تلاش برای جهانی شدن یزدیها

گزینه های جدید برای معرفی بیشتر کهن شهریزد به جهانیان

در حالیکه استان یزد خود را برای ثبت جهانی آماده می نماید،شواهد نشان می دهد که با توجه به ظرفیت های بالای فرهنگی و تاریخی استان یزد،پرونده های دیگری از سوی مدیران این استان در حال پیگیری و آماده سازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در مسئله ثبت جهانی شهر تاریخی یزد از مجموع ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، ۱۱۰ هکتار برای ثبت جهانی آماده می‌شود.بافت تاریخی یزد در واقع بزرگترین ثروتی است که از گذشتگان به نسل امروز رسیده و این میراث در نوع خود منحصر به فرد است و در هیچ نقطه‌ای از کشور بافت تاریخی به انسجام یزد وجود ندارد.
ثبت جهانی یزد یکی از پرونده‌های ایران محسوب می‌شود که سالها در انتظار ثبت جهانی یونسکو به سر می برد. آنطور که مسئولان یزد اعلام کرده اند پرونده یزد گزینه پیشنهادی ایران در سال ۲۰۱۶ است.
با این حال بعد از آنکه در جلسه اخیر یونسکو، یزد نتوانست ثبت فناوری بادگیرها را نصیب خود نماید،مدیران استان یزد پیگیری های جدی را در این خصوص آغاز کرده اند.هنوز این پرونده به نام کشوری ثبت نشده و مدیران میراث آنگونه که به برخی خبرگزاریها اعلام کرده اند در حال رفع نقص ها به صورت فراملی هستند.
مبحث  ثبت قنات یکی دیگر از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی استان یزد است که در این دولت مورد توجه قرار گرفته است. قنات زارچ  طولانی ترین قنات جهان و قنات حسن آباد مشیر مهریز به عنوان پرآب ترین قنات کشوراین شانس را دارند که در صورت ثبت ،خود را جهانی ببینند.
اما یزد قطب نساجی و میبد به عنوان شهر سفال هم ظرفیت جهانی  دیگری است که این استان درحال تهیه پرونده برای ثبت جهانی آن است. استان یزد از قدیم با تکنیک‌های مختلفی در امر تولید قریب ۵۰ نوع پارچه به ویژه پارچه‌های فاخری مانند ترمه، زری و اخیراً نیز دارایی و احرامی و غیره فعالیت داشته است و به همین دلیل نیز از آن به عنوان قطب نساجی سنتی یاد می‌شود. یزد برای معرفی خود به عنوان شهر خلاق نساجی تا اردیبهشت‌ سال آینده فرصت دارد تا برنامه‎‎ها و پیشنهاداتش را برای حضور و قضاوت داوران شورای جهانی صنایع دستی فراهم کند.
همچنین شهر تاریخی میبد به عنوان شهر سفال ایران شناخته می‌شود. هنر سفالگری در استان یزد به ویژه در شهر میبد دارای طرح‌های ویژه‌ای است و از حال و هوای کویر نشأت گرفته است. سفال و سرامیک میبد با نقش‌های اصیل "خورشید خانم" و "مرغ و ماهی" شهرت فراوان دارد."خورشید" سمبل آفتاب درخشان کویر، "مرغ" نماد گونه‌ای از گنجشکان نواحی کویری و "ماهی" کنایه از کم‌آبی این سرزمین است.کوزه‌ها و کاسه‌های ساخت استان یزد، به ویژه ساخته‌های شهر میبد از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و نمونه‌های آن در سفال‌های سایر نقاط ایران به چشم نمی‌خورد.
به هر حال یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است که گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد.
امیرترقی نژاد/تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..