هجوم آب‌های شور به آب‌های شیرین زیرزمینی یزد

no-thumbs

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع سفره‌های زیرزمینی سبب شده تا آب‌های شور به آب‌های شیرین زیرزمینی هجوم بیاورند و کیفیت آب سفره‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حسین غفوری‌ در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با بیان اینکه کشور و به تبع آن استان یزد به شدت از سوء مدیریت در تولید و مصرف آب رنج می‌برد، اظهار داشت: شرایط کشور و استان ما به نحوی است که باید توجه جدی و ویژه‌ای به میزان مصرف آب صورت گیرد.

وی بیان کرد: استان یزد از اقلیمی خشک و کویری برخوردار است و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور نیز به نحوی است که به در همه حوزه‌ها به ویژه کشاورزی، وابسته به آب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: از آنجا که بهره‌وری آب نیز در کشور و استان ما بسیار پایین است، در زمینه آب شرب و کشاورزی دچار بحران شده‌ایم و زنگ خطر در این زمینه هر روز جدی‌تر از قبل نواخته می‌‌شود.

غفوری با اشاره به اینکه کشور ما و به تبع آن استان یزد، در زمینه آب بحران‌زده تلقی می‌شود، خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال ۲۰۲۵ میلادی، سرانه منابع آب ایران به ۸۶۰ مترمعکب خواهد رسید که این یک بحران جدی است.

این مسئول با بیان اینکه هر چه سریع‌تر باید چاره‌اندیشی شود تا حداقل در زمینه آب شرب با بحران جدی مواجه نشویم، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه، جدا کردن آب شرب از آب صنعت، فضای سبز و کشاورزی است.

وی همچنین تاکید کرد: پمپاژ بسیاری از چاه‌ها باید متوقف شود و لازم است بسیاری از چاه‌ها پلمپ شوند و در کنار همه این موارد، فرهنگ‌سازی و آگاهی رسانی به مردم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

غفوری همچنین وضعیت آب هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در سفره‌های زیرزمینی را نامطلوب خواند و افزود: برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی سبب شده تا آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین هجوم ببرند و کیفیت آب‌های زیرزمینی را به شدت تغییر دهند که این موضوع در استان یزد به وضوح قابل مشاهده است و می‌بینیم که آب بسیاری از چاه‌ها، شور و لب‌شور شده است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..