چربی‌های مفید و مضر در بدن

no-thumbs

دکتر معصوم‌علی معصومی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) غذا پس از ورود به معده تحت تاثیر اسید معده، آنزیم  های معده، پانکراس، روده و کبد تجزیه و به اصطلاح هضم می‌شود تا قابل جذب شود. ویتامین‌ها به همین صورت قابل جذب هستند، اما سبزیجات و فیبر غذاها جذب نمی‌شوند. مواد گوشتی به صورت اسیدهای آمینه درمی آیند، مواد قندی و نشاسته ای به صورت گلوکز (قند خالص) و مواد چربی به صورت شیلومیکرون‌ها و کلسترول (لیپوپروتئین ها) جذب می شوند.
 بد نیست بدانید سوخت اصلی مغز، گلوکز است اما سوخت اصلی قلب، اسیدهای چرب است. چربی های جذب شده در خون به‌صورت شناور گردش می کنند و بخشی از آن که مورد نیاز سلول‌های بدن است، به وسیله سلول‌ها برداشته می شوند.
 آنچه که از نظر قلب اهمیت دارد، میزان کلسترول خون است که اصولا باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. کلسترول هم منشأ خا رجی دارد (غذاهای چرب) و هم ممکن است در بدن تولید شود. از طرف دیگر چربی های خون به ۲ دسته چربی با چگالی بالا (HDL) یا چربی مفید و چربی با چگالی پایین (LDL) یا چربی مضر تقسیم می شوند.
اگر چربی خون زیادتر از حد طبیعی باشد، مازاد آن ممکن است در داخلی رگ های بدن رسوب کند. در نتیجه به تدریج این رسوب چربی موجب تخریب لایه داخلی رگ و تنگی در رگ می شود.
 البته چون گردش خون در قلب و مغز بیشتر از سایر قسمت‌های بدن (نسبت به وزن آنها) است، خطر رسوب چربی در رگ‌های اصلی این ۲ عضو از سایر قسمت های دیگر بدن بیشتر است.
چربی مفید یعنی HDL وظیفه اش این است که کلسترول مازاد خون یا کلسترولی را که در لایه داخلی عروق رسوب کرده است برداشت و به کبد حمل کند. این کلسترول مازاد در کبد تجزیه و تبدیل به صفرا می شود. صفرا نیز از طریق روده دفع می شود.
اما LDL درست برعکس آن عمل می کند؛ یعنی کلسترول مازاد در خون را به داخل عروق می‌برد و موجب رسوب آن می‌شود.
عواملی که باعث بالا رفتن چربی مضر (LDL ) می شود، شامل مصرف سیگار و مواد مخدر، مصرف زیاد چربی‌ها به خصوص روغن نباتی جامد و روغن های حیوانی مثل دنبه، کله پاچه و گوشت قرمز و جگر و لبنیات پرچرب است. از طرف دیگر ورزش نکردن، افزایش وزن و چاقی نیز این چربی‌های مضر را افزایش می دهد. در حالی که عوامل دیگری موجب بالا رفتن چربی مفید یا HDL می‌شود. این عوامل شامل فعالیت ورزشی، تحرک زیاد، تناسب اندام و مصرف کم روغن‌هاست.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..