کشت آزمایشی گونه‌های گیاهان دارویی در بافق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کارشناس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان یزد با اشاره به آغاز کشت آزمایشی گونه‌های گیاهان دارویی در بافق گفت: کشت این گیاهان مورد استقبال خوب مردم بافق به ویژه زنان روستایی قرار گرفته است.

حیدر مفتاحی‌زاده، در جلسه بررسی راهکارهای کشت گیاهان دارویی در بافق اظهار داشت: در استان گرم و خشک یزد و شهرستان کویری بافق امکان توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب‌خواه و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه وجود دارد.

وی، شهرستان بافق را نخستین تجربه در توسعه کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: کشت آزمایشی گونه‌هایی از قبیل به‌لیمو و نعنا فلفلی با تولید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در سطح حدود ۲ هزار مترمربع از اراضی روستاهای مبارکه، کوشک و سبزدشت این شهرستان با استقبال خوب مردم به ویژه زنان روستایی انجام شده است.

این کارشناس جهاد دانشگاهی استان یزد با بیان اینکه امسال قرار است ۱۰ گونه گیاه دارویی در بافق کشت شود، خاطر نشان کرد: گرچه زمینه‌های لازم برای عرضه و فروش این محصول فراهم شده، اما همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه هستیم.

مفتاحی‌زاده از بخشدار مرکزی، دهیاران و اصحاب رسانه خواست با اطلاع‌رسانی مداوم خود، مردم و کشاورزان به ویژه بانوان روستایی را با خواص داروهای گیاهی و اشتغالزایی آن آشنا کنند.

وی همچنین خواستار معرفی و دانش‌بنیان شدن گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در مراکز رشد و فناوری شد.

مفتاحی‌زاده، هدف از برگزاری این جلسه را همکاری شهرداری در توسعه و رونق کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: نهاد شهرداری می‌تواند از گونه‌های مختلف و تنوع رنگ‌ها و برگ‌های این گیاه در فضای سبز شهری استفاده کند و بازدهی و سودآوری نیز داشته باشد.

شهردار بافق نیز در این نشست به طبیعت بکر مجموعه پارک آبشار اشاره کرد و گفت: مصالح ساختمانی به کار رفته در این مجموعه اغلب سنگ، خاک و چوب‌های طبیعی است.

سیدعلی نوروززاده با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت مجموعه پارک آبشار تحقیق، توسعه و گسترش گیاهان بومی دارویی و الهام‌پذیری از طبیعت بوده است، افزود: زیرساخت‌های باغ گیاهان دارویی مجموعه آبشار آماده شده و در پایان امسال در بخش‌هایی از آن، گیاهان دارویی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث فضای سبز سودآور را سال گذشته در نمایشگاه شهرداری‌های کشور مطرح کردیم، گفت: این مقوله مورد استقبال قرار گرفت و شهرداری بافق نیز هم‌اکنون در زمینه تولید اقلامی مانند خرما و زیتون، فعال است.

شهردار بافق پیشنهاد کرد: برخی از گونه‌های سازگار در گلدان‌ها کشت شده و به صورت گلدانی به منازل شهروندان تحویل شود.

بخشدار مرکزی بافق نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت ۲۶ شورای اسلامی روستایی در این شهرستان گفت: در صورت فرهنگ‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی، کشت گیاهان دارویی در روستاها گسترش می‌یابد و موجب اشتغال و درآمدزایی خواهد شد.

محمدرضا فتاحی افزود: دهیاران باید در کارگاه‌های آموزشی به این باور برسند که کشت گیاهان دارویی در همه روستاهای بخش مرکزی بافق امکان‌پذیر است.

بخشدار مرکزی بافق، تپه نورالشهدا دولت‌آباد و گلخانه شیطور را برای کشت گیاهان دارویی مناسب خواند و اظهار داشت: ظرفیت روستاها برای کشت این گیاه با توجه به شرایط آب و هوایی باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..