مسجد جامع یزد سومین موقوفه ملی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در همایشی که به مناسبت هفته وقف در یزد برگزار شد، قدیمی‌ترین موقوفات کشور که در سامانه جامع موقوفات ثبت شده‌اند، معرفی شدند که مسجد جامع کبیر یزد نیز از‌جمله آنها بود.به گزارش مهر، همزمان با هفته وقف، نشست تخصصی «وقف، خدمات متقابل موقوفات و توسعه امور شهری» با حضور شهرداران و اعضای شورای شهر مناطق مختلف استان یزد برگزار شد. در این نشست علاوه بر معرفی قدیمی‌ترین موقوفات و اعلام گزارشی از ثبت آنها در سامانه جامع موقوفات کشور، راه‌های همکاری اوقاف و شهرداری در مناطق مختلف شهری و روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

موقوفه ای با ۷۰۰ سال قدمت
مدیر کل اسناد ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست با بیان این‌که تاکنون ۱۷۰ هزار مورد از موقوفات کشور در سامانه جامع اوقاف به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در تلاش برای ثبت نیت واقفان این موقوفات نیز هستیم و تاکنون ۷۰۰ نیت واقفان نیز به ثبت رسیده است. حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین اژدری» عنوان کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در این سامانه قدیمی‌ترین موقوفه کشور مربوط به ۱۱۱۵ سال پیش برای موقوفه‌ای در اصفهان و پس از آن موقوفه‌ای در استان قزوین مربوط به ۹۰۰ سال پیش و سپس مسجد جامع کبیر یزد مربوط به ۷۰۰ سال پیش است.

تخصصی‌ترین بیمارستان‌های کشور وقفی هستند
مدیر کل اسناد ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که وقف در همه حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی قابل انجام است، بیان کرد: در حال حاضر تخصصی‌ترین بیمارستان‌های کشور وقفی است و این سنت حسنه توانسته سهم قابل توجهی در تامین سلامت و معیشت مردم داشته باشد. اژدری با تاکید بر این‌که همه در هر جایگاهی که هستند باید حق وقف را به جا آورند، عنوان کرد: از شهرداران و اعضای شوراهای شهر نیز می‌خواهیم تا همواره وقف را مانند اموال خود بدانند و طرح‌های کم درآمد یا بی درآمد را در زمین‌های وقفی اجرا نکنند و کمک کنند تا وقف به بن بست نرسد.

در مورد وقف کوتاهی شده است
امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این نشست با اشاره به سابقه وقف در فرهنگ دینی و جایگاه آن در دین اسلام اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) همواره بر ماندگاری ماندن سنت حسنه وقف تاکید داشته‌اند.حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدکاظم مدرسی» افزود: در گذشته در مورد وقف کوتاهی‌های بسیاری صورت گرفته و اکنون باید به شکلی عمل شود که نقایص گذشته برطرف شود. وی افزود: در صورتی که قانون از وقف حمایت کند، این سنت حسنه دوباره در جامعه اسلامی احیا می‌شود و رواج می‌یابد.

نقش شهرداری‌ها و شوراها در احیای فرهنگ وقف
امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به نقش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر در احیای فرهنگ وقف گفت: اگر گاهی در مسیر ساخت و سازهای شهری زمینی وقفی وجود داشت، باید ضمن تشکیل کارگروهی این موانع برطرف و با اجازه شرعی به جایگزینی و تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدرسی ادامه داد: باید با رکود وقف مقابله شود؛ یعنی وقف‌های جدید افزایش یابد و برای احیای وقف‌های قدیمی تلاش بیشتری صورت گیرد.

آمار ۴۰ وقف جدید در یک سال قابل دفاع نیست
امام جمعه بخش مرکزی یزد در ادامه با اشاره به این‌که سال گذشته ۴۰ وقف جدید در استان یزد انجام شده است، افزود: این آمار به معنای آن است که وقف رکود داشته و این آمار قابل دفاع نیست؛ بنابراین باید موانع رفع و اعتماد مردم به اجرای نیت آنها جلب شود. استاد حوزه و دانشگاه یزد با بیان این‌که متاسفانه گاهی ادارات و شهرداری‌ها حق وقف را ادا نمی‌کنند، گفت: متاسفانه گاهی شهرداری‌ها طرح‌های غیراقتصادی خود را در زمین‌های وقفی قرار می‌دهند و ساختمان‌هایی همچون آتش نشانی، انبار و حتی پارک را در این زمین‌ها تعریف کرده اند که هیچ درآمدی ندارد. مدرسی ادامه داد: این عمل مانع شدن برای ادامه وقف است و باعث رکود وقف می‌شود؛ بنابراین مسئولان باید توجه داشته باشند که به خاطر چند سال مسئولیت، حق وقف را تا ابد بر گردن خود باقی نگذارند.

باید نظر واقفان تامین شود
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش گفت: وقف هرگز به بن بست نمی‌رسد و برای تبدیل به احسن کردن آن نیاز به مجوز شرعی است و در مورد زمین‌های وقفی در سطح شهر و روستا نیز وضعیت به همین شکل است. حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا عادل» افزود: اگر در مسائل شهری مشکلی در مورد وقف به وجود بیاید، باید با تشکل کارگروهی با حضور نمایندگان آن نهاد یا شهرداری و همچنین اوقاف، برای تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.وی اضافه کرد: برخی از زمین‌های وقفی که در توسعه شهری قرار می‌گیرند، قابلیت تبدیل به احسن را دارند. حجت الاسلام و المسلمین عادل تاکید کرد: باید حق و حقوق وقف و همچنین نظر واقف تامین شود تا حق وقف ضایع نشود و از بین نرود.

تجلیل از «یاوران وقف» استان یزد
همایش «یاوران وقف» با تجلیل از واقفان برتر استان یزد برگزار شد. به گزارش تسنیم، در این همایش که در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد برگزار شد، از واقفان برتر استان یزد و همچنین برخی از متولیان و خادمان آستان مقدس امامزادگان استان تجلیل شد. حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامرضا عادل» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در این همایش اظهار کرد: کسانی که در راه خداوند جهاد می‌کنند گاهی اوقات از جان و گاهی اوقات از مال خود می‌گذرند و خداوند هم این موضوع را در قرآن کریم بیان کرده است. وی با اشاره به اینکه برخی اندیشمندان این‌گونه تعبیر می‌کنند که برای برخی افراد گذشتن از مال سخت‌تر از گذشتن از جان است، گفت: واقفان مال خود را با خداوند معامله کردند و برای خود بهترین نوع خیرات را به جا گذاشتند که پس از مرگشان هم برای آنها برکات و خیرات زیادی به همراه دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین عادل با تاکید بر اینکه وقف صدقه جاریه است، گفت: زمانی که یک انسان از خود وقفی به جا می‌گذارد، علاوه بر اینکه در دوران حیات وی برای او دارای خیرات است، پس از اینکه وی از دنیا رفت هم برکات و خیرات این موقوفه برای واقف باقی می‌ماند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..