آمار مرگ و میر نوزادان در کشور کاهش یافته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دبیر علمی کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی در یزد از کاهش آمار مرگ و میر نوزادان در کشور خبر داد و گفت: ارتقاء سواد بهداشتی می‌تواند این آمار را بیش از این میزان کاهش دهد.

محمود نوری‌شادکام،در مراسم آغاز به کار ششمین کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی در بیمارستان شهید صدوقی یزد اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی، ارتقاء سواد بهداشتی نسبت به گذشته، توجه بیشتر مادران به سلامت جنین و … سبب کاهش آمار مرگ و میر در نوزادان شده است.

وی با بیان اینکه دوره نوزادی از آسیب‌پذیر دوره‌های زندگی است، بیان کرد: پیشرفت‌های علمی سبب شده تا شاهد کاهش مرگ و میر و آسیب‌های جسمی نوزادان در دوران جنینی و دوران پس از تولد باشیم.

نوری‌شادکام با بیان اینکه کاهش آمار مرگ و میر نوزادان در کشور ما چشمگیر است اما هنوز با کشورهای پیشرفته فاصله بسیاری داریم، عنوان کرد: در حال حاضر در کشور ما از هر هزار تولد، ۱۲ مورد منجر به مرگ نوزاد می‌شود در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته، مرگ چهار نوزاد در ۵ هزار تولد است.

دبیر علمی کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی در یزد با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های علمی که در طب نوزادان ایجاد شده است، تصریح کرد: هنوز باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا هیچ مادری شاهد مرگ نوزادش در حین یا بعد از تولد نباشد.

نوری شادکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال خوب صورت گرفته از این کنگره علمی اظهار داشت: ۹۴ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش رسید که ۶۳ مورد از آنها در قالب یک کتاب منتشر شده و در طول برگزاری کنگره در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی که قرار است در این کنگره برگزار شود، افزود: ۱۲ پنل تخصصی و ۶ کارگاه آموزشی در این کنگره برای شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد.

 کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی به مدت سه روز در بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار می‌شود و در این کنگره دستاوردهای علمی در زمینه طب نئوناتولوژی و پرینالوژی، سلامت روانی مادر و کودک، اختلال رشد جنین، حاملگی پرخطر و … ارائه می‌شود.

در این کنگره بیش از ۳۰۰ متخصص زنان و زایمان، نوزادان، پرستاران و ماماهای سراسر کشور حضور دارند.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..