کشاورزی بزرگ‌ترین روستای بخش بهمن در حال نابودی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کشاورزی به عنوان شغل اصلی ۶۰۰ خانوار در روستای بداف بخش بهمن ابرکوه در معرض آسیب جدی قرار گرفته و مسئولان امر با وجود تبلیغات بسیار رسانه‌ای، حمایتی از تغییر الگوهای کشت در این روستا ندارند.

یکی از مشکلات روستای بداف بخش بهمن، عدم‌ تغییر الگوی کشت است و علاوه بر اینکه سرمایه کشاورزان را با کمترین درآمد به هدر می‌دهد باعث می‌شود به‌مرور و با افت آب‌های زیرزمینی، کشاورزی این روستا به سمت نابودی برود.

کشاورزی رکن اساسی یک روستا را تشکیل می‌دهد و اگر نتوان آن را توسعه داد و در پی آن اشتغال و درآمد را برای کشاورزان به ارمغان آورد، آنگاه نخستین عامل در رشد مهاجرت روستاییان ایجاد شده است.

شهرستان ابرکوه دارای روستاهایی است که درآمد آنها از راه کشاورزی و دامداری حاصل می‌شود و در حقیقت مردم و جوانانی که به دنبال شغل هستند در گام نخست، راه پدران خود را ادامه می‌دهند و این مسئله زمانی تحقق پیدا می‌کند که بتوانند از این راه درآمد کافی برای زندگی داشته باشند.

* ابرکوه کم بارش‌ترین نقطه کشور

خشک‌سالی‌های متمادی در شهرستان ابرکوه که گاه این شهرستان را با حدود ۳۵ میلی‌متر بارندگی به‌عنوان کم‌بارش‌ترین نقطه کشور معرفی کرده است، اکنون به اصلی‌ترین معضل کشاورزان روستایی تبدیل کرده است.

اما در این میان کارشناسان بهترین راه برای حداقل حفظ وضع موجود کشاورزی در کشور را استفاده بهینه از آب و تبدیل نوع کشت در مناطق مختلف ذکر کرده‌اند که نیازمند فرهنگ‌سازی و همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه است.

در این میان کشاورزان روستای بداف بخش بهمن به‌عنوان پرجمعیت‌ترین روستای این بخش اعتقاد دارند که حداقل در حوزه تغییر الگوی کشت همکاری و همراهی چندانی از سوی متولیان کشاورزی انجام ‌نشده است.

عضو شورای اسلامی روستای بداف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه که برای انعکاس مشکلات مردم به این روستا سفر کرده است، اظهار داشت: خواستار عمل کردن مسئولان مرتبط با کشاورزی به وظیفه خود در قبال روستاییان این روستای محروم هستیم.

حسین طالبی افزود: این روستا حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد و پرجمعیت‌ترین روستای بخش بهمن به‌حساب می‌آید و شغل اکثر مردم آن دامداری و کشاورزی است.

* نیازمند مجتمع دامداری هستیم

این کشاورز ادامه داد: تا چند سال پیش رشد جمعیت این روستا مثبت بود و به‌گونه‌ای مهاجرپذیر هم بودیم اما متأسفانه اکنون شاهد مهاجرت مردم از این روستا هستیم و از چند سال پیش تاکنون ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به مرکز شهرستان و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند.

وی که نماینده بخشی از کشاورزان روستا نیز است، اضافه کرد: اصلی‌ترین مشکل مردم منطقه که باعث مهاجرت آنها می‌شود، مسئله اشتغال است و از چند سال پیش با بروز خشک‌سالی‌ها و تأثیر آن بر کشاورزی و دامداری که این فعالیت‌ها را از جنبه اقتصادی خارج کرد، مهاجرت افزایش‌ یافته است.

رئیس شورای اسلامی روستای بداف نیز اظهار داشت: در این منطقه عمده مردم دامداری می‌کنند و عشایری هم داریم که مراتعی در استان فارس دارند و در حال کوچ هستند.

 

محمدحسین مهرزاد افزود: برای حل مشکلات این قبیل روستاییان نیازمند یک مجتمع دامداری متمرکز در روستا هستیم که ضمن یاری‌ رساندن به دامداران فعلی، برای جوانان نیز ایجاد شغل کند اما تاکنون اقدامی برای ایجاد آن انجام ‌نشده در حالی‌ که در روستاهای دیگر که کمتر دام دارند، امکانات خوبی فراهم ‌شده است.

وی تأکید کرد: مشکل کوچ عشایر در زمانی که به روستا برمی‌گردند و محلی برای اسکان دام‌های خود به ‌صورت متمرکز ندارند، باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

* روستاییان بداف به‌صورت سنتی کشاورزی می‌کنند

مهرزاد ادامه داد: مشکل دیگر این است که مردم منطقه به سمت کشاورزی حرفه‌ای روی نیاورده‌اند و کشت آنها از گذشته تاکنون تنها محدود به محصولاتی مانند جو، گندم و علوفه می‌شود و این در حالی است که در دیگر روستاهای بخش بهمن باغداری به ویژه پسته‌کاری رونق خوبی دارد و در این منطقه نیز ظرفیت این کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین علت‌های روی نیاوردن مردم به کشت‌های جایگزین، عدم انجام فعالیت‌های ترویجی از سوی متولیان کشاورزی برای تشویق کشاورزان است، گفت: امیدواریم مسئولان ذی‌ربط در این زمینه با وجود مشکلات خشکسالی و کم‌آبی برای فرهنگ‌سازی تبدیل کشت در این روستا اقدام کنند.

مهرزاد با بیان اینکه حیات مردم این روستا به کشاورزی وابسته است، اظهار داشت: در چاه علی‌خانی ۱۵۰ خانوار شریک هستند و به‌واسطه موقعیت خاص آن در میانه روستا، اکثر مردم روستا از آن بهره می‌برند و به‌طور مثال شست‌وشو و تفریح مردم روستا اغلب در این محل است.

* تحول در کشاورزی روستای بداف از مهاجرت جلوگیری می‌کند

این عضو شورای اسلامی روستا ادامه داد: محصولات کشت ‌‌شده در بیشتر زمین‌های کشاورزی روستا همچنین این محل از زمان قدیم گندم، جو و گندم است در حالی ‌که در چند چاه کشاورزی که در اختیار افراد غیربومی قرار دارد، درختان پسته کاشته شده و نتیجه خوبی هم داشته است.

 

وی اضافه کرد: برای تغییر الگوی کشت از طرفی فرهنگ‌سازی و راهنمایی چندانی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است و از سویی مردم به‌واسطه مشکلات مالی نمی‌توانند حدود ۱۰ سال برای به بار نشستن درختان پسته به انتظار بنشینند و لازم است که در مدت‌زمان به بار نشستن درختان پسته زندگی خود را تأمین کنند.

* راه‌های بین مزارع برای مردم مشکل‌ساز شده است

مهرزاد ادامه داد: حدود ۳۰ چاه کشاورزی در منطقه بداف وجود دارد که ۲۵ حلقه آن متعلق به افراد بومی است و در صورتی که مردم به سمت کشت گیاهان کم‌آب‌خواه و درآمدزا راهنمایی شوند، بخش عمده‌ای از مهاجرت‌ها که در حال حاضر به دلیل مشکلات اشتغال و کمی درآمد روزبه‌روز بیشتر می‌شود، صورت نمی‌گیرد.

عضو دیگر شورای روستای بداف اظهار داشت: کشاورزان این روستا در زمان بارندگی با مشکل دیگری نیز روبه‌رو هستند و گاهی تا چند روز قادر به سرکشی به مزارع خود نیستند.

ابراهیم کارگر افزود: راه‌های بین مزارع زیرسازی لازم را ندارند و با بارش باران و برف، شاهد بسته شدن این راه‌ها تا چند روز هستیم و حتی ورودی روستا نیز در بارش برف سال گذشته چند ساعت مسدود شد.

* جلوگیری از مهاجرت روستاییان نیازمند همت جدی دستگاه‌های اجرایی است

اگرچه از سوی دستگاه‌های متولی کشاورزی اقدامات زیادی برای استفاده بهینه از آب کشاورزی صورت گرفته است اما در گفت‌وگو با کشاورزان روستایی، عنوان می‌کنند که هنوز جای اقدامات اساسی در این راستا باقی است.

توجه داشته باشیم که توجه اصولی به کشاورزی و دامداری در روستاهایی که از دوران نیاکان خود به این شغل‌ها مشغول بوده‌اند، علاوه بر اینکه می‌تواند با کمترین هزینه، برای جوانان روستایی شغل ایجاد کند، از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرهای بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.

نگرانی از افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها اگرچه همیشه وجود داشته اما از چند سال پیش به‌صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رفع این نگرانی‌ها تنها با همت و تلاش ممکن است و مردم روستاها نیز با علاقه‌ای که به محل زندگی آبا و اجدادی خود دارند، چنانچه بتوانند معیشت خود را در روستا به دست بیاورند کمتر راضی به مهاجرت به شهرهای بزرگ که مشکلات زیادی را برای آنها به دنبال دارد، می‌شوند.

البته در کنار توجه به توسعه اصولی کشاورزی و دامداری که با همکاری جهاد کشاورزی از قبیل امور فرهنگی برای تشویق مردم به استفاده بهینه از آب و تغییر الگوی کشت و همچنین توسعه دام‌پروری با هدف سودده کردن این فعالیت‌ها ممکن است دیگر ارگان‌های خدمت‌گزار نیز باید برای تقویت زیرساخت‌های روستایی تلاش بیشتری داشته باشند.

ایجاد زیرساخت‌هایی چون تأمین مسکن روستایی، تهیه طرح‌های جامعی برای توسعه روستا که طرح هادی خوانده می‌شود و باید مطابق نیازها تعریف شود، حل مشکلات درمانی، ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و برخی دیگر از عوامل، از جمله نیازهایی هستند که تأمین آنها در کنار توسعه کشاورزی در روستاها باعث کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..