مجلس آیند‌ه به چه تخصص ها یی نیاز د‌ارد‌ ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) موسم انتخابات که نزدیک می شودرایزنی ها برای نوشته شدن اسامی افراد در لیست انتخاباتی گروه ها و جریان های سیاسی نیز آغاز می شود . در این میان هر گروه و جریان سیاسی سعی می‌کند از میان همفکران و نزدیکانش دست به انتخاب بزند.انتخابات

 7 اسفند بهانه تازه ای شد تا لیست های تازه از ائتلاف ها و اسامی و اشخاص مورد بررسی و رایزنی قرار گیرد و در این میان آنچه غیرقابل اجتناب است لیست هایی گاه حتی عجیب و غریب بوده که در فضای مجازی و مطبوعاتی کشور منتشر می شود.از نکات جالب در مورد این لیست‌ها یکی این بود که گاه اسامی متنوع کنار یکدیگر قرار می گرفتند و در این میان نخستین کسانی که دست به تکذیب می زدند شاید بخشی بودند که وجهه و چهره شناخته شده‌تری داشتند.اوایل آذر ماه بود . لیستی منتشر شدکه شامل بیش از
 50 نام بود . در میان آن اسامی‌ای چون احسان شریعتی و فرجی دانا دیده می شدند.اولین واکنش اما از سوی سوسن شریعتی به عنوان خواهر احسان شریعتی شکل گرفت و در ادامه نیز احسان شریعتی ناچار شد دست به تکذیب بزند و از عدم تصمیم خود برای حضور در انتخابات نام ببرد. پس از آن دکتر رضا فرجی دانا بود که اعلام کرد تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد. انتشار لیست‌های گاه عجیب اما همچنان ادامه دارد. لیست هایی که در راس آن سیاستمدارانی چون عارف و مطهری و لاریجانی خودنمایی می‌کنند، تا لیست هایی که در آن اسامی ناشناخته یا کمتر شناخته شده در کنار نام هایی چون توفیقی و فرجی دانا قرار می گیرند. نکته مهم درباره بسیاری از این لیست ها اما همچنان همان است که اهالی سیاست و علم و فرهنگی که نام‌شان را ناگهان میان این لیست‌ها می‌بینندو زبان به تکذیب می گشایند یا نام های ناشناخته سرمست قرارگرفتن در لیست هایی می شوند که گاه خودشان حتی عامل تنظیم و نشر آن بوده اند. در این میان آنچه اما مغفول باقی مانده ، این است که آیا تنها هدف از لیست های انتخاباتی پیروزی احزاب است یا مجلسی در نهایت مدنظر است که بتواند خواسته های ملت را به طور کامل تحقق بخشد و در راس امور کشور باشد؟ مجلسی کارآمد خواهد بود که بتواند جمعی از نخبگان از بخش های مختلف چون اقتصاد و جامعه و اندیشه وسیاست را دور هم جمع کند تا حداقل بررسی طرح های مختلف در مجلس و کمیسیون های مختلف آن ،بر مبنای اصول کارشناسی و حوزه صحیح آن باشد. شاید برای رسیدن به چنین مجلسی لازم باشد از اسامی همیشگی و ثابت فاصله گرفت و وزن این لیست ها را این بار بر اساس کارآمدی و کارشناسی اشخاص ارزیابی کرد.اکنون که اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ وارد عرصه رقابتی دیگر شده اند شاید باید بیش از رقبای خود به اسامی‌ای که بتواند منجر به تشکیل مجلسی شود که کارآمدی آن نه تنها در وزن حزبی و گرایش سیاسی بلکه در عرصه علم و عمل و اندیشه باشد توجه کنند. اسامی‌ای که فارغ از گرایش سیاسی خودبتوانند نمایندگی اقشار و نگاه ها و بخش های مختلف سیاست کشور را برعهده بگیرند.
«قانون» نگاهی داشته به تعدادی از اسامی‌ای که این روزها بین لیست‌ها دیده شده و در فضای مجازی جا به جا می شوند. این افراد ممکن است خودشان سودای وکالت مجلس نداشته باشند اما طرح این اسامی در فضای غیررسمی تلنگری بر جناح‌های اصلاح طلب و اصولگرای جامعه است که می دانند طیف‌های مختلف مردم،مجلس مطلوب را چگونه مجلسی تصور می‌کنند.ضعف بزرگ جناح های سیاسی به ویژه جریان اصلاح طلب محدود کردن دایره انتخاب نامزد هااز میان معدود کنشگران حزبی است.واقعیت این است که جامعه ما ،جامعه ای حزبی نبوده و از این رو احزاب کم خون و بی رمق فعلی به هیچ وجه قادر به پوشش علایق و سلایق سیاسی موجود کشور نیستند.بسیاری از شخصیت های فکری و سیاسی کشور حتی قائلین به گفتمان اصلاح طلبی هم اکنون در جایی بیرون از احزاب در حال سیاست‌ورزی اند.به همین دلیل تکمیل لیست های انتخاباتی از میان معدود شخصیت غوغاسالار و کم بنیه فعلی نه تنها محروم کردن مجلس آینده از ظرفیت های علمی و فنی، بلکه تضییع آشکار حقوق همه شهروندانی است که به پای صندوق‌ها آمده اند تا نماینده مدافع حقوق قانونی خود را برگزینند جناح‌های سیاسی ،خاصه اصلاح طلبان اکنون باید از کریدورهای حزبی و از محافل تکراری بیرون بیایند.جامعه امروز دیگر در جست‌وجوی مجلسی با سطح تخصصی و دانایی متفاوت تر است .
به لیست ارائه شده البته می توان اسامی بسیاری را اضافه کرد.انتشاراین لیست ها نشانگر این واقعیت است که میان ذائقه سیاسی جامعه با ذائقه تصمیم گیری محافل انتخاباتی شکاف معناداری وجود دارد.این شکاف می تواند به ناکامی در انتخابات منجر شد.
 
آنکه می‌خواست ستارالعیوب باشد
 
رضا فرجی دانا
استاد دانشگاه
 
وی را باید در صدر لیستی قرار داد که برای مجلس کارآمد طراحی می شود.استاد تمام دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه تهران،سیاستمدار اصلاح طلب ومشاوررئیس جمهوردرامورعلمی وآموزشی،که دردولت یازدهم به ریاست حسن روحانی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در دولت هشتم ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود. فرجی دانا نه فقط سیاستمدار که متخصص و کارشناس و مدیر لایقی است که حضورش در ساختمان بهارستان می‌تواند تلاشی برای رسیدن به جایگاه واقعی مجلس باشد.
 
پروفسور مدافع حق تحصیل برای همه
 
جعفرتوفیقی 
استاد دانشگاه
 
مهندس، استاد دانشگاه و سیاستمدار اصلاح طلب ،. او مشاور عالی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آغاز کار دولت حسن روحانی ۶۷ روز، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران بود. توفیقی همچنین  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از دوران مصطفی معین بوده است. تخصص و آشنایی وی با محیط های علمی و فرهنگی چون دانشگاه می توانددرکمیسیون مربوطه بسیارراهگشا باشد.کما این که وی از شانس های رسیدن به جایگاه وزیر علوم دولت یازدهم نیز بوده است.
 
شجاع ترین نماینده‌ای که بهارستان به خود دیده است
 
علی مطهری 
نماینده مستقل مجلس
 
سیاستمداری توانمند که اصول خود را قربانی هیچ منفعتی نمی‌کند. او نماینده ای است که در مجلس هشتم و نهم نشان داده است که حقیقت را قربانی هیچ مصلحتی نخواهد کرد. همان قدر که ازحصر سخن می گوید،می تواند در رابطه با وضعیت فرهنگی جامعه نیز تندباشدووزیرکشور رابه صحن مجلس فرابخواند.علی مطهری در این سال ها ، دیگر به نام پدر بزرگوارش خوانده نمی شود. خروج از زیر سایه پدری که تئوریسین جمهوری اسلامی بوده قطعا کار ساده‌ای نبوده است. علی مطهری نشان داد که توانایی این را دارد که خود را فارغ از هویت خانوادگی اش که بسیار هم بزرگ است معرفی کند.
 
آنکه می‌خواهد دین و جامعه آشتی کند
 
احسان شریعتی 
استاد دانشگاه
 
احسان شریعتی تنها پسر علی شریعتی اما موفق شد که نام خود را از زیر سایه پدر بیرون بکشد. احسان شریعتی را می توان به نوعی از فیلسوفان معاصر ایرانی‌ دانست.وی فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه سوربن فرانسه است و اکنون در کلاس‌های آزاد مؤسسه رخدادتازه ومؤسسه پرسش تدریس می‌کندو مدتی به عنوان استاد مدعو در گروه فلسفه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تدریس می‌کرد.وی در حوزه های مختلف دین و اجتماع و همچنین اندیشه سوابق درخشانی را در کارنامه دارد که می‌تواند به کمک کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس بیاید.
 
تکنوکراتی که خوشنام مانده است
 
محمدعلی نجفی
استاد دانشگاه
 
سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایران و مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران و همچنین از تکنوکرات‌های مشهور دوران سازندگی است.بسیاری او را از نقش آفرینان دوران تعدیل اقتصادی می‌دانند با این حال او هنوز خوشنام مانده است. بررسی حداقل دو دهه از کارنامه مدیریت وی نشان می دهد که چرا او را باید در لیست قرارداد.
 
مرد نامه‌های سرگشاده
 
صادق زیباکلام
استاد دانشگاه
 
پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی است.زیباکلام دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد است و هم‌اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاداست.وی را باید یکی از فعال ترین رصد کنندگان و پژوهشگرانی دانست که نشان داده از اظهار عقیده و بیانش هیچ واهمه ای ندارد. نامه های سرگشاده وی در سال های اخیر بر شهرتش افزوده است.
 
دختر دانشمند
 
سوسن شریعتی 
استاد دانشگاه
 
این دومین فرزند علی شریعتی و اولین دختر وی ، نشان های روشنی از پدر و مادر فرهیخته خود دارد. یکی دیگر از فرزندان بزرگان انقلاب ایران که هیچگاه در قامت آقازاده وارد نشد و نشان داد که توانایی‌های منحصربه‌فرد وی غیرقابل انکار است.روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی است.وی فارغ‌التحصیل رشته تاریخ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس است. رساله دکترای او درباره نقش انتظار در تاریخ معاصر ایران است. سوسن شریعتی را با توجه به گرایشات و تحصیلاتش باید یکی از شایسته ترین زنان برای حضور درمجلس ایران دانست.حضور وی می‌تواند در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی بسیار راهگشا باشد.
 
حقوقدان صاحبنام برای قانونگذاری
 
سید محمد هاشمی 
استاد دانشگاه
 
هاشمی به عنوان دانش آموخته حقوق و مدیریت حقوق از فرانسه و استاد تمام دانشگاه یکی از گزینه هایی است که شاید باید به حضور وی در لیست های انتخاباتی بیشتر توجه شود. این عضو گروه کار بازداشت های خودسرانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و وکیل پایه یک دادگستری و همچنین عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی (نهاد ملی) بدون تردید می تواند با توجه به گرایش و تخصص و تحصیلات و تجربه اش از گزینه هایی باشد که در لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان جای ویژه به خود اختصاص دهد.
 
شارح عقل و توسعه
 
محمود سریع القلم 
استاد دانشگاه
 
پژوهشگر حوزه توسعه  و تاریخ معاصر ایران که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور ایران است.او نایب رئیس مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، عضو هیات علمی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه بهشتی است. وی در کلاس‌های آزاد مؤسسه پرسش نیز تدریس می‌کند. محمود سریع‌القلم پس از پایان دوره متوسطه به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. وی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه داد و فارغ‌التحصیل شد.در سال های اخیر اظهارات حاشیه برانگیزی نیز داشته است اما با توجه به آنچه این روزها در خاورمیانه می گذرد تخصص وی بیش از همیشه می تواند به کمک مجلس بیاید.
 
صاحب ۱۰ فرمان اقتصادی
 
محسن رنانی 
اقتصاد دان
 
محسن رنانی،عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان است و بسیاری شاید سوابق وی را نمی شناخته اند از نامه وی به روحانی ملقب به ۱۰ فرمان اقتصادی او را به خوبی می شناسند.  دو کتاب  از وی به عنوان کتاب سال دانشگاهی برگزیده شده‌است.او را می توان یکی از گزینه های مناسب برای نشستن بر صندلی های سبز بهارستان دانست.جایی که بزرگ‌ترین مشکل حال کشور را می توان اقتصاد از هم گسیخته آن دانست به افرادی مانند رنانی احتیاج دارد، به خصوص که تخصص رنانی در حوزه اقتصاد
 بین الملل نیز غیرقابل انکار است.

بخش نظردهی بسته شده است..