مجلس اصلاح‌طلب به نفع دولت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) صبا شعردوست-حجت‌الاسلام هادی غفاری،عضو شورای مرکزی مجمع «نیروهای خط امام» و رییس موسسه الهادی است. او هم این روزها در جناح اصلاح‌طلب مشغول فعالیت برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و معتقد است که اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس آتی را به‌دست خواهند آورد و اصولگرایان نیز با چند گروه وارد میدن رقابت می‌شوند. از طرف دیگر در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی، این روزها بحث انتخابات مجلس خبرگان هم با حضور سیدحسن خمینی داغ شده است. هادی غفاری می‌گوید که حضور سیدحسن خمینی و حلقه جماران در انتخابات خبرگان می‌تواند پیوند نسل اول انقلاب با نسل آینده باشد. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.

 
آقای غفاری، پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس آتی چیست؟
 
من فکر می‌کنم که مجلس آینده سه جناحه خواهد شد؛ یک جناح اصلاح‌طلبان معتدل هستند، یک طیف هم اصولگرایان سنتی هستند که کمتر از اصلاح‌طلبان رأی خواهند آورد و طیف سوم هم اصولگرایان معتدل هستند.
 
هر دو گروهی که به‌عنوان طیف دوم و سوم نام بردید اصولگرا هستند، این بدان معنی است که اصولگرایان برای انتخابات مجلس یک لیست نمی‌دهند؟
 
بله. در پاسخ به بخش اول باید بگویم که اصولگرایان معتدل و سنتی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اصولگرایان معتدل کسانی هستند که در جناح‌بندی‌های فکری و سیاسی جزو اصلاح‌طلبان نیستند اما تفکراتشان هم مانند اصولگرایان سنتی نیست. در واقع اصولگرایان الان چند طیف هستند که من فکر می‌کنم از میان طیف‌های آنها، این دو گروه یعنی سنتی‌ها و معتدلین با تعدادی خیلی کمتر از اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا می‌کنند.
 
با این ترکیبی که شما گفتید یعنی تندروها در مجلس آتی جایی ندارند، درست است؟
 
دوران تندروی و تندروها تمام شده است اما با این حال من فکر می‌کنم که خیلی کمتر از تعداد الان‌شان در مجلس، در مجلس آینده حضور داشته باشند و اینقدر تعدادشان کم باشد که صدای قیل و قالشان شنیده نشود. در این شرایط ممکن است آنها هم دست از تندروی‌ها بردارند و براساس آنچه به صلاح کشور و مردم است عمل کنند.
 
به نظر شما باتوجه به جایگاه و پایگاهی که الان اصلاح‌طلبان در کشور دارند و باتوجه به اینکه الان انسجام بیشتری نسبت به اصولگرایان دارند، فکر نمی‌کنید که به نفع جناح اصولگرای معتدل باشد که بخواهد با اصلاح‌طلبان ائتلاف کند؟
 
بحث ائتلاف اوایل بسیار مطرح بود. اما دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه بالاخره اصولگرایان می‌خواهند به مجلس بروند و براساس دیدگاه و سیاست فکری خود عمل و موضع‌گیری کنند. بر این اساس غیر اصلاح‌طلب نمی‌تواند در جناح اصلاح‌طلب حضور پیدا کند. آقای عارف هم نظرش این بود که لیست مشترک بدهیم اما از اصولگرایان جوابی نیامد. هر چند که این اتفاق به نفع آنها بود اما اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را قبول ندارند و حتی برخی از آنها به‌شدت با اصلاح‌طلبان و نگاهشان زاویه دارند. البته ما از پیوند با آنها ترسی نداریم و اصولگرایان را به‌عنوان گروهی که بخشی از جامعه طرفدارش است، قبول داریم.
 
فکر می‌کنید که مجلسی که اکثریت اصلاح‌طلبان باشند، چقدر می‌تواند به دولت کمک کند؟
 
امروز بدون شک دولت جز اصلاح‌طلبان هیچ حامی سیاسی دیگری ندارد. فقط اصلاح‌طلبان هستند که بدون هیچ چشمداشتی به دولت کمک می‌کنند. این دولت از تفکرات اصولگرایی به معنای عامش برنخواسته است. مجموع آرای کاندیداهای اصولگرا در انتخابات کمتر از آقای روحانی رأی آوردند بنابراین این نشان می‌دهد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب برای رأی آوردن ایشان تلاش کرد. آقای عارف وقتی کناره‌گیری کرد، آرایش به سبد آقای عارف ریخته و آقای روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان شد. اما ما به‌عنوان اصلاح‌طلب الان نه از دولت طلبکار هستیم و نه گروکشی می‌کنیم چون فقط می‌خواهیم به دولت کمک کنیم تا تمام مشکلاتی که در دو دولت گذشته ایجاد شد، رفع شود. الان هم اگر اصلاح‌طلبان با این انسجام و قدرت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کار می‌کنند، یکی از دلایلش این است که بتوانند در مجلس دولت را همراهی کنند. قطعا مجلس اصلاح‌طلب به نفع دولت است و هم دولت و هم مردم این را می‌دانند.
 
گذشته از انتخابات مجلس شورای اسلامی ما یک انتخابات دیگر را هم داریم که انتخابات مجلس خبرگان است، سازوکار اصلاح‌طلبان برای شرکت در این انتخابات چیست؟
 
علمای بزرگ اصلاح‌طلبان الان مشغول فعالیت هستند و قطعا برنامه دارند اما اجازه بدهید که بیشتر پیش رود بعد در این خصوص صحبت شود. اما فارغ از این موضوع نکته‌ای را که می‌توانم بگویم این است که اصلاح‌طلبان بیشترین بحثشان در خبرگان، نظارت است و بیش از نظارت هم بحثی ندارند.
 
اما این روزها بحثی مطرح شده که این مساله در قانون اساسی به‌صورت مشخص نیامده است.
 
این بحث را آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه مطرح کردند ولی ما قبول نداریم و معتقدیم برداشت درستی از قانون اساسی در این خصوص نداشته‌اند. مثلا وقتی در جایی از قانون بحث عزل مطرح می‌شود باید بدانیم که لازمه این عزل نظارت است.
 
فکر می‌کنید که باتوجه به کاندیدا شدن آقای سیدحسن خمینی، نقش حلقه جماران در این انتخابات چیست؟
 
فکر می‌کنم که حلقه واسطی می‌شود بین نسل اول انقلاب و نسل‌های بعدی چون طبیعی است که آقای سیدحسن خمینی در بیت امام بزرگ شده و با اندیشه‌های امام آشنایی دارد و به مواضع امام نزدیک بوده است. ایشان فقه و اصول خوانده و از خانواده امام محسوب می‌شود بنابراین کاندیداتوری ایشان مبارک است.
 
با کاندیدا شدن ایشان حرف و حدیث‌ها و بعضا هجمه‌هایی هم علیه ایشان وارد شد. دلیل مخالفت برخی با حضور ایشان در خبرگان چیست؟
 
عده‌ای می‌گویند جوان هستند اما من می‌گویم که خبرگان نیاز به تجربه ندارد. اگر دلیلشان این است من پیشنهاد می‌کنم که پیرمردهای باتجربه بی‌سواد را به خبرگان ببرند. الان اتفاقا خبرگان به نیروهای جوان نیاز دارد. دو گروه متاسفانه مدام آب به آسیاب می‌ریزند؛ یکی گروهی که می‌خواهند انتقام امام‌(ره) را بگیرندو گروه دوم کسانی که نمی‌خواهند اصلا اصلاح‌طلب با اندیشه زلال خود جان بگیرد و ازاین‌ رو مدام اقدام به تخریب می‌کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..