زیرساخت‌های بیمارستانی در استان یزد افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دولت یازدهم، طرح تحول نظام سلامت را کلید زد تا هزینه درمان بیماران کاهش یابد. دولتمردان برای اجرای این طرح، بسته‌های سلامتی را برای مردم تعریف کردند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن، کاهش پرداختی از جیب مردم بود. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «سیدمحمدرضا میرجلیلی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را درباره دستاوردهای طرح تحول سلامت و تاثیر آن بر کاهش هزینه‌های درمان، می‌خوانید.

  • درباره ضرورت اجرای طرح تحول سلامت در کشور توضیح دهید.

دولت تدبیر و امید با احساس نیاز به اصلاح نظام سلامت کشور برای رفع نیازهای مردم، طرح تحول نظام سلامت را تدوین، تصویب و اجرایی کرد. طرح تحول نظام سلامت در دو بخش عمده بهداشتی و درمانی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت؛ اما با توجه به حساسیت حوزه درمان، اجرای طرح در این بخش زودتر کلید خورد. با توجه به این‌که فراهم کردن دارو و تجهیزات به یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران تبدیل شده بود، دولت ضروری دید که برای رفع این دغدغه‌ها بسته‌هایی را برای حمایت از بیماران در قالب طرح اجرا کند.

  • عملکرد استان در اجرای طرح تحول نظام سلامت چگونه بوده است؟

استان در اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۱/۷درصد از میانگین کشوری بالاتر عمل کرده است، اما میزان رضایت از خدمات بیمارستان‌های دولتی با اجرای طرح تحول نظام سلامت متفاوت است؛ هرچند برآورد کلی اجرای طرح در استان با رضایت ۶۰ تا ۷۰درصدی جامعه هدف همراه شده است.

  • نحوه کاهش هزینه‌های درمان برای بیماران را بیان کنید.

بر اساس طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداختی مردم برای درمان، ضرورت یافته بود و در این میان نیز کاهش هزینه‌های درمان در مراکز دولتی به یکی از مهم‌ترین محورهای طرح مبدل شد. پیش از اجرای این طرح، بیش از ۷۰درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شد، اما با اجرای آن، پرداختی بیماران به ۳ تا ۶درصد از کل هزینه‌های درمان و هزینه خرید تجهیزات درمانی کاهش یافت. با اجرای این طرح تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی در سال۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۱۶/۷۸درصد افزایش یافت.

  • اعتبار کاهش هزینه‌های درمان از کجا تامین شده است؟

برای تحقق اهداف طرح، مبنی بر کاهش پرداختی بیماران در سال گذشته حدود ۱۶/۵میلیارد تومان در استان هزینه شد که این مبلغ در ۵ ماه ابتدای امسال نیز حدود ۸/۶ میلیارد تومان بوده است.

  • با توجه به محدود بودن زیرساخت‌های دولتی برای اجرای طرح، چه تمهیداتی در استان اندیشیده شده است؟

استاندارد تعداد تخت به جمعیت در کشور، یک تخت به ازای هر ۶۵۰ نفر است که این عدد در استان یزد به یک تخت برای ۴۲۰ نفر کاهش یافته است. برای اجرای هر چه بهتر طرح، سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی برای ارتقای کیفیت زیرساخت‌های نظام سلامت استان راه‌اندازی شد. همچنین استان به نسبت جمعیت، رتبه نخست کشوری را از نظر تعداد پزشک و تعداد تخت‌های بیمارستانی دارد، اما به طور قطع، فضاهای درمانی استان برای تامین نیاز بیماران باید افزایش یابد. فضاهای درمانی استان در یک سال آینده با بهره‌برداری از بیمارستان شهید رهنمون، توسعه کلینیک خاتم‌الانبیای یزد و راه‌اندازی بخش سرطان بیمارستان شهید صدوقی افزایش خواهد یافت. تخت‌های بیمارستانی مراکز درمانی دولتی استان نیز در حال افزایش است.

  • آیا افزایش مراجعه بیماران برای دریافت خدمات از مراکز دولتی، بر کیفیت ویزیت تاثیر نداشته است؟

خیر؛ یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان، اجرای طرح ارتقای کیفیت ویزیت است که با همکاری ۱۹۸ پزشک متخصص در حال انجام است. دستاورد این همکاری، افزایش ویزیت بیماران در مراکز دولتی است و میانگین ویزیت انجام شده در هر ماه در سال گذشته ۸۱ هزار و ۱۸۰ نفر بوده که در خردادماه امسال به ۹۸ هزار و ۴۳۶ نفر رسیده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..