آمادگی کامل اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) اصلاح‌طلبان هر چند از بررسی فرآیندهای احراز صلاحیت نگرانی‌های جدی‌ای دارند اما برای حضور در انتخابات مجلس، آمادگی کامل دارند. چه آنکه رفرمیست‌های سیاسی ایران بر‌خلاف اصولگرایان که در پیچ ائتلاف انتخاباتی گرفتار آمده‌اند توانستند با دست‌فرمان انتخابات ٩٢ بر اتحاد و انسجام جبهه‌ای خود بیفزایند و به سازو‌کار مناسبی برای ورود به انتخابات مجلس بیایند. همین است که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف و با حضور نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی اصلاح‌طلب برگزار می‌شود و همه‌شان تصمیمات این جلسه را خط قرمز خود اعلام می‌کنند. در هفته‌ای که گذشت اصلاح‌طلبان آخرین مراحل سیاستگذاری‌های انتخاباتی خود را هم به اتمام رساندند تا همه‌چیز برای ورود حداکثری و پر‌قدرت آنان به انتخابات مجلس فراهم شده باشد.

انتخاب مسوولان میزهای انتخاباتی

در آخرین تدابیر تشکیلاتی اصلاح‌طلبان در شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی مسوولان میزهای انتخاباتی ١١استان انتخاب شدند. محمدرضا عارف مسوولیت تهران را بر عهده گرفته است و مسوول استان‌هایی که همجوار استان تهران هستند که شامل استان البرز، سمنان، قزوین و شهرستان‌های تهران می‌شود با سیدمحمود میرلوحی است. همچنین منطقه جنوب شرق شامل استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به عهده سیدحسین مرعشی خواهد بود. منطقه مرکزی یک شامل استان‌های مرکزی، قم و زنجان به عهده فرج کمیجانی خواهد بود و منطقه مرکزی دو شامل استان‌های اصفهان، یزد، چهارمحال‌ و بختیاری به عهده مرتضی مبلغ است. منطقه غرب شامل استان‌های همدان، کرمانشاه‌ و کردستان و ایلام به عهده محسن ترکاشوند خواهد بود و منطقه جنوب غربی شامل استان خوزستان و لرستان بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا خواهد بود. محمدجواد حق‌شناس منطقه جنوب مرکزی شامل استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را عهده‌دار خواهد شد و منطقه شمال شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان برعهده علی صوفی خواهد بود. در نهایت منطقه شمال غرب شامل استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل به عهده احمد صادق‌بناب و منطقه شمال شرقی شامل استان خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی بر عهده حسن رسولی خواهد بود.

تهیه لیست اولیه انتخاباتی و ویژگی نامزدها

از سوی دیگر سید حسن مرعشی در گفت‌وگویی که این هفته با «اعتماد» داشت اعلام کرد که لیست اولیه استان تهران مشخص شده است. دیروز هم حسین کمالی از ویژگی‌های کاندیداهای اصلاح‌طلبان پرده برداشت. به گفته رییس کمیته سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پنج ویژگی نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات عبارت است از برخورداری از پیشینه اصلاح‌طلبی، اشتهار به پاکدستی، اعتقاد به گردش نخبگان بر مبنای سن و جنسیت، توانایی علمی و تجربی، حسن شهرت و قابلیت رای‌آوری خواهد بود. حسین کمالی افزود: اداره امور انتخابات در هر استان به خود آن استان محول شده است و مسوولان هر استان برنامه‌های انتخاباتی خود را پیش می‌برند. وی افزود: برای کمک به استان‌ها یک حوزه استانی در تهران شکل می‌گیرد که کمک‌کننده و همراه استان‌ها خواهد بود. وی درباره تعیین راهبردها درباره برند اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: در نهایت یک اسم برای این منظور انتخاب خواهد شد که در روزهای آتی به اطلاع می‌رسد. وی با بیان اینکه هدف از این کار ایجاد تمایز بین اصلاح‌طلبان و سایر گروه‌های سیاسی است، ادامه داد: قصد داریم فعالیت سایر گروه‌هایی را که به دنبال سوءاستفاده از اسامی اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات هستند کم‌اثر کنیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد دعوت از نخبگان برای حضور در انتخابات گفت: شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان وظیفه‌ رسیدگی به وضعیت تهران را به هیات رییسه واگذار کرده است و هیات رییسه در این مورد با چند نفر از نخبگان در مورد حضور در انتخابات مذاکره‌هایی انجام داده است.

شعار‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان

عضو هیات رییسه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد شعارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: گفتمان خود را برای انتخابات مشخص کردیم که مبانی فکری اصلاح‌طلبان است و در روزهای آتی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. کمالی ادامه داد: محورهای منشور گفتمان اصلاح‌طلبان در مجلس در ١٠٠بند در شورای‌عالی تصویب شده است و مسائلی مانند توجه به آزادی رسانه‌ها، آزادی اجتماعات، شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد در دستور کار اصلاح‌طلبان در صورت کسب اکثریت مجلس قرار دارد و به زودی در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور استفاده خواهد شد.

رایزنی با اعضای شورای نگهبان

 از سوی دیگر رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای ‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از دیدار با برخی از اعضای شورای نگهبان خبر داد. محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره جزییات بیشتر این دیدارها گفت: در شورای‌عالی سیاستگذاری قرار بر این شد که برخی افراد با مسوولان ذی‌صلاح نظارتی و اجرایی دیدارهایی را برای پیشبرد امور در جهت افزایش مشارکت و شور انتخاباتی انجام دهند. رهامی افزود: در این راستا با برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مومن و برخی اعضای حقوقدان شورای نگهبان دیدارهایی برگزار شده و دیدار با سایر اعضای حقوقدان این شورا نیز در دستور کار قرار دارد. در صورت فراهم بودن شرایط با آیت‌الله جنتی نیز دیدار می‌کنیم چرا که دیدار با مسوولان ارشد در برنامه کاری ما قرار دارد. او که از شرح جزییات آنچه در این دیدارها عنوان شده، معذور بود، با تاکید بر اینکه کمیته رایزنی موظف است در قالب لابیگری مسائل مرتبط با نامزدهای اصلاح‌طلب را پیگیری کند، اظهار کرد: کار کمیته رایزنی به گونه‌ای نیست که بتوان اقدامات آن را رسانه‌ای کرد.

هدف انتخاباتی؛ تشکیل مجلسی

همراه با دولت

جدای از سازوکارهای عملیاتی شده اصلاح‌طلبان برای انتخابات، محمدرضا عارف، رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان طی سخنانی در قزوین از هدف اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پرده برداشت و اعلام کرد که اصلاح‌طلبان به دنبال تشکیل مجلسی همسو با دولت هستند. البته عارف در بخش دیگری از سخنان خود خط قرمز روی برخی اخبار درباره ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل کشید و گفت: لیست انتخاباتی ما کاملا اصلاح‌طلبانه خواهد بود. عارف راهبردهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس را این‌گونه بیان کرد: افزایش مشارکت مردم،  باور به قانونمداری، پرهیز از افراط و‌تفریط؛ از راهبردهای ما است و شرایط منطقه ایجاب می‌کند این انتخابات بدون حاشیه برگزار شود. وی با تاکید بر ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی و رعایت

اخلاق مداری در دوران اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان هیچگاه خود را حق مطلق نمی‌دانستند در حالی که اکنون رقیب، خود را حق و اصلاح‌طلبان را باطل می‌پندارد. رییس شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاابت اصلاح‌طلبان با توصیه به پرهیز از هرگونه سهم‌خواهی و گروه‌گرایی گفت: ما به مجلسی که با دولت همکاری کند، می‌اندیشیم.

عارف در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ گفت: انتخابات امسال و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در یک فرآیند برگزار می‌شود و برای اینکه در ۹۶ ماندگار شویم باید در انتخابات مجلس پیروز شویم. وی با اشاره به اینکه حضور در مجلس برای افراد متخصص باید افتخار باشد به تبیین شاخصه‌های مجلس کارآمد پرداخت و گفت: مجلسی می‌خواهیم که همه صداها در آن شنیده شود و ‌نماینده مردم با شجاعت پیگیر مطالبات مردم باشد. مجلسی می‌خواهیم که یاور مردم و همراه دولت باشد. مجلسی می‌خواهیم که مهم‌ترین دغدغه آن منافع ملی باشد و در آن افراد متخصص؛ جوانان و زنان حضور داشته باشند.

بخش نظردهی بسته شده است..