ذرات معلق، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان یزد:

یزد در محاصره ریزگردها/ تاثیر ذرات معلق بر استان یزد/ ۲۶ روز ناسالم در سال گذشته

سال گذشته 238 شهروند یزدی در اثر شدت آلایندگی ذرات معلق جان خود را از دست دادند؛ از این رو تامین اعتبار طرح مقابله با پدید گرد و غبار از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ضرورت بیشتری می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ذرات معلق به ویژه ذرات ریز، عمده منابع آلودگی هوا و عامل شیوع بیماری‌های متعددی در استان هستند.
این تاثیر زمانی شدت می‌یابد که آلودگی صنایع دستی بر این ریزگردها سوار می‌شود و پهنه وسیعی از استان را درگیر می‌کند.

تاثیر ذرات معلق بر استان
مدیر گروه بهداشت محیط استان با بیان این‌که ذرات معلق یکی از آلاینده‌های هوای استان هستند ادامه داد: این ذرات بر محیط زیست، گیاهان، جانوران، ابنیه و به ویژه شهروندان، تاثیرات بسیار سوئی بر جای می‌گذارند.
«وحید جعفری» با بیان این‌که میزان تاثیر ذرات معلق به اندازه و ترکیب آنها بستگی دارد، افزود: ذرات معلق با قطر پایین می‌توانند وارد سیستم تنفس انسان شوند و به قسمت‌های تحتانی آن نفوذ کنند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل امروزه به جای وا‌ژه ذرات معلق از واژه ریزگردها استفاده می‌شود چراکه قطر آنها کمتر از ۲/۵ میکرون است.
این کارشناس افزود: تشدید و بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی مهم‌ترین عواقب ورود این ذرات به سیستم تنفسی انسان‌هاست.
جعفری ادامه داد: البته انواع بیماری‌هایی که در اثر این ذرات به وجود می‌آید با توجه به ترکیب شیمیایی آنها متفاوت است.
مدیر گروه بهداشت محیط استان گفت: بر اساس یک برآورد و با توجه به میزان ذرات معلق اندازه‌گیری شده در سال گذشته با استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی ایرکیو سازمان جهانی بهداشت مرگ ۲۸۳ نفر از شهروندان یزدی در سال گذشته منتسب به این آلاینده‌ها بوده است.
وی ادامه داد: ۲۰۵ نفر از این افراد به دلیل مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و بقیه به دلیل بیماری‌های تنفسی جان باخته‌اند.
جعفری تاکید کرد: به عبارت ساده‌تر در سال گذشته، ذرات معلق در استان باعث مرگ ۲۸۳ نفر شده است که حدود ۸/۷درصد از کل مرگ‌های یکساله استان است.
وی گفت: تاثیر گرد و غبار یا ذرات معلق بر انسان‌ها باتوجه به اندازه، ترکیب، جنس و مقدار ذرات و میزان فعالیت، سن و جنس انسان‌ها متغیر است. این کارشناس ادامه داد: استان به دلیل قرار گرفتن در ناحیه بیابانی، استقرار صنایع آلاینده و تعدد وسایل نقلیه با آلودگی ناشی از ذرات معلق روبه‌رو است که سلامت شهروندان و به ویژه گروه‌های حساس را تهدید می‌کند.

۲۶ روز ناسالم در سال گذشته
جعفری گفت:بر اساس اندازه‌گیری‌ها و آمارهای موجود در سال در اثر میزان ذرات معلق در سال۹۳ حدود ۲۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز ناسالم و ۷ روز بسیار ناسالم و خطرناک در استان ثبت شده است.
وی تاکید کرد: این آمار بیانگر ضرورت کنترل منابع ایجاد ذرات و اجرای راهکارهای کنترل آن است.
این کارشناس ادامه داد: اکسیدهای گوگرد از آلاینده‌هایی هستند که اثر ذرات معلق را تشدید می‌کنند و در اثر عوامل مختلف از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی در منابع متحرک و ثابت در هوا منتشر می‌شوند.
جعفری اظهار کرد: اکسیدهای گوگرد اثرات بدی بر محیط و انسان می‌گذارند که این تاثیرات در حضور ذرات، تشدید می‌شود و به عبارتی ذرات و دی اکسید گوگرد تاثیرات هم‌افزایی دارند و آثار همدیگر را تشدید می‌کنند.
در شرایطی که ذرات معلق هر روز شهروندان بیشتری را به کام مرگ فرو می‌برد، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر اخیر به استان از ابلاغ اعتبار طرح مطالعاتی گرد و غبار و ریزگردها در کمتر از ۱۰روز به استان خبر داد؛ ولی با گذشت این مدت هنوز این طرح ابلاغ نشده است.
این طرح مطالعاتی که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه یزد دنبال شده، قرار است پس از یزد، در استان‌های همجوار نیز اجرا شود.

انجام طرح پژوهشی
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد: طرح پژوهشی گرد و غبار و ریزگردهای استان برای شناسایی کانون ریزگردها در استان و ارائه راهکار با همکاری دانشگاه یزد تهیه شده است.
«محمدرضا کوچک‌زاده» افزود: اساتید مجرب دانشگاه یزد در قالب این طرح، راهکارهایی از جمله ایجاد بادشکن و توسعه فضای سبز را برای مهار کانون‌های شناسایی شده، پیشنهاد کرده‌اند. وی ادامه داد: میزان آلودگی گرد و غبار در استان در ماه‌های مختلف سال بسته به طوفان‌‌های محلی متفاوت و عوامل دیگر بستگی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند.
این مسئول گفت: ذرات معلق یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای استان به شمار می‌روند که با توجه به اندازه ذرات و خشکی محیط، تاثیر آنها بر سلامت شهروندان نیز تشدید می‌شود.
کوچک‌زاده افزود: این طرح قوی بعد از تایید و تامین اعتبار از سوی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور، قرار است به عنوان الگو در استان‌های همجوار نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ذرات معلق، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به این‌که ذرات معلق، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان است، ادامه داد: میانگین روزهای آلوده استان در نیمه نخست سال به دلیل شدت ذرات معلق به ۶ روز در ماه افزایش یافت.
«دامون سلیمانی» با تاکید بر این‌که این تعداد روزهای آلوده در ۱۰ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است، افزود: خوشبختانه تعداد روزهای آلوده استان در ماه‌های مهر، آبان و آذر روند کاهشی را طی کرده است.
وی تعداد روزهای آلوده مهر و آبان را به ترتیب ۴ و ۳ روز بیان کرد و افزود: خوشبختانه تا نیمه نخست آذرماه هیچ روز آلوده‌ای در استان به ثبت نرسیده است.
سلیمانی منشا ذرات معلق استان را طوفان و گرد و غبارهای محلی دانست و ادامه داد: متاسفانه آلودگی صنایع نیز همراه این غبارها در هوای استان منتشر می‌شود. وی با بیان این‌که برد آلودگی ذرات معلق استان گسترده است، افزود: ذرات معلقی که در اثر طوفان‌های محلی در شهر عقدا شکل می‌گیرد گاهی شهرهای مختلفی در دشت یزد- اردکان را نیز درگیر می‌کند.
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خشکسالی‌های پی‌درپی و ناپایداری خاک را در تشدید گرد و غبارهای محلی موثر دانست.

عوامل بروز ریزگردها
مدیر گروه بهداشت محیط استان گفت: وجود شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی، وجود بیابان‌ها، بروز خشکسالی‌های مداوم، کاهش بارندگی، تبخیر زیاد، وزش طوفان‌ها، تاثیرپذیری از ریزگردهای وارده به کشور و استان از عوامل تشدید آلودگی ریزگرد در استان است. «وحید جعفری» ادامه داد: در کنار عوامل طبیعی، عوامل انسان از جمله حضور وسایل نقلیه متحرک، منابع خانگی، تجاری و صنعتی متراکم در استان باعث تشدید میزان آلایندگی هوا می‌شود. وی افزود: باور وجود آلودگی هوای شهرهای استان و تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با عنایت به تمام جنبه‌های مدیریتی، فنی و مهندسی در کنار ارائه آموزش‌های موثر و فرهنگسازی می‌تواند در کاهش میزان آلاینده‌ها تاثیرگذار باشد. این کارشناس ادامه داد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان باید تهیه و تصویب و اجرای آن به عنوان یکی از اولویت‌های سلامت مردم و محیط زیست پیگیری شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..