخش دیگری از سخنان خود، کیفیت محصولات تولید شده در کارخانه توربینهای گازی غدیر را فراتر از پیش‏بینی‎‎ها عنوان کرد و گفت: در صورت رفع مشکلات، OTC آمادگی دارد تا فعالیت های های تک خودرا در یزد توسعه دهد.

وی با اشاره به این که یزد در مرکز محورهای مواصلاتی شمال – جنوب و شرق – غرب کشور قرار داد، تصریح کرد: این مهم، کاهش هزینههای انتقال محصولات را ممکن می‎‎سازد.

رییس هیات مدیره شرکت توربو کمپرسور نفت در پایان نیز گفت: صندوق بازنشستگی نفت تاکنون به سرمایه‎‎گذاری ۴۵۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه‎‎های مختلف کشور مبادرت ورزیده و گروه شرکت‎‎های توربو کمپرسور نفت، یکی از زیر مجموعه‎‎های آن بشمار می آید.

"سعید مهتدی" مدیر عامل شرکت توربو کمپرسور نفت نیز در این جلسه با عنوان این که OTC کار خود را با سرمایه ۱۰ میلیون ریالی در سال ۷۹ آغاز کرد، بیان کرد: سرمایه و دارایی این شرکت هم اکنون به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید بر این که یزد، استانی مناسب برای استقرار صنایع OTC بشمار می‎‎آید، تصریح کرد: محصولات OTC  به امنیت کشور وابسته است و استقرار کارخانجات تولید محصولات در مناطق امن ضرورت دارد.

مهتدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که شرکت در دوران تحریم توانست به موفقیت‏‏های زیادی در عرصه تولید کمپرسورهای گازی دست یابد، ابراز امیدواری کرد که به زودی توربین ملی این شرکت باحضور مسئولان ارشد نظام رونمایی شود.

این مسئول همچنین از ورود این شرکت به مباحث نیروگاه خورشیدی و بادی نیز خبر داد و گفت: OTC تولید انرژی الکتریکی از روش‏های ارزان قیمت و تجدیدپذیر را دستور کار دارد.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..