دبیر ستاد انتخابات استان یزد اعلام کرد:

آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد

دبیر ستاد انتخابات استان یزد گفت: ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری های مرکز چهار حوزه انتخابیه استان شامل تفت، یزد، اردکان و مهریز و همچنین در وزارت کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مصطفی سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق برنامه زمان بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح امروز همزمان با آغاز ثبت نام نامزدها با دستور وزیر کشور شروع شد و داوطلبان تا چهارم دیماه هفت روز فرصت ثبت نام دارند.
وی با اشاره به وجود چهار حوزه انتخابیه در استان یزد افزود: این حوزه ها شامل یزد و اشکذر به مرکزیت فرمانداری یزد، همچنین مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد به مرکزیت فرمانداری مهریز ، تفت و میبد به مرکزیت شهرستان تفت و اردکان به مرکزیت فرمانداری اردکان از دیگر حوزه ها هستند و ثبت نام نامزدها در مرکز این حوزه ها یا وزارت کشور انجام خواهد شد.
دبیر ستاد انتخابات استان یزد با اشاره به زمان قانونی اعلام شده ثبت نام داوطلبان تصریح کرد: این مهلت قابل تمدید نیست و داوطلبان در زمان مقرر با همراه داشتن مدارک کامل برای ثبت نام به مرکز حوزه انتخابیه مورد نظر یا وزارت کشور مراجعه کنند.
سالاری افزود: دلیل برخی رد صلاحیت ها در گذشته نقص مدارک بوده و از این رو داوطلبان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
وی همچنین با یادآوری اینکه برنامه زمان بندی انتخابات مجلس خبرگان نیز از ۲۱ آذر ماه و ثبت نام داوطلبان از ۲۶ آذر ماه تا دوم دی ماه به مدت یک هفته آغاز شده افزود: تا روز گذشته (جمعه) داوطلبی برای حضور در انتخابات ثبت نکرده است.
داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می توانند به منظور اعلام داوطلبی خود با همراه داشتن مدارک زیر فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند:
۱- اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن.
۲- اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن.
۳- ۱۰ قطعه عکس جدید ۴ × 3 (ترجیحا با زمینه روشن).
۴- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد.
۵- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.
۶- اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی.
به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
۲- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۳- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
۴- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن.
۵- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.
۶- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.
۷- حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام.
تبصره ۱- داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند .
تبصره ۳ ـ هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.
بر اساس قانون تفسیر ماده (۲۸) که در تاریخ ۱۲مردادماه ۱۳۹۰ به تایید شورای نگهبان رسیده، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.
در ضمن به استناد تبصره ۲ ماده ۹ قانون یاد شده هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند در غیر این صورت نامزدی آنان کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
همچنین به استناد ماده ۴۶ قانون مزبور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور اعلام کنند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..